Društvo

Škola na respiratoru: Posledice manjka nastavnika kulminirale u pandemiji, a to je samo deo problema obrazovnog sistema

Komentari

Autor: Euronews Srbija, Maja Repić

18/10/2021

-

22:36

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Osim organizovanja nastave, pandemija je dodatno produbila problem manjka profesora za pojedine predmete. Za sistem, ali i direktore škola pronalaženje zamene za profesora koji se razboli, sve je veći izazov. Ipak, to je samo deo problema sa kojima se već dugo suočava obrazovni sistem u Srbije, ukazale su Ana Dimitrijević, potpredsednica Foruma beogradskih gimnazija i Jasna Janković presednica Sindikata prosvetnih radnika Srbije u emisiji Euronews veče.

Neodovoljan broj profesora dugogodišnji je problem škola u Srbiji koji je za vreme korone kulminirao. Za profesorima matematike, fizike i stranih jezika, kažu direktori škola, potražnja nikad veća. Zakon kaže da bez mastera, ne možete biti profesor. Ipak, kad stručne zamene nema, kriterijumi padaju.

Direktorka Osnovne škole "Veselin Masleša" Natalija Matić kaže da se za zamenu prvo javljaju kolegama iz drugih škola, da su direktori svih voždovačkih osnovnih škola povezani i međusobno razmenjuju informacije da li imaju nastavnika koji može da pređe u drugu školu na zamenu.

"Zatim idemo prema birou, ali biro uglavnom nema kadrove koji su nama potrebni. I treći je prema fakultetima i tu spuštamo kriterijume na apsolvente", trekla je Matić za Euronews Srbija.

Organizovanje nastave kada se učitelj ili profesor razboli, ozbiljna je kombinatorika. Da đaci ne bi gubili časove, u pomoć neretko priskaču i školski predagog i psiholog.

"Zapravo, đaci ne gube časove, samo ih preuzimaju drugi predmeti. Ali nije uvek stručna zamena, ulazi ko stigne, i to nekako funkcioniše, mora. Časovi ne mogu da se gube, ne smeju. Kasnije kada se vrate nastavnici, jedni drugima vraćaju časove, pomažu", naglasila je direktorka.

Psiholozi i pedagozi kao zemena za profesore

Da deca srednjoškolskog uzrasta gube časove, jer na birou nema dovoljno kadra, potrvdila je i Ana Dimitrijević, potpredsednica Foruma beogradskih gimnazija. Ona kaže da deca ne bi gubila čas, dođe psiholg ili pedagog, jer škole nemaju osobu koja može da pokrije kolegu.

"Sve je prepušteno nama, a trebalo bi da bude sistemski rešeno. Snalazimo se kako možemo, pitanje je zašto nemam kadra da se zamene kolege. Imamo kolege koji su dva meseca bili odsutni, ali ljudi neće da dođu da rade jer je ovo zanimanje potpuno skrajnuto i nebitno. Pitali smo maturante, niko ne želi da bude profesor u školi, vide kakvi su uslovi, da se stalno nešto bunimo i štrajkujemo, jedno od razloga su i niske plate", rekla je Dimitrijević u emsiji Euronews veče.

Kako kaže, najveći problem u obrazovanju su preopterećeno gradivo, veliki broj učenika po razredima i devalvacija ocena, posebno u osnovnim školama gde postoji potreba da dete bude odlično i ima sve petice.

"Deca su preopterećena novim predmetima, stalno im uvode nove, ništa im se ne smanjuje. Oni ne znaju gde udaraju od gradiva i ja ih potpuno razumem. Predaje se frontalno, reporduktivno se uči, vrednuje se ocena a ne znanje. Čitav sistem je tako postavljen. Kažem roditeljima da ne teraju decu da imaju sve petice, bitno je šta će naučiti", poručila je Dimitrijević.

Sa njom se složila presednica Sindikata prosvetnih radnika Srbije Jasna Janković.

"Ljudi se razbvoljavaju, umorni su i podložni infekcijama, a nema ko da ih menja. Oni koji su mogli da ih menjaju, našli su drugi posao. Mladi uglavnom ne žele da rade u školi.  Deca ne gube časove, već se škole snalaze na razne načine, ali ako govorimo o kvalitetu nastave, on je opao, jer namamo dovoljno stručnog kadra da ih zameni", rekla je Janković.

Ona je dodala da je jedan od apsurda u oblasti obrazovanja taj što je jedan deo prosvetara dobio otkaz.

Nezadovoljstvo roditelja

Izgubljeni časovi moraju biti nadoknađeni. Do tada odluke se donose u hodu, a česte izmene utiču ne samo na đake već i na roditelje, koji svoje nezadovoljstvo najčešće usmeravaju na profesore. Pitanje je međutim, da li su oni prava adresa?

profimedia

Najviše se traže nastavnici matematike, informatike, stranog jezika

Direktorka Udruženja Roditelj Gordana Plemić kaže da su roditelji zbunjeni i ljuti, da nekad ne znaju kako da se u nekim sitauacijama postave, a ni kome da se obrate.

"Roditelji često to svoje nezadovoljstsvo usmere prema nastavnicima jer su im oni prva instanca do koje mogu da dođu. Iz Udruženja Roditelj često kažemo da to baš i nije u redu jer nastavnici nisu ti koji odlučuju kako će se nastava odvijati", navela je Plemić.

U nedostatku sistemskog rešenja, iz Udurženja Roditelj poručuju da je za sada najvažnije da se poboljša komunikacija između nastavnika i roditelja, da se otvorena vrata organiziuju online, ali i da se u donošenje odluka uključi i mišljenje najmlađih, kako bi škola zaista bila mesto po meri deteta.

Antić: Organizacija zavisi od direktora škole

Predsednik Foruma srednjih stručnih škola Milorad Antić kaže da je pandemija napravila "pravu katastrofu" i da se nastava u ovom momentu odvija pomoću "štapa i kanapa".

Euronews Srbija

Navodi da se zbog razboljevanja nastavnika i ispadanja iz sistema često dešava da đaci nemaju zamenu, da ostaju u školskom dvorištu, sami u učionici ili zamena bude nastavnik koji je u tom momentu slobodan.

"Vrlo se loše radi. Ukoliko imate slobodnog nastavnika đaci će imati zamenu, ukoliko nemate jedino rešenje da deca budu sama u učionici ili da izađu napolje", naveo je on za Euronews Srbija.

Naglašava da organizacija nastave isključivo zavisi od direktora škole i da oni moraju da se potrude više da obezbede adekvatnu zamenu.

"Prvenstveno moraju da vide u školi ko može da bude zamena za pojedine predmete. Nakon toga obraćate se tržištu rada. Ne mora da bude angažovan samo onaj ko je završio master studije, na određeno vreme mogu i oni koji su završili samo osnovne studije", pojasnio je on.

Kaže da se Forum obraćao Ministarstvu prosvete da se pronađe rešenje i da preporuči model kako da se nastava organizuje.

"Problem nastavnika jeste veliki, ali nije nemoguće rešiti", naveo je Antić i dodao da je posebno važno organizovati praktičnu nastavu u srednim stručnoim školama.

Komentari (0)

Srbija