Tehnologija

Veštačka inteligencija prvo dolazi po poslove u korisničkoj službi – ali nije sve tako crno: Šta da očekuje Srbija

Komentari

Autor: Euronews / S.N

01/08/2023

-

07:12

Veštačka inteligencija prvo dolazi po poslove u korisničkoj službi – ali nije sve tako crno: Šta da očekuje Srbija
Veštačka inteligencija prvo dolazi po poslove u korisničkoj službi – ali nije sve tako crno: Šta da očekuje Srbija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Pojavom veštačke inteligencije (AI) istovremeno se javio i strah da će ljudima preoteti poslove. Njen izuzetno brz razvoj mogao bi u budućnosti potpuno transformisati tradicionalno radno okruženje, a prema tvrdnji stručnjaka, prvi na meti biće poslovi u korisničkim službama. Ali može li u potpunosti zameniti ljude?

"Hej Džejms, ovde Aleksandar iz Tesle. Kako vam prolazi dan? Imate li ikakvih problema ili pitanja dok prilagođavate svoj automobil na našem sajtu", upitao je dubok, srdačan glas na telefonu.

Ovako bi mogao da vas pozdravi asistent u korisniškoj službi ukoliko vam treba pomoć pri traženju Tesla automobila, a softverska kompanija Air AI smatra da ne biste bili u stanju da procenite da zapravo ne razgovarate sa osobom, nego veštačkom inteligencijom. 

Ova kompanija sa sedištem u Majamiju radi na stvaranju prvog AI asistenta na svetu koji može da vodi telefonske pozive od deset do četrdeset minuta, a koji "zvuče kao prava osoba". 

AI asistent moći da, tvrde iz kompanije, "u potpunosti obavlja posao agenta korisničke službe, bez potrebe za obukom, vođenjem ili motivacijom". 

Profimedia

 

Za razliku od agenta korisničkih službi, navodi kompanija, njihov proizvod "radiće 24 časa dnevno i sedam dana u nedelji tokom čitave godine" - a ovo je nešto što ljudi definitivno ne bi bili sposobni, niti voljni da rade. 

Tehnologija koju obećava kompanija Air AI je dokaz da bi nas veštačka inteligencija uskoro mogla zameniti na radnom mestu – strah koji dele mnogi od nas, mišljenje je doktora Mansura Somroa, profesora održivosti i međunarodnog poslovanja na Međunarodnoj poslovnoj školi Univerziteta Tesajd u Velikoj Britaniji. 

"Kao što se i očekivalo, (izgleda) da veštačka inteligencija prvo dolazi po poslove u korisničkim službama", napisao je on na LinkedIn-u, komentarišući primer poziva koji je pružio Air AI, u kome je pokazan besprekoran razgovor koji je veštačka inteligencija vodila sa klijentom.

"Za mene je razgovor malo spor, nedostaje mu uzbuđenja, ali je svakako značajan korak u razvoju", dodao je on.

Somro je za Euronews rekao kako veštačka inteligencija "apsolutno" dolazi po naše poslove, ali da će prvo preuzeti poslove u korisničkim službama. 

Koji poslovi će biti najugroženiji? 

Dok neki stručnjaci smatraju da bi pozitivan uticaj veštačke inteligencije mogao da nadmaši njene negativne aspekte, profesor Džoanis Pitas kaže da strah da bi nova tehnologija uskoro mogla ljudima da ukrade poslove, kao i da ih potpuno zameni - posebno kada su u pitanju početnički, niskokvalifikovani poslovi - opstaje. 

Stručnjaci za rad skreću pažnju i na to da bi veštačka inteligencija uskoro mogla da preuzme poslove onih ljudi koji obavljaju poslove za koji je potreban samo početnički nivo. 

Prema trenutnim spekulacijama iz Centra za budućnost rada na Univerzitetu Tesajd, Somro kaže da "govorimo o 25 odsto radnih mesta u celoj industriji koji će biti izgubljeni do 2030. godine".

Izveštaj Goldman Saksa objavljen ranije ove godine otkrio je da bi čak 300 miliona poslova sa punim radnim vremenom širom sveta moglo biti pod uticaj usled povećane upotrebe AI sistema kao što je na primer ChatGPT.

Za Somro, AI će preuzeti poslove kao onih u "programiranju, kao i onih u softverskoj industriji i industriji informacionih tehnologija", i "poslova korisničke službe u različitim industrijama, u na primer u bankarstvu i salonima automobila".

"Trenutno vidimo poboljšanje korisničkog servisa zbog korišćenja četbotova", rekao je Somro. 

Iako korišćenje četbotova u korisničkoj službi jednostavnog nivoa "nije nešto novo", kaže da je došlo do ubrzanja u korišćenju četbota i veštačke inteligencije u sektoru u poslednjih tri do šest meseci. 

"Napredak koji smo videli u pogledu usluga, u smislu podrške 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji, korisničke usluge u realnom vremenu - mnogo toga se sada testira kako bi u budućnosti velikim delom, ili u potpunosti ove usluge mogli da preuzmu četbotovi", dodaje Somro. 

Zaposleni u Amazonu koji su testirali korišćenje ChatGPT-a kao radnog pomoćnika rekli su da radi "veoma dobar posao" kada odgovara na lukava pitanja pri korisničkoj podršci, izvestio je Biznis Insajder. 

Studija iz 2022. koju je sprovela kompanija Gartner IT, kompanija za tehnološka istraživanja,  očekuje da će četbotovi postati glavni kanal korisničke podrške za oko 25 odsto svih organizacija do 2027. godine. 

