Oko sveta

Upoznajte Britanca koji vozom obilazi Evropu: Za 40 dana prelazi sve granice EU, otkrio kako da se uštedi na ceni karte

Komentari

Autor: Euronews

12/06/2022

-

22:42

Upoznajte Britanca koji vozom obilazi Evropu: Za 40 dana prelazi sve granice EU, otkrio kako da se uštedi na ceni karte
Upoznajte Britanca koji vozom obilazi Evropu: Za 40 dana prelazi sve granice EU, otkrio kako da se uštedi na ceni karte - Copyright Prinskrin/Youtube/Jon Worth

veličina teksta

Aa Aa

Putovanje vozom ima svoju čar. Posmatranje živopisnih predela koji "prelete" pred vašim očima, uz monoton zvuk vagoda daje opšti osećaj romantike.

Uprkos svemu tome, organizacija obilaska vozom cele Evrope može da bude noćna mora. Britanac Džon Vort se usudio da to isproba, i proceni koji su najveći problemi evropske železnice. Putovanje počinje u ponedeljak kada će Džon iz Berlina krenuti ka Briselu.

Englez će za samo 40 dana vozom preći svaku granicu u Evropskoj uniji. On će ući u 24, od ukupno 27 zemalja Unije, budući da Malta, Irska i Kipar nisu kopneno povezani sa drevnim kontinentom, ali će "nadomestiti" te zemlje putovanjem kroz Norvešku, Švajcarsku, Monako i Linhenštajn, koje države nisu članice EU.

Odakle ideja?

Ideja je nastala kada je Džon pronašao i pročitao listu od 15 železničkih projekata za bolje povezanu Evropu bivšeg člana Evropskog parlamenta (MEP) Majkla Kramera.

Kramer je preduzeo istraživanje i 2015. godine sastavio 15 karika koje nedostaju u evropskoj železničkoj mreži koje bi bilo relativno lako i jeftino popraviti.

Vort je odlučio da ponovo pregleda spisak da vidi da li je bilo napretka na linijama. Otkrio je da je samo jedan od 15 projekata završen.

"Kramon nije odlazio na teren, razgovarao sa ljudima, fotografisao infrastrukturu i po tome procenio sve to. Polazna tačka je bila da kroz svoje priče dam boju tom političkom projektu", ističe Džon za Euronews.

Džon je uputio poziv na društvenim mrežama pitajući svoje pratioce šta ne funkcioniše u prekograničnoj železnici i zašto. U odgovorima je bio preplavljen pričama o poteškoćama širom EU.

"Tada sam se zapitao koliko je zapravo dana potrebno da se sve obiđe", nastavlja on.

Izračunao je da će za to trebati 30 dana, ali da bi se uverio da ima dovoljno vremena na svakoj stanici, odlučio je da mu cilj bude 40 dana,  i tako je nastao "Projekat prekogranične železnice".

Glavni izazovi evropske železnice

Kako Džon vidi, postoje četiri glavna problema koja treba da se reše.

"Na nekim mestima su nekada bile staze koje više nisu aktivne", objašnjava on.

Kao drugi problem navodi da iako postoje šine vozovi tuda ne saobraćaju.

"Treći problem je što pruga postoji i vozovi voze, ali voze redovno ili ne poštuju red vožnje. Tako da ih niko ne bi koristio jer postoji samo jedan voz dnevno ili samo dva voza nedeljno", navodi.

Poslednji problem, smatra on, ima veze sa logistikom. Nemogućnost da rezervišete kartu na mreži za prekogranična putovanja, kao i da cena drastično raste kod međunarodnih putovanja.

Ne postoji "Skyscanner" ekvivalent za rezervisanje vozova, što je zato što veb stranice nekih nacionalnih železničkih operatera rade na tako starim operativnim sistemima da se ne mogu integrisati sa centralizovanom veb lokacijom za rezervacije.

Uz mali trik cena sa 120 spada na 40 evra

Džon ističe da je, da bi iz Berlina stiago u Strazburg, potrebno da izdvoji 120 evra. Međutim, ukoliko kupi kartu za relaciju Berlin – Kel, to će ga koštati samo 35 evra, a nemački grad Kel nalazi se na pet kilometara od Strazburga.

Putovanje od Kela do Strazburga košta nekoliko evra, tako lako može da se smanji cena putovanja sa 120 na oko 40 evra, ali mnogi ljudi ovoga nisu svesni.

Vort veruje da postoji mnogo praktičnih jeftinih načina koji mogu da poboljšaju putovanje vozom, ali nema političke volje.

Šta EU čini da unapredi železnice?

Evropska komisija je preduzela neke korake da unapredi železnicu na kontinentu.

Krajem 2021. godine, u nastojanju da smanji emisiju ugljenika, predstavila je akcioni plan za podsticanje putovanja železnicom i smanjenje vremena putovanja.

Lorelej Limusin, aktivistkinja za klimatske i transportne kampanje za EU ​​u Grinpisu, rekla je za Euronews da "akcioni plan izgleda obećavajuće, ali potrebno je videti konkretne zakonske predloge".

Kao deo ovog akcionog plana, Evropska unija radi na platformi koja bi sastavljala red vožnje, cene i kupovinu karata za putovanja širom Evrope.

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Putovanja