Zdravlje

"Kao alkoholičar koji kaže - ne želim da pijem, ali sam ipak pio": Zavisnost od ekrana kod dece veliki problem u Evropi

Komentari
"Kao alkoholičar koji kaže - ne želim da pijem, ali sam ipak pio": Zavisnost od ekrana kod dece veliki problem u Evropi
"Kao alkoholičar koji kaže - ne želim da pijem, ali sam ipak pio": Zavisnost od ekrana kod dece veliki problem u Evropi - Copyright Tanjug/AP/Kiichiro Sato

Autor: Euronews

25/05/2025

-

12:02

veličina teksta

Aa Aa

Opasnosti od prekomernog korišćenja ekrana kod dece i adolescenata sve su prepoznatljivije, a sve veći broj zemalja EU uvodi zabrane upotrebe pametnih telefona u školama. Ali da li Evropa čini dovoljno da zaštiti mlade od zavisnosti od ekrana?

Zavisnost od ekrana kod mladih se definiše kao prekomerno i kompulsivno korišćenje pametnih telefona, tableta, računara, televizora i gejming konzola.

Tinejdžeri širom sveta u proseku provode 7 sati i 22 minuta dnevno ispred ekrana, piše Euronews.

Prekomerno izlaganje ekranu kod dece mlađe od tri godine može negativno uticati na razvoj mozga. Najnovija istraživanja pokazuju da zavisnost od ekrana kod dece uzrasta od 9 do 11 godina može povećati rizik od suicidalnog ponašanja.

U cilju zaštite maloletnika i odraslih, od 2024. godine sve digitalne platforme u Evropi moraju da se usklade sa Aktom o digitalnim uslugama, skupom pravila na nivou EU koja imaju za cilj stvaranje bezbednijeg onlajn okruženja.

Koliko je efikasna zabrana telefona u školama?

U Francuskoj su pametni telefoni zabranjeni u školama od 2018. godine, ali se to pravilo uglavnom ignoriše. Ipak, neke škole uvode strože mere. Javna škola "Marcel Pagnol", jugozapadno od Liona, jedna je od 200 srednjih škola u Francuskoj koje od početka školske godine testiraju takozvani "digitalni odmor".

U 7:30 ujutru, učenici prvog razreda srednje škole (uzrasta 11–12 godina) moraju da ostave svoje telefone na ulazu. Starijim učenicima je dozvoljeno da ih zadrže, ali im nije dozvoljeno da ih koriste tokom školskog vremena. Direktor škole objašnjava da se oduzimanje telefona pokazalo kao najefikasniji način sprovođenja zabrane.

Unsplash

 

"Ideja je bila da se suzbije zavisnost što ranije tokom školskog dana, i sa učenicima uzrasta 11–12 godina nisam imao nijedan problem vezan za mobilne telefone od 1. septembra". 

"U petom, četvrtom i trećem razredu još uvek imamo incidente – pokušavamo da utvrdimo da li je neka fotografija napravljena ili ne, često u vrlo komplikovanim okolnostima sa učenicima koji su potpuno zavisni od ovih uređaja".

Zabrana pametnih telefona među učenicima je gotovo jednoglasno prihvaćena.

"Škola nam malo oduzme vreme ispred ekrana", rekla je jedna dvanaestogodišnja devojčica.

Digitalni odmori smanjuju broj incidenata

Nastavnica španskog jezika navela je da digitalni odmori smanjuju i broj incidenata sajber nasilja, problema koji pogađa jednog od šest učenika u Evropi, prema nedavnom istraživanju SZO.

"Ove godine smo matursko veče napravili bez telefona, i bilo je kao magija", objašnjava nastavnica španskog Sofi Atala.

"Osećali su se slobodnim da igraju i budu ono što jesu. Nisu brinuli o tome kako će se njihove slike koristiti ili manipulisati njima". 

Roditelji širom Evrope takođe preduzimaju mere protiv zavisnosti od ekrana. U Lionu, majka dvoje dece, Mari-Aliks, napisala je knjigu na ovu temu, a Fejsbuk grupa koju je pokrenula pre pet godina sada ima više od 20.000 članova.

"Kada sam držala predavanja deci – u školama – neka su mi prilazila i govorila: ‘Jednostavno ne mogu da prestanem.’ Kao alkoholičar koji kaže: znao sam juče da ne želim da pijem, ali sam ipak pio".

Poslanica Zelenih u Evropskom parlamentu Kim Van der Sparentak već dugo poziva na strožu regulaciju velikih digitalnih platformi u Evropi.

Kao izvestilac za Izveštaj o zavisničkom dizajnu digitalnih usluga, smatra da bi Evropska komisija trebalo da zauzme čvrst stav u okviru Akta o digitalnim uslugama i zabrani najzavisnije algoritme, naročito one koji se zasnivaju na klikovima i interakciji.

"Ljudski mozak ne može da izdrži te algoritme", istakla je.

Zdrav odnos između maloletnika i tehnologije zahteva uključivanje više aktera – institucija, škola i porodica – koje se sve bore da uspostave prave smernice ili da se one poštuju.

Jedno ključno pitanje ostaje: u kojoj meri će giganti interneta biti spremni da preispitaju svoje poslovne modele zarad zaštite mentalnog zdravlja svojih mladih korisnika?

AI Preporuka

Komentari (0)

Magazin