Problem nedostatka ljudske interakcije 

Svi su verovatno u određenom trenutku iskusili razgovor sa četbotom o svojim problemima u bankarstvu ili kupovini, jer poslednjih godina je sve teže pronaći stvarnu osobu sa kojom bi razgovarali telefonom o nekoj vrsti problema koji imate kao korisnik. 

Često dolazi do tačke u kojoj čet odustane od pomoći ukoliko je problem složen, nakon čega vas uputi na stvarnu osobu. 

"I dalje više cenimo ljudsku interakciju", rekao je Somro, dodajući da je malo verovatno da će poslove za korisničku podršku u budućnosti u potpunosti obavljati AI.

Dok bi veštačka inteligencija verovatno radila na prvim, jednostavnijim fazama korisničke usluge i pružala rešenja, i dalje će sigurno postojati ljudi koji se bave složenijim pitanjima koja zahtevaju empatiju - zbog koje će se ljudi osećati bolje i zbrinuto. 

Ljudi koji mogu da se prilagode nadolazećoj promeni će napredovati, kažu stručnjaci. 

profimedia

 

Ljudi na niskokvalifikovanim poslovima i poslovima početnog nivoa koje će verovatno preuzeti veštačka inteligencija na kraju će biti ponovo uključeni u radnu snagu, ali Somro misli da bi moglo proći između sedam do deset godina pre nego što se tržište rada ponovo stabilizuje. 

Nakon ovog relativno kratkog vremenskog perioda, uvođenje veštačke inteligencije u nekoliko industrija će, tvrdi Somro, "stvoriti nove načine rada i nova radna mesta". 

"Veštačka inteligencija u izvesnoj meri dolazi da preuzme vaš posao, ali dugoročno će stvoriti više radnih mesta u skoro svakoj industriji. Dakle, mi smo optimisti", zaključuje Somro. 

Nije saglasan sa konstatacijom da će ljudi zbog veštačke inteligencije gubiti poslove i kaže da će ona prvenstveno biti nadogradnja, a ne zamena ljudskih kadrova. Razvoj i prodor veštačke inteligencije otvoriće prostor za nove timove i funkcije, i što je najvažnije, što i jeste njen najveći potencijal, dovesti do optimizacije procesa i vremena ljudi.

Koliko će biti ugroženi poslovi u Srbiji?

Ljiljana Pavlović iz Unije poslodavaca Srbije za Euronews Srbija kaže da u našim kompanijama, kada je u pitanju veštačka inteligencija, uveliko ima vrhunskih stručnjaka koji se bave time i koji rade na brojnim softverima. Dodaje da će poslovanje preduzeća u Srbiji definitvno napredovati, zbog čega će doći do određenih pomeranja na našem tržištu. 

Kada je u pitanju sektor trgovine, kaže da u svetu postoji tendencija da se svi koji, na primer prihvataju novac na blagajnama, zamenjuju aplikacijama preko kojih plaćamo račune. 

"Gotovo je evidentno da ćemo uskoro kupovati bez onih koji će raditi na kasama, a slično može da se očekuje i kada su u pitanju neki blagajnički poslovi, gde će gotovo sve biti elektronski", kaže Pavlović. 

Što se tiče sektora korisničkih usluga, kaže da će veštačka inteligencija definitvno na njega uticati, ali i da će veliki broj zanimanja unutar ovog sektora za sada ostati nepromenjen i da nema razloga za strah. 

"Zapravo će preuzeti neke poslove koji su ponavljajujući i manuelni, ali će se takođe raditi neki novi poslovi, s toga ljudi ne bi trebalo da brinu da će ih zameniti robot, jer će svakako raditi nešto drugo što veštačka inteligencija još uvek ne može", rekla je Pavlović. 

Takođe, kaže da mnogi poslodavci trenutno isprobavaju ChatGPT, sa kojim improvizuju i pokušavaju da sagledaju sve mogućnosti korišćenja veštačke inteligencije. 

"Sada je kod nas sve ovo još uvek u eksperimentalnoj fazi, ljudi zapravo pokušavaju da otkriju kako kroz veštačku inteligenciju mogu da ubrzaju pojedine procese u svojoj organizaciji", ističe Pavlović.

Dodaje da su poslodavci u Srbiji itekako otvoreni za ideju implementacije veštačke inteligencije, ali da očekuju od države da ona bude ta koja će prva primeniti nove modele koji se nude. 

Takođe, kaže da su svesni i činjenice da ljudima nije prijatno kada se govori o tome da njihovo dosadašnje mesto zameni neki oblik veštačke inteligencije. 

"Na primer u sektoru trgovine, vidimo najveći pomak kada je u pitanju korišćenje digitalizacije, sada imamo mašine blagajne, plaćanja se vrše kroz neke druge sisteme, ne idu direktno preko kasira kao što je to bilo do sada", objašnjava Pavlović i kaže da ovo zapravo predstavlja benefit za poslodavce pošto postoji deficit kadrova u ovim poslovima.

Smatra da nećemo mnogo kasniti za svetom kada su u pitanju promene na tržištu rada koje će veštačka inteligencija doneti sa sobom, ali da možda može doći do problema u implementaciji i toga da kod nas ovo bude prihvaćeno. 

"U suštini, nema razloga za paniku, veštačka inteligencija će sa sobom doneti nove mogućnosti i nove poslove, iako ne bude bilo nekih starih. Možda će u početku biti komplikovano i teško ali to je nešto što je potpuno normalno, na kraju ćemo morati da prihvatimo promenu", zaključuje Pavlović za Euronews Srbija. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Magazin