"Kad je ogroman broj ljudi počeo da se sliva u Zagreb nije bilo najprijatnije": Odjeci koncerta Marka Perkovića Tompsona
Komentari07/07/2025
-18:11
Hrvatski pevač Marko Perković Tompson održao je 5. jula, na zagrebačkom Hipodromu koncert na kojem je, prema pisanju hrvatskih medija, prisustvovalo između 450.000 i 500.000 ljudi. Publika je masovno nosila crne majice na kojima se nalazio ustaški pozdrav "Za dom spremni", a sam koncert obeležen je vatrometom, performansom i bakljama. Na nebu se odvijao "dron šou", kada su hiljade letelica pravile likove Gospe, anđela, krstova, hrvatske zastave.
Tompson je između 30 pesama otpevao i "Bojnu Čavoglave", čiji stihovi izazivaju podeljene reakcije u javnosti. Uzviknuo je i ustaški pozdrav "Za dom", na šta je publika gromoglasno uzvratila "spremni", kojim počinje ta pesma, prenela je ranije Hina.
Takođe, posebnu reakciju izazvala je vest da je premijer Hrvatske i predsednik HDZ-a Andrej Plenković prisustvovao generalnoj probi koncerta, i to dan uoči samog događaja. Prema navodima medija, na probu je poveo i svoja dva sina, a u javnosti je posebno odjeknula zajednička fotografija sa Tompsonom, što je izazvalo brojne reakcije i dodatno podgrejalo rasprave o političkom značaju i simbolici koncerta.
Iako su iz Štaba oformljenog za praćenje i osiguranje ovog koncerta ranije naveli da je prodato oko 450.000 ulaznica, od čega 350.000 u Hrvatskoj, Tompsonov menadžer Zdravko Barišić za Hinu je kazao kako je na koncertu bilo 504.000 ljudi. Takođe, gost na koncertu bio je biskup Ante Ivas.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da nema sumnje da i pored toga što se i dalje licitara oko tačnog broja ljudi, činjenica je da je cifra nije mala. Kažu i da takođe nema sumnje da Tompson različitim ljudima različito znači, ali ono što im je bez ikakve sumnje zajedničko, je ideja o jedinstvu. Smatraju i da cilj koncerta nije bila muzika, već potreba za vraćanjem vrednostima iz prošlosti.
Tanjug/HINA/Damir Senčar
Smatraju i da u Hrvatskoj postoji kulturni rat, odnosno borba vrednosnih orijentacija za prevagu.
Pisac i kritičar iz Zagreba Đorđe Matić u razgovoru za Euronews Srbija ističe da je koncert pratio pažljivo, ali, kako naglašava, na daljinu. Navodi i da su reakcije u Hrvatskoj zbog ovog događaja različite i podeljene.
“Mi ovde pokušavamo već danima da racionalizujemo stvari. Neki se šale, neki su ironični po ovom pitanju, svako se služi onim čime može. Međutim, kada je ta reka ljudi počela da se sliva u Zagreb, nije bilo baš najprijatnije. To je bio ogroman, jedan zastrašujući broj“, kaže Matić.
"Potreba za zajedništvom"
Opisujući atmosferu na ulicama hrvatske prestonice, Matić kaže da su tih dana dominirali ljudi obučeni u crno, sa simbolima koji aludiraju na NDH – šahovnice s prvim belim poljem, parole, i neizbežni poklič "Za dom spremni".
Koncert je, prema njegovim rečima, delovao kao “neka vrsta mise na otvorenom” – kombinacija religijskog i političkog spektakla, u kojem katoličko predstavljanje Tompsona, prema Matiću, nije bilo ono što je publika došla da čuje.
“Jedno je ono što publika želi, drugo je interes samog izvođača, a treće je ono što žele oni koji su u pozadini svega toga. Tri potpuno različite stvari. Narod je došao upravo da izbaci negativnu energiju i, naravno, da se identifikuje s desnim, ekstremnim sadržajem pesama. To ne znači da su svi oni fašistički orijentisani, ali postoji nešto oslobađajuće u tom detabuiziranju fašističkih simbola”, naveo je on.
Kako takođe naglašava, hrvatsko društvo, ali i politička elita, gotovo su izbegli da javno osude ustaške simbole prisutne na koncertu.
I politikolog Ognjen Gogić se slaže sa konstatacijom Matića da je osećaj zajedništva ključan za one koji su tokom vikenda slušali Tompsonovu muziku.
