Društvo

Mobilni telefoni "pod ključem" tokom nastave: Neke škole počele da primenjuju to pravilo, a šta kažu stručnjaci?

Komentari

Autor: Enes Radetinac / Sara Nikolić

22/05/2023

-

16:33

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Neprimereno vladanje, potpuna nepažnja na času i sve češći primeri vršnjačkog nasilja, samo su neki od razloga zašto se poslednjih godina sve više govori o uvođenju zabrane korišćenja mobilnih telefona u učionicama širom Srbije. Iako mnogi stručnjaci ovo smatraju gotovo nemogućom misijom, upozoravajući na otpor učenika i neefikasnost ovakvog vida zabrane, određene škole su počele da primenjuju tu praksu. 

Učenici, ali i nastavnici u osnoj školi "Mur" u Novom Pazaru, pri dolasku na nastavu sada ostavljaju telefone, a uzimaju ih tek po njenom završetku. Ideja vodilja školske uprave bila je da se đaci, bar dok su u školi, zaštite od negativnog uticaja interneta, zbog čega zaposleni ovo smatraju pravom odlukom, koju su jednoglasno doneli zajedno sa roditeljima, kako bi deca na što kvalitetniji način provodila svoje vreme. 

Đacima je, kako i sami kažu, u početku ovo bilo neobično, ali sada, deset dana nakon uvođenja novog pravila, ipak shvataju kako je moguće bez telefona ići u školu i provoditi kvalitetno vreme sa svojim vršnjacima.

Još nekoliko škola u Srbiji, iako u malom broju, počele su da sprovode ovakve zabrane. Međutim, i pored pozitvnih rezultata koji su zabeleženi, mišljenja oko ovog predloga još uvek su umnogome podeljena. Dok neki smatraju da će ova zabrana doprineti opštem kvalitetu obrazovanja, boljoj socijalizaciji i poboljšanju pažnje učenika, drugi ocenjuju da bi zabrana mobilnih telefona ipak mogla da izazove kontraefekat i da ne predstavlja pravo rešenje.

Kakve benefite donosi nastava bez mobilnih telefona? 

Ministarstvo prosvete je početkom ove godine školama poslalo dopis o korišćenju mobilnih telefona i pametnih satova u cilju prevencije zloupotrebe elektronskih uređaja. Mada, školama je ostavljeno da odlučuju kako će i da li će ovo sprovesti, pošto je dopis bio na nivou preporuke, što u osnovi znači da škole nisu obavezne da regulišu upotrebu elektronskih uređaja.

Da ova preporuka resornog ministarstva nije urodila plodom, smatra predsednik Foruma srednjih stručnih škola Milorad Antić koji za Euronews Srbija kaže da je broj škola koji je uveo zabranu ili kontrolu mobilnih telefona na nivou statističke greške, pošto se ovome odazvalo svega nekoliko škola u našoj zemlji, uglavnom osnovnih. 

"Ono što se dešava u srednjim školama je da niko nit je pokušao, nit je želeo da pokuša da se mobilni telefoni uklone za vreme držanja nastave. Ne žele da ulaze u sukob sa roditeljima, decom ili direktorima škole, a direktor škole je na prvom mestu kao organ rukovođenja. Ja sam pisao dopis da direktori škola nisu dovoljno sposobni, kao i nadležno ministarstvo koje nema autoritet da se ovo sprovede, da se priča pokrene, radi nastave, učenika, radi društva", ističe Antić. 

profimedia

 

Dodaje da se zalaže za uvođenje zabrane zbog toga što primeri škola koje su uvele zabranu ili kontrolu korišćenja mobilnih telefona, pokazuju da su učenici bolje pamtili, više slušali nastavnike, i da je njihovo sveobuhvatno znanje bilo kvalitetnije. Takođe, dodaje da bi zabrana učenike sprečila da neovlašćeno snimaju časove, nastavnike, ali i njihove vršnjake. 

Ovo potvrđuje profesor razredne nastave u OŠ "Mur" Mirala Muratović, koji za Euronews Srbija kaže da se od uvođenja zabrane mnogo toga promenilo da je mera donela dosta rezultata, i da su deca sigurnija. 

"Niko neće da razmišlja da li će sutra njegovo dete da se nađe u nezgodnoj situaciji zato što je na primer, drug izvadio telefon, snimao ga i možda objavio na društvene mreže bez dozvole i onda smo na taj način sprečili neke probleme koji bi mogli da nastanu", kaže Muratović.

