Biznis vesti

Kakve će efekte imati najavljeno pojeftinjenje 20 proizvoda: "Ideja da se kupuju ti artikli, pa da se snize sve cene"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

08/09/2023

-

21:35

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Posle današnjeg sastanka ministra unutrašnje i spoljne trgovine Tomislava Momirovića i predstavnika maloprodajnih trgovinskih lanaca poznato je koliko će proizvoda pojeftiniti. Na spisku je 20 artikala među kojima su pileći parizer, jogurt, deterdžent za posuđe, špagete i kafa. Svi ti artikli će od sledeće srede biti jeftiniji i imaće oznaku "Bolja cena". U uslovima smanjenja kupovne moći stanovništva i inflacije koja je u junu iznosila 12,5 odsto postavlja se pitanje efekata te akcije, ali i mogućnosti da i drugi prozvodi koji nisu na tom spisku pojeftine.

Zvaničnici su danas objavili koji će to proizvodi od sledeće srede imati oznaku "Bolja cena" i koliko će biti povolniji. Među njima su pileći parizer koji će umesto 399 dinara koštati 259,99 dinara, jogurt umesto 164,90 biće 139,90, deterdžent za posuđe neće više koštati 126 dinara već če nova cena biti 69,99 dinara, špagete će koštati 49,99 dinara umesto 75 dinara.

Određeno dugotrajno mleko će od sledeće nedelje koštati 95 dinara umesto 109,9 dinara, dvolitarski sok od jabuke umesto 120 koštaće 80 dinara, krompir 60 umesto 89 dinara, domaći začin 50 umesto 70 dinara, šampon za bebe će koštati 69,99 umesto 107,99 dinara, dok će kafa Dobro umesto dosadašnjih 139,99 dinara moći da se pazari za 89,99 dinara.

Stručnjaci kažu da se ranije često dešavalo da se cene određenog proizvoda namerno snize kako bi trgovci privukli potrošače u radnje da bi, osim tih artikal,  pazarili i druge čija cena nije snižena. U organizaciji "Efektiva" kažu da ova mera ima efekta, ali da bi možda imala više smisla pre godinu dana, jer sada cene svakako padaju. 

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Profesor Ekonomskog fakulteta Dragan Stojković navodi da je je dobro da se ukaže na nerealno visoke cene nekih proizvoda, da se angažuju organizacije potrošača i razne institucije, ali da bi voleo da vidi i konkretne podatke o strukturi cena pojedinih proizvoda i da li su stvarno trgovci ti koji uzimaju kajmak i koji najviše zarađuju na odrešenim proizvodima ili je to možda na strani primarnih proizvođača i prerađivača. 

"Često se govori samo o trgovcima koji dižu cene, a istina možda nije na toj strani. Možda je neko drugi više odgovoran za više cene. Nije loše što se ukazuje na to da bi trebalo neke cene da se snize, ali dugoročno rešenje problema treba da sadrži ozbiljne analize strukture cena i da se ukaže potrošačima ko je taj koji utiče ključno na visoke cene", rekao je Stojković za Euronews Srbija. 

Kakve će efekte imati akcija

Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže da akcija "može da donese dobar efekat, a i ne mora". 

"Videćemo kako će trgovci da se postave prema svemu tome, ali čudno je da se to dešava sada nakon godinu i po dana besomučne pljačke od strane trgovaca koji su podizali cene nenormalno", rekao je Gavrilović za Euronews Srbija. 

On je naveo da je ideja te akcije da potrošači kupuju te proizvode sa nižom maržom, a ne one skuplje, što bi nateralo sve da spuste cene. 

"To je ideja, to je bila ideja onoga što je urađeno u Crnoj Gori. Pre mesec dana neki proizvođači su mi rekli da će morati da spuste cene jer pada kupovna moć stanovništva, sve manje građani kupuju. Uvek se čeka neki zadnji momenat. Ova mera je možda imala i nekog smisla više pre godinu dana, ima i sada ali tada bi efekat mogao da bude mnogo jači jer sad cene svakako padaju", naveo je Gavrilović. 

Profesor Stojković kaže da, kada se najavi da će cena jogurta biti snižena, pitanje je koji jogurt, kojih proizvođača, koliko će trajati sniženje. 

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

"Sve su to stvari koje je potrebno znati. Ne očekujem da država propiše da to i to mora da bude, to treba zajedno da shvate trgovci ali i proizvođači. Trgovci ne mogu sami da snize cene, niko ne treba da radi sa negativnom maržom, svako treba nešto da zaradi", naveo je Stojković. 

Promotivna akcija i caka

Na pitanje da li će trgovci gubitak na maržama da nadomeste na nekim drugim proizvodima u ponudi, Stojković kaže da ne misli da će potrošači platiti nešto naročito više, ali da ako su trgovci i proizvođači na nešto naterani, oni će to nadoknaditi. 

"Trgovci ovo mogu da iskoriste kao promotivni alat, ako imaju niske cene proizvoda. Često snizite namerno cenu određenog proizvoda da privučete potrošača i u vreme kad se pravi zimnica, namerno snizite cenu paprike, čak ne zarađujete na njoj da bi ljudi došli da bi kupovali i druge proizvode. To može ovde da bude isto situacija, ako se zna da su tu jefitniji proizvodi potrošači će da dolaze i to kupuju, trgovac čak ne mora da povisi cene, od većeg prometa će više zaraditi", zaključio je Stojković. 

Gavrilović navodi da može da se desi, kao i ranije kad je bilo ograničenja cena, da čak i kad odete u radnju da kupite parizer koji je jeftiniji, njega nema u ponudi, a ima svega drugog čemu nije snižena cena. 

"To su te cake proizvođača i trgovaca. Ali da ne kritikujemo unapred, da vidimo šta će od svega toga da bude", zaključio je Gavrilović. 

Komentari (0)

Biznis