Laki metro ili gradska železnica, bulevar ili linijski park: Kako urediti centar Niša nakon rešavanja gorućeg problema
Komentari
15/06/2025
-13:06
Vozovi godinama prolaze kroz centar Niš, a već duže se planira i najavljuje izmeštanje železničke pruge iz tog grada. To će se desiti kada se završi železnička obilaznica oko Niša. Kao razlozi za izmeštanje pruge navode se bezbednost građana i gužve u saobraćaju. Dok se čeka realizacija tog projekta, postavlja se pitanje kako urediti taj prostor u samom gradu i kako ga iskoristi kada se konačno izmesti železnička pruga. U međuvremenu, pominju se neke ideje.
Tako je nedavno gradonačelnik Niša Dragoslav Pavlović izjavio da bi u tim delovima grada mogao da se izgradi laki metro, bulevar ili linijski park.
Postavlja se pitanje kakvo bi rešenje bio laki metro u Nišu.
Kada će pruga biti izmeštena?
Kao razlozi za izmeštanje železničke pruge iz Niša navode se bezbednost građana i gužve u saobraćaju.
Protokol za realizaciju projekta iseljenja železničke pruge iz niške centralne zone potpisali su 2012. godine predstavnici Niša, Vlade Srbije i Evropske unije.
U međuvremenu, Vlada Srbije je donela odluku o proglašenju izgradnje železničke zaobilaznice oko Niša javnim interesom.
U julu prošle godine održana je ceremonija početka izgradnje železničke obilaznice oko Niša, koja je deo projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Niš-Dimitrovgrad.
Gradonačelnik Niša Dragoslav Pavlović nedavno je rekao da će se završetkom izgradnje severne železničke zaobilaznice gorući problem prolaska putničkih i teretnih vozova kroz srce grada, najzad rešiti.
On je za Politiku izneo i neka planove u vezi sa delovima grada iz kojih će biti izmeštena pruga.
"Umesto ogromnih opterećenja zbog toga bićemo, čvrsto verujem u to, u prilici da eventualno u tim delovima Niša sagradimo ili laki metro, možda novu saobraćajnicu tipa drumskog bulevara, a možda, zašto da ne, i jedan lep linijski park", rekao je Pavlović.
"Za metro je presudna masovnost putnika"
Da metro možeblem da reši pro saobraćajnih gužvi smatra profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović i naglašava da je metro strateško rešenje.
profimedia
Navodeći da bi bilo teško u tako malim gradovima graditi bilo šta što bi moglo da se zove metro, profesor navodi da bi taj projekat mogao nazvati gradska železnica.
On za Euronews Srbija objašnjava da metro ima smisla graditi tamo gde veliki broj ljudi može da se preveze za kratko vreme.
"Za metro je presudna masovnost putnika", naglašava profesor i dodaje da je zato gruba procena da metro može da se gradi samo u Beograd i ni u jednom drugom gradu u Srbiji.
Profesor Aćimović navodi da se metro gradi tamo gde je veliki broj putnika, što nije slučaj u Nišu, pa se postavlja pitanje ekonomske isplativosti bilo kog takvog sistema.
"Skeptičan sam kada je u pitanju izgradnja metroa u bilo kom drugom gradu osim u Beogradu zato što je teško očekivati da bi bilo koja studija izvodljivosti pokazala da ima dovoljan broj putnika dnevno. Samo u Beogradu i u njegovoj okolini, kao što je planirano, Zemun, Makiš, Mirijevo, tu je i te kako potreban. Trebalo ga je izgraditi pre 50 godina", rekao je profesor.
On kaže da u Evropi praktično metroa nema jedino u zemljama bivše Jugoslavije.
"Ima ga u svim drugim gradovima i zemljama, velikim gradovima. Bukurešt ili Budimpešta imaju metro, ali u kom drugom manjem gradu u Rumuniji ili u Mađarskoj ga ima", naveo je profesor.
Komentari (0)