Ova nova pravila u OŠ "Mur" sa sobom su donela i nove kazne, a za nepoštovanje ove odluke odlučeno je, u dogovoru sa roditeljima, da se đacima oduzima telefon na određeni vremenski period. Mada, sudeći po reakcijama dece, nastavnici kažu da za kaznama neće biti ni potrebe.  

Ipak, Antić dodaje da uprkos svim benefitima koje zabrana može doneti, i dalje ima onih koji veruju da je ovo zastarela praksa i da bi uvođenje izazvalo otpor đaka. "Negativnog efekta bilo bi nekih 10, 15 dana, možda čak i mesec, ali bi se posle toga svi navikli, a ako ne uspemo, onda smo mi nesposobni, ali niko neće ni da pokuša", zaključuje Antić. 

Da li je u jeku digitalne ere moguće drugačije rešenje problema? 

Međutim, Aleksandar Markov iz Foruma beogradskih gimnazija za Euronews Srbija kaže da pored toga što zabrana može dovesti do kontraefekta, postoji još niz prepreka i razloga zašto ovo nije najbolje rešenje, od negodovanja roditelja, do toga što čak i njihovo odlaganje u nekim školama može predstavljati problem. Povrh svega ovoga, kao jedan od najvažnijih razloga protiv ističe to što je modernu tehnologiju, sa kojom su se deca saživela, ipak moguće okrenuti u njihovu korist i iskoristi je u nastavi. 

"Zašto bismo zabranili nešto što možemo da primenimo u nastavi i nešto što je može unaprediti? Mobilni telefon možete da iskoriste u svrhu nastave iz većine predmeta, recimo, ja često koristim aplikaciju za pravljenje kvizova, koje učenici vrlo rado rešavaju i na taj način im često bude interesantno. Jedan učenik mi je čak rekao da mu je to bio jedan od najzanimljivijih časova istorije u životu", kaže Markov. 

Prema zakonu, za korišćenje telefona na času đaci mogu dobiti ukor, međutim, praksa pokazuje da ovakav vid kazne obično izostaje, zbog čega i dolazi do umanjenog kvaliteta nastave. Markov naglašava da je neophodno sprečiti zloupotrebu mobilnih telefona, ne zabraniti ih, za šta i postoje adekvatne zakonske norme i mere.

"Ukoliko se te zakonske odredbe poštuju i pravilnici koje na kraju krajeva može da propiše svaka ustanova, onda stvarno ne vidim zašto bismo imali potrebu nešto da zabranjujemo. Najgore je zabranjivati stvari kad već postoji drugi način da ih regulišemo. Dakle, korišćenje telefona u edukativne svrhe uz poštovanje normi i zakona i pravilnika koje propisuje škola i njihovu doslednu primenu", kaže Markov.

Šta je koren problema preterane privrženosti mobilnim telefonima?

Psihološkinja i specijalistkinja za digitalne komunikacije Ana Mirković za Euronews Srbija objašnjava kako je prekomerna upotreba mobilnih telefona kod dece i mladih, zapravo problem i roditelja, pošto deca od najranijih uzrasta provode mnogo vremena kraj ekrana i da za rešenje ovog problema moraju preuzeti odgovornost na sebe.

"U ranom uzrastu se telefon za tih naših par minuta mira, koristi kao jedna vrsta 'digitalne zvečke', pa je taj sadržaj 'digitalna dadilja'. Onda se deca od najranijeg uzrasta povezuju sa tim uređajima, jer on je takav, ima različitih sadržaja, deca ne znaju šta im je od čega zanimljivije", ističe Mirkovićeva. 

Smatra da roditelji često zaborave kako je njihova osnovna uloga da animiraju svoju decu i osmišljaju im aktivnosti kako ne bi sve vreme provodila ispred ekrana i tako razvila zavisnost od tih uređaja. 

profimedia

 

"Kada deci date bilo kakvu aktivnost koja je im je zanimljiva, oni će da zaborave na mobilne telefone, problem je to što su deca trenutno prepuštena samoj sebi i ostavljena da rešavaju probleme, pa je telefon najprisutniji. Potrebne su organizacije poput vođenja dece u prirodu, rekviziti, učešće u raznim aktivnostima", kaže Mirković.

Takođe, na pitanje da li je zabrana mobilnih telefona pravo rešenje, odgovara da nema potrebe da se zabranjuje nešto što nas civilizacijski može gurnuti napred i pomoći u animiranju dece i građenju njihovih kapaciteta i dodaje: 

"Treba ga koristiti u edukativne svrhe, treba i da se zabave, ali to vreme treba da bude samo deo dana, roditelji treba i moraju da nađu načina da animiraju decu, ali to isto važi i za nastavnike, kako bi oni reagovali i na druge sadržaje i na druge formate", navela je. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija