Biznis vesti

Građani se opet žale na uvećane računa za struju: Šta kažu iz udruženja potrošača?

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

14/03/2024

-

16:30

Građani se opet žale na uvećane računa za struju: Šta kažu iz udruženja potrošača?
E-Stock/Dimitrije Goll - Copyright E-Stock/Dimitrije Goll

veličina teksta

Aa Aa

Za uvećane račune za struju za novembar i decembar prošle godine EPS je primio 17.093 reklamacije, navodi se u odogovoru EPS-a na zahtev za pristup informacijama od javnog značaja koji je Udruženje "Efektiva" podnelo 21. februara. Od tog broja, 5.536 reklamacija (32 odsto) je rešeno osnovano, tako što su potrošačima umanjeni računi. Osnov za umanjenje računa je bio neočitavanje i pogrešno očitavanje brojila. Međutim, žalbi građana je bilo i na januarske račune za struju.

Građani se iz meseca u mesec javljaju sa problemom uvećenih računa. Dejan Gavrilović iz Udruženja "Efektiva" kaže za Euronews Srbija da je najveći "udar" žalbi bio na januarske račune za struju i da su potrošači prijavljivali da su dobili pet, šest, sedam ili osam puta veće račune nego inače. 

Problem sa uvećanim računima imaju i potrošači sa analognim, odnosno starim brojilima, ali i potrošači sa digitalnim brojilima. 

Navodeći da daljinska očitavanja navodno još uvek nisu ni počela, Gavrilović kaže da mnogo veći broj onih koji imaju problem sa uvećenim računom ima digitalna brojila. 

"Njihovi računi su mnogo više uvećani nego računi potrošača koji imaju analogna brojila. Kod potrošača koji imaju analogna brojila uvećeni su računi jer neko nije izlazio na teren već je "lupio" brojku", rekao je Gavrilović. 

On je dodao da se tako dešavalo da, na primer, očitano stanje 1. februara na brojilu iznosi 10.000, a potrošač siđe 20. februara, 20 dana kasnije, i na brojilu zatekne očitano stanje 9.700. 

"Znači 300 kilovata manje za 20 dana kasnije. To znači da je neko lupio samo broj, upisao ga i onda su ovi izračunili, isporučili račun. To se lako reši tako što se slika brojilo, pošalje se, oni to isprave i to je to. Mnogo veći problem je kod digitalnih brojila koja jesu pokazala tu potrošnju, ali je ona nenormalno velika u odnosu na realnu potrošnju kad se pogledaju računi čak i za godine unazad. I onda neko kome je prosečan račun 10.000 dinara dobije račun od 60.000. I to nije jedna osoba ili dve ili pet, pa da mi kažemo - ajde možda je rudario bitkoine pa napravio račun. To su hiljade ljudi koji se žale na istu stvar", rekao je Gavrilović. 

Euronews/Printscreen

 

Ističući da je problem sa uvećanim računima za struju aktuelan poslednjih par meseci od priče o hakerskom napadu na EPS, Gavrilović tvrdi da se čak i u dopisu koji su kao udruženje dobili od EPS-a priznaje da je osnov rešenih reklamacija u tih 5.500 prigovora bio taj što je EPS izdavao račune za neočitana brojla ili pogrešno očitana brojla. 

Šta kažu potrošači 

Među onima koji su podneli prigovor EPS-u na januarski račun za struju je i penzionerka sa opštine Zvezdara. Ona je za Euronews Srbija rekla da joj je na računu za struju pisalo da je potrošila 596 kilovata. Tvrdi da je to apsolutno nemoguće.

Prema njenim rečima, sličan račun je dobila i u decembru za 590 kilovata i to posle zamene starog brojila i ugradnje pametnog brojila. 

Ta Beograđanka, koja živi sama u jednosobnom stanu i redovno plaća račune za struju, navodi da joj je u oktobru stigao račun sa utroškom od 596 kilovata, ali da je za nekoliko dana kasnije stigao novi sa uobičajenim utroškom za taj mesec - 202 kilovata.

U novembru je dobila, takođe, uobičajen račun sa utroškom od 288 kilovata. 

Ona je, naime, u prigovoru na januarski račun tražila da se proveri ispravnost brojila. 

Iz EPS-a su je obavestili da su u postupku reorganizacije, da je osnovan operator distributivnog sistema, sada "Elektrodistribucija Srbije" d.o.o Beograd nakon čega je između Akcionarskog društva "Elektroprivreda Srbije" Beograd i "Elektrodistribucija Srbije" d.o.o. Beograd izvršena podela poslova i nadležnosti. 

Naveli su da je tako EDS nadležan za obavljanje poslova distribucije električne energije, odnosno i za obavljanje poslova održavanja i kontrole ispravnosti mernih mesta i mernih uređaja i uputili je da prigovor podnese EDS. 

Penzionerka sa Zvezdare kaže da unutrašnja reorganizacija EPS-a o kojoj su je obavestili nju kao građanku uopšte ne zanima, već je zanima da dobije račun za struju koji je u skladu sa realnim utroškom struje. Dodala je da su u međuvremenu dolazili ljudi iz EDS-a i da su rekli da je strujomer dobro priključen. 

Gavrilović kaže da je upućivanje potrošača da pošalju prigovor EDS-u kršenje zakona na koji tržišna inspekcija koja ovde ima ingerencije ne reaguje. 

"Zakon kaže da je za pruženu uslugu odgovoran onaj ko pruža uslugu, znači ako uslugu isporuke struje pruža EPS onda je on odgovoran potrošaču da odgovori na reklamaciju. To što je EPS angažovao neku drugu firmu, svoju ćerku firmu da radi očitavanja brojila, to je njihova interna stvar, to se potrošača ne tiče. EPS je dužan da potrošaču odgovori na reklamaciju, a kako će on da dođe do podataka koji su potrebni za odgovor na reklamaciju, to se potrošača ne tiče", rekao je Gavrilović. 

Gavrilović je rekao da su se u međuvremenu pojavili novi problemi sa računima i to za zajedničku struju u zgradi. 

On je dodao da su im se javili potrošači iz jedne zgrade koji su ih obavestili da je za zajedničku struju za lift i svetlo u zgradi račun u novembru bio 80 dinara, a u decembru 1.015 dinara. 

"Dakle, 12 puta više nego što je bilo. To su nam javili iz jedne zgrade, ali evo već komentarišu ljudi da imaju isti problem. Tako da biće toga još", rekao je Gavrilović. 

Euronews Srbija je EPS-u poslao pitanja u vezi sa reklamacijama potrošača na račune za struju, ali do zaključenja teksta nismo dobili odgovore. 

U odgovoru EPS-a Udruženju "Efektiva" navodi se da je ukupan broj reklamacija na račun za novembar i decembar 2023. godine 17.093, od čega je osnovanih bilo 5.536 što je, navodi EPS, jedan odsto u odnosu na ukupan broj izdatih računa u tom periodu.

U EPS su naveli i da broj reklamacija u novembru i decembru prošle godine ne odstupa od prosečnog broja podnetih reklamacija. 

Komentari (0)

Biznis