Biznis vesti

Vesić: Bilo je mnogo problema na deonici Pakovraća-Požega, investitor tvrdi da će biti završena do kraja godine

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/04/2023

-

22:26

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je gostujući na Euronews Srbija da je do kraja godine ostalo da bude otvoreno još nekoliko putnih deonica, a kada je reč o završetku radova na delu Preljina-Požega istakao je da izvođač radova tvrdi da će oni biti završeni do kraja godine kao i da će se konačna cena znati kada sve bude završeno.

On je gostujući u emisiji Euronews Centar, istakao i da zbog kašnjenja radova neće biti plaćanja penala, jer, kako dodaje, penali postoje samo kada imate "neosnovano kašnjenje". 

"Otvoreno je ovih 9,7 kilometara brze saobraćajnice između Surčina i Novog Beograda, ne računajući petlju Jakovo, koja treba dodatno da se uradi i koja će omogućiti da 40.000 ljudi izađe na auto-put. Tokom aprila otvorićemo prvi deo brze saobraćajnice Moravski koridor, od Pojata do Makrešana, to je znači skoro do Kruševca, čime će Kruševac maltene već biti priključen na auto-put. Drugi deo, do Koševa biće otvoren do kraja septembra i tu ćemo imati sve izlaze na Kruševac", rekao je on.

Kada se govori o ovoj godini, Vesić kaže i da se do juna očekuje završetak obilaznice oko Beograda, do Bubanj Potoka čime će se za leto omogućiti da kompletan tranzitni saobraćaj kroz Beograd bude preusmeren na obilaznicu.

"Više niko neće morati da ide preko Gazele, ako već nema nameru da ulazi u Beograd, što mislim da je veoma važno i zbog samog rasterećenja saobraćaja u Beogradu. Čeka nas u avgustu, septembru puštanje onog prvog dela saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica, od Rume do Šapca. Čeka nas završetak od Pakovraće do Požege, zatim Iverka-Lajkovac i na kraju Sremska Rača-Kuzmin koji je naš deo auto-puta Beograd-Sarajevo. U ovom trenutku se gradi 494 kilometra", istakao je Vesić.

Inače, radovi na deonici Preljina-Požega počeli su 2019. i planirano je da oni traju dve i po godine. Na pitanje zašto se kasni sa završetkom, Vesić kaže da je bilo dosta problema.

"Bilo je dosta problema, ja sam morao nedeljno da se sastajem sa izvođačima, imali su dosta problema sa eksproprijacijom prvo, drugo sa geologijom jer očigledno nije bila najbolje urađena. Veoma je zahtevna geologija posebno u tunelu Munjino brdo. Izvođač tvrdi da će biti završeno do kraja godine, ja nemam razloga da im ne verujem. Zašto je važno da dođemo do Požege, od Požege kreću dva auto-puta, jedan prema Republici Srpskoj prema Kotromanu, a drugi dole prema Crnoj Gori, suštinski dva najvažnija auto-puta", rekao je on.

Kako je najavljeno deonica bi trebalo da košta 450 miliona dolara, a na pitanje da li će ta cifra ostati, Vesić kaže da će se konačna cifra znati kada bude sve završeno.

"Ono što je činjenica je da je građevinski materijal poskupeo. Nije normalno da očekujemo da neko radi ispod cene, tako da kažem znaće se kad bude okončano. Plaćanje penala postoji samo kad imate neosnovano kašnjenje. Ovde naravno da ima osnova, ako država ne može da završi eksproprijaciju, dešavalo se i to, onda nije kriv onaj koji radi", istakao je on.

Inače, od Požege put dalje vodi ka Crnoj Gori. Potpisan je ugovor sa kineskom kompanijom CRBC o pripremi tehničke dokumentacije i izgradnji autoputa od Požege do Duge Poljane. Vesić kaže da prvo mora da se završi projekat.

