Nekretnine

Apartmani na Kopaoniku i Zlatiboru sve traženiji: Kvadrat na najatraktivnijim lokacijama papreniji od Beograda

Komentari

Autor: Zlatica Radović

09/04/2023

-

17:30

Apartmani na Kopaoniku i Zlatiboru sve traženiji: Kvadrat na najatraktivnijim lokacijama papreniji od Beograda
Apartmani na Kopaoniku i Zlatiboru sve traženiji: Kvadrat na najatraktivnijim lokacijama papreniji od Beograda - Copyright EPA/KOCA SULEJMANOVIC, Wikimedia/Djaniru, Euronews/Zlatica Radović

veličina teksta

Aa Aa

Na srpskim planinama poslednjih godina niču nove zgrade sa bogatom ponudom apartmana čija je kupovina trenutno vrlo popularna. Da mnogi kupovinu apartmana u turističkim centrima vide kao dobru investiciju, jer od njihovog iznajmljivanja mogu dobro da zarade, pokazuje i podatak da je na sedam najtraženijih detinacija prošle godine prodato više od 1.500 apartmana, a od toga više od 900 na Zlatiboru i oko 400 na Kopaoniku. Posle Zlatibora i Kopaonika najtraženije su Divčibare, a ovaj tip nekretnina prodaje se i u Vrnjačkoj banji, na Srebrnom jezeru i Kosjeriću.

U agencijama za nekretnine kažu da ima više kategorija kupaca koji traže ovaj tip nekretnina, a osim onih koji žele da ih uzmu zbog ličnog odmora, sve više je onih koji ulažu novac da bi iznajmljivali smeštaj turistima. Mnogo od njih imaju dilemu - da li kupiti stan u nekom od većih gradova i izdavati ga u mesečni zakup ili apartman na planini oko kojeg ipak ima više posla oko izdavanja, ali se s druge strane može pronaći i povoljniji kvadrat, a i uzeti veća renta, jer se gosti smenjuju i zadržavaju se kraće.

Sanja Todorović iz agencije Nomad nekretnine kaže za Euronews Srbija da ima kupaca koji kupuju nekretnine isključivo kao investiciju, ali da ih uzimaju i skijaši.

"Imamo i novu kategoriju klijenata, koji nisu vezani poslom za grad u kojem žive. Bilo je desetak ljudi  koji su planirali da provode pola godine na planini, a pola u gradu. Oni rade od kuće i nije im važna lokacija, mogu da priušte sebi da provedu nekoliko meseci na planini.  Uglavnom traže manje kvadrature, od 20 do 35 kvadrata. Dosta je naših ljudi koji dolaze iz inostranstva, koji iz ušteđevine kupuju nekretnine, da bi sklonili novac u vreme inflacije i nestabilnosti", kaže Todorović.

Zlatibor najatraktivnija lokacija za ulaganje

Na planinama su se prošle godine, prema podacima Republičkog geodetskog zavoda, mnogo više prometovali novi apartmani, u odnosu na stare, dok je u Vrnjačkoj banji ujednačena potražnja, ali je broj prodatih nekretnina simboličan u odnosu na planinske centre. U Čajetini je prošle godine prodato oko 630 apartmana čija izgradnja je tek završena, a prosečna cena u novogradnji je bila oko 1.615 evra. Najskuplji je koštao 2.750 evra, a najjeftiniji 742 evra. 

Na Kopaoniku je prodato oko 280 apartmana u novim zgradama, s tim što je na teritriji Brusa 37, dok je na teriotoriji Raške 239. U podnožju Kopaonika su ovi smeštajni kapaciteti povoljniji, pa kvadrat košta oko 1.150 evra, dok je sa raške strane prosečna cena bila oko 1.380 evra.

Tanjug/Opština Čajetina/Sava Milakov

 

Inače, na ovoj planini su jednako na ceni i stari i novi apartmani, pa nema velike razlike kada je u pitanju vrednost kvadrata. Na Divčibarama je prodato 130 apartmana u novogradnji, a prosečna cena je bila 1.438 evra.

U Vrnjačkoj banji je potražnja za apartmanima bila mnogo manja, pa je prodato 15 u novogradnji po prosečnoj ceni od 1.325 evra i 19 u staroj gradnji po prosečnoj ceni od 1.100 evra. Na Srebrnom jezeru i okolini Velikog Gradišta prodata su 23 apartmana, a u Kosjeriću 13 i to u proseku za 1.420 evra. 

"Za povrat investicije oko 12 godina"

U agencijama za nekretnine kažu da na Zlatiboru apartmane kupuju Beograđani, Novosađani, ali i ljudi iz dijaspore. Navode da se ulavnom prvi prodaju "stanovi" od 35 do 40 kvadrata.

"Većina tih apartmana je zapravo ukljižena kao stan. Nekretnine koje su uknjižene kao poslovni apartmani imaju PDV od 20 posto, a ne podležu regularnom PDV-u od 10 odsto i samim tim se i teže prodaju. Mnogi kupci su se zbog inflacije odlučila da svoju ušteđevinu preorijentišu u nekretnine. Najčešći izbog su veliki gradovi - Beograd, Novi Sad i Niš, kao i apartmani na poznatim i atraktivnim turističkim destinacijama. Oni samo gledaju kost benefit analizu i najbrži povrat investicije. Zlatibor je kao tržište aktuelan već duži niz godina i što se tiče gradnje i što se tiče tražnje, a ne bi se gradilo da ne postoji tražnja", objašnjava Miloš Mitić iz agencije City Expert. 

On smatra da je Zlatibor blizu prezasićenja i da se dosta gradi s obzirom na srpsko tržište koje je malo i ima ograničenu tražnju. Navodi da su cene na Zlatiboru niže nego u Beogradu, ali da su neki apartmani i iznad  2.500 i 3.000 evra, dok su cene kvadrata na Kopaoniku i dosta više.

"Zavisi od pozicije i kvaliteta same gradnje, kao i od toga šta pruža kompleks u okviru kojeg se taj apartman nalazi i da li je to neki mini kondominijum gde imate i bazen i spa i recepciju ili je obična zgrada u kojoj praktično kupujete stan. Ono što je popularno je da se često potpisuje ugovor sa investitorom koji gradi ili sa nekom drugom agencijom, da vlasnik nekretnine izdaje apartman pod zakup, a on se bavi izdavanjem i ne trošite vreme ni vreme oko potencijalnih zakupaca, već vam novac samo leže na račun, kao čist profit. Oko 12 godina je povrat investicije, ali zavisi od lokacije", kaže Mitić.

Koliko se isplati izdavanje?

Sanja Todorović kaže da je i dalje povrat novca bolji na Kopaoniku, nego u gradovima. Napominje da to ipak zavisi od kupaca i kakva su njihova očekivanja.

"Dešava se da ljudi kupe nekretninu, ali nisu svesi da izdavanjem neko mora da se bavi. Velika je konkurencija i ako neko ne radi pametno na izdavanju, ne prolazi dobro. Neko od jednog apartmana očekuje da će zaraditi ozbiljan novac, ali to nije moguće ako se ne radi bar tri sata dnevno, kao mali posao. Tržište je nestabilno, jer ne postoji neki centralni sistem da se ozbiljno bavi izdavanjem, tako da od vlasnika zavisi koliko brzo će uspeti da ispalti uloženo", kaže Todorović.

Ona dodaje da je sezona na Kopaoniku produžena od korone i sa povećanjem sadržaja i organizovajem događaja postao sve popularniji i tokom leta. 

Euronews/Zlatica Radović

 

"Nama je sada leto dosta dobro popunjeno i ne oslanjamo se samo na zimsku sezonu. Uvek savetujem ljude, ukoliko ne žele da se bave nekretninom, da kupe stan u gradu i da ga izdaju u mesečni zakup. Stvar je u tome što su nekretnine u gradu dostigle neki maksimum i ljudi ne mogu da ih priušte, jer imaju ograničen budžet i onda biraju na planinama. Većina kupaca hoće komplekse, a tamo kvadrat ne može ispod 2.000 evra da se nađe u vikend naselju, dok ih u centru nema ispod 5.000 evra. Niže cene su jedino za apartmane veće kvadrature", kaže Sanja Todorović.

Ona navodi primer da je klijent za studio od 22 kvadrata ove sezone, koja je bila loša i ljudi su otkazivali jer nije bilo snega, uspeo da uzme 3.500 evra sa isplaćenim svim troškovima, za mesec i po dana.

"Drugi klijent opet nije uzeo ni 1.000 evra. Definitivno može da se zaradi, ali je potrebno uložiti trud ili prepustiti taj posao nekom ko će se profesionalno time baviti. Agencije koje rade samo izdavanje uzimaju 20 odsto i to je najisplativiji način izdavanja. Ima i onih koje preuzimaju sve obaveze i čišćenje, doćekivanje gostiju i menjanje posteljine, ali oni uzimaju od 40 do 60 odsto i to ljudi izbegavaju", kaže Todorović.

Komentari (0)

Biznis