"Mora prvo da se završi projekat, projekat radi CIP naš saobraćajni institut, a brzo će krenuti radovi jer smo u projektovanje ušli ranije. Ove godine ne sigurno. Inače, projekat za Požega-Kotroman je završen krajem prošle godine, procenjena vrednost tog projekta je oko milijardu i 300 miliona evra, videćemo kako će to biti na kraju, ali tu u svakom slučaju iako imamo projekat, prvo mora da se završi do Požege, to je uslov, a drugo mi moramo da vodimo računa da naše zaduženje ne pređe ono što smo sebi zadali", rekao je on.

Euronews Srbija

 

Kako dodaje, ne mogu se jednostavno otvoriti svi novi projekte tokom jedne godine.

"Mi ćemo ove godine otvoriti dva nova projekta, prvi je saobračajnica koju mi popularno zovemo "smajli" koja spaja sever Vojvodine od Bačkog Brega do Nakova, prelaz sa Rumunijom. Najbrža saobraćajnica za građane Rumunije koji žele da idu prema Austriji i koji žele da idu dalje prema Zapadnoj Evropi. Pored toga ugovorićemo ove godine i obilaznicu oko Kragujevca. Planirano je za početak sledeće godine da počne igradnja auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, između 105 i 106 kilometara. Šta ćemo još graditi od novih puteva zavisi od finansijske situacije", rekao je on.

Kako ističe, kada gradite auto-puteve, vi ih suštinski ne gradite za danas, vi ih gradite za naredne decenije.

Na pitanje šta znači umrežavanje putarina Srbije i Severne Makedonije i kako će to izgledati u praksi, Vesić kaže da očekuje da ćemo tokom leta imati integrisanu naplatu putarine sa Severnom Makedonijom.

"Vrlo brzo i sa Hrvatskom, to znači da ako imate tag za naplatu putarine, taj tag vežete za naplatnu karticu i možete potpuno slobodno sa srpskim tagom da idete kroz Severnu Makedoniju, na svakoj rampi će on raditi, naplaćivati sa kartice. Oni koji imaju tag Severne Makedonije će moći da putuju kroz Srbiju", rekao je.

Rekonstrukcija pruge Niš-Dimitrovgrad od jula

Paralelno sa putnom infrastrukturom radi se i na železničkoj. Vesić kaže da se očekuje da brza pruga do Budimpešte bude gotova do 2025.

"Mi ćemo do 2024. završiti naš deo brze pruge, uradili smo do Novog Sada, sada radimo 108 kilometara između Novog Sada i Subotice, Mađari završavaju oko 150 kilometara 2025. potrebno je šest meseci testni period i počeće da radi brza pruga između Beograda i Budimpešte", rekao je on.

A na pitanje šta se dešava sa rekonstrukcijom pruge od Niša do Dimitrovgrada, gde je prošle godine iskliznuo voz sa amonijakom i kada smo saznali da je 2018. godine potpisan ugovor o rekonstrukciji pruge, ali da je tek u martu 2022. godine raspisan tender za rekonstrukciju, Vesić kaže da mu ni danas nije jasno zašto se čekalo četiri godine.

Boško Bunuševac

 

"Ali zato će rekonstrukcija te pruge početi u julu i ja vam to obećavam. Proveo sam dane i dane sa izvođačem da rešimo sve probleme i da zaista u julu, ja se nadam, počne rekonstrukcija pruge Niš-Dimitrovgrad. U tom trenutku biće 5 godina od kada smo uzeli novac i to je nešto što, rekao sam i u Briselu, ne sme da se ponovi. Ja sam to rekao i predstavnicima naših železničkih preduzeća. Mene je sramorta da tražim novac u Briselu za nove pruge, ako nismo u stanju da potrošimo postojeće pare. Nama je EU dala brzu prugu između Beograda i Niša ona bi trebala da bude gotova za naredne 3,5 godina. Stizaće se od Beograda do Niša za 100 minuta, a vrednost te pruge je 2,75 milijardi evra od čega smo dobili 610 miliona evra granta od EU. Novac koji smo dobili moramo da potrošimo", rekao je on.

"To što se desilo na pruzi Niš - Dimitrovgrad da se čekalo 4 godine da se raspiše tender to se dok sam ja ministar više neće desiti, zato što će neko zbog toga da odgovara, jer to nije normalno. Ako smo dobili novac moramo da ga potrošimo. Zato sam tražio rekonstrukciju 5 regionalnih pruga i već radimo projekte - pruga Sombor- Vrbas, zatim Pančevo-Zrenjanin-Subotica, treća pruga je od Male Krsne prema Boru, četvrta je Ruma-Šabac-Loznica, a peta je Stalać-Kraljevo-Rudnica", istakao je on.

Kako ističe, do prošle godine smo imali 0 kilometara brzih pruga sada imamo 75, a do kraja 2024. godine imaćemo 108. Radimo 228 km do Niša i radićemo još 135 kilometara pruge do Preševa.

Kada je reč o krađama na kontaktnim mrežama, Vesić ističe da je policija uhapsila organizovanu kriminalnu grupu koja je to radila.

"Siguran sam da je neko iz samog sistema u tome učestvovao jer ne znam kako su sami to mogli da rade. Predsednik je tražio, a i ja sam tražio, i biće izmene krivičnog zakonika u vezi sa tim", rekao je on.

"Pokušavamo da u našu zemlju dovedemo najbolje"

Govoreći o poslovanju Er Srbije, Vesić ističe da prošle godine kompanija nije imala nijedan jedini dinar subvencija. 

"Nemate nijednu zemlju, ili skoro nijednu zemlju, koja ne subvencioniše svog avioprevoznika. Davali smo subvencije dok je trebalo, prošle godine Er Srbija nije dobila nijedan dinar iz budžeta. Etihad je i dalje partner, a mi uvek tražimo partnere koji mogu da pomognu da Srbija bude bolja. Prošle godine Er Srbija je otvorila 15 linija. Ove godine je otvorila jednu, a sutra otvaramo drugu za Tel Aviv, još 20 novih linija ove godine će biti otvoreno. Sa otvaranjem novog terminala doći ćemo do kapaciteta od 15 miliona putnika, gde smo najprometniji aerodrom u regionu, računajući i Ljubljanu, Budinpeštu, Bukurešt i Sofiju. Er Srbija je regionalna kompanija u najvećoj ekspanziji u Evropi. Na Balkanu smo najača avio-kompanija", rekao je on.

Na pitanje da li je ponuđena saradnja Katar ervejzu, Vesić kaže da je to jedna od najvećih svetskih kompanija i da pokušavamo da u našu zemlju dovedemo najbolje.

"Za nas bi bilo dobro kada bi oni želeli da budu prisutni u Srbiji, a javnost će o tome biti obaveštena, ali ja u ovom trenutku ne znam da li će do toga doći", rekao je Vesić.

Vesić je u emisiji govoreći o Zakonu o planiranju i izgradnji rekao da se nada da će on uskoro biti na Vladi.

"Prvo oram da kažem da je ovaj postojeći zakon dobar i sada smo odlučili samo da ga inoviramo i da neke stvari učinimo boljim. Uvodi se kategorija besplatnog priključka na postojeću infrastrukturu. To znači da postoji obaveza da se priključite na postojeću infrastrukturu ukoliko je država izvede. Od opština smo zahtevali da se ne naplaćuje cena priključka. To nije najvažnija izmena. Posebno sam zadovoljan što smo uveli zelenu gradnju za sve javne objekte i time je ovaj zakon postao najekološkiji", rekao je on.

Komentari (1)

Dušan

06.04.2023 18:56

Je li investitor ili izvođač tvrdi da će biti završeno do kraja godine?

Biznis