“Ovo je bio događaj na kome su ekstremne ideje, jedna od njih je pro-fašistička, normalizovane. Izašle su na veliku pozornicu i pokazano je zapravo da one imaju odjek u javnosti. Recimo, jedna reč koja se često pojavljivala je bila “zajedništvo”. Takođe, taj ekstremno desni deo, koji čine te stranke na vlasti, pa i crkva, hteo je da nametne ili pokaže koliko je zapravo dominantan njihov pogled na svet”, rekao je Gogić.
Kako je ukazao, i sam Tompson je tokom koncerta govorio o vraćanju vrednostima iz prošlosti.
“Sada će svakom ko je želeo da pokaže taj liberalniji deo biti dosta teže, jer zapravo koliko tu ovako sada ima pristalica i koliko je tu mašinerija. Dakle, taj koncert ne bi bio moguć da država Hrvatska nije stala iza njega u smislu logistike koja je bila potrebna. Dakle, od regulisanja puteva, saobraćaja, hitne pomoći, bezbednosnih smernica. Oni su to omogućili. Na najvišem mogućem nivou. Ovime se želelo reći: Tu smo i dalje. Kao da se radi revizija prošlosti”, rekao je Gogić.
Muzički spektakl, politički manifest ili nešto treće?
Na pitanje da li kada govorimo o Tompsonovom koncertu možemo govoriti u smislu muzičkog spektakla, političkog manifesta ili nečeg trećeg, Matić kaže da odgovor nije jednoznačan – ali jeste upozoravajući.
“Hrvatska je dobila politički rat, bezumlje, ali je izgubila kulturni rat. Ovo što smo videli je pokušaj da se ta izgubljena kulturna dominacija povrati – makar prividno”, rekao je.
Iako su mnogi ukazali na logističku podršku države koncertu, Matić upozorava da situacija nije tako crno-bela.
Prema njegovim rečima, unutar državnog aparata postoje različite, često suprotstavljene, struje – od institucionalne vlasti do, kako kaže, “onoga što paranoici zovu duboka država“. U svemu tome, neizostavan je i uticaj crkve.
AP Photo
“To nije od samoga početka bio tzv. čisti državni projekt. Taj odziv je iznenadio sve, pa i samu vlast. Logistička podrška države pojavila se tek u hodu. Ministar koji je nadgledao celu stvar bio je isprva vrlo distanciran. Kasnije se, naravno, slavodobitno pojavio kao promoter događaja”, rekao je.
Za Matića, ključ razumevanja ovog koncerta leži u nemačkom pojmu “Kulturkrieg” – kulturnom ratu. Ali ne više, dodaje, protiv ideja iz 1945. godine, već protiv “kulturnog prodora” iz Srbije, iz sveta popularne muzike, serija i svakodnevne zabave.
AP Photo
“Ovi klinci koji idu na Tompsonove koncerte, znate šta gledaju kod kuće – Južni vetar. Po petnaesti put. Gledaju serije iz Srbije. Ovo je i reakcija na to. Takođe, Lepa Brena, ona i danas na Krku uspe da blokira saobraćaj i to se desilo kada je nedavno imala koncert u jednom hotelu. I to je neka vrsta, kako bih rekao, resertimana i neka vrsta odgovora. To su vam isti ljudi”, kaže on.

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju

Pogledaj galeriju
Na konstataciju i da je pevačica iz Srbije Aleksandra Prijović pre Tompsona takođe punila više puta Arenu u Zagrebu, on kaže da je to znak konfuzije koje ljudi imaju u glavi.
“Vi imate nešto što vas uče 30 godina ili 35 godina. Govorim o publici koja je tamo bila. Ono što su njihove kulturalne potrebe ne odgovara onome što se ovde sa službenih pozicija, televizije, škola, obrazovanja, svega toga, zabave nudilo u tom smislu. To nisu dve Hrvatske. To je ista Hrvatska sa konfuzijom u glavi. Kulturni DNK tih ljudi pripada jednom prostoru, dok ih institucionalna edukacija i zvanična retorika pokušavaju oblikovati u drugom pravcu”, rekao je on.
U osvrtu na samog Tompsona, Matić ima zapažanje koje mu ne ide u korist.
“To je jedan čovek potrošen. Umoran. Dobio je najveći trijumf u životu, ali iz njega više ne zrači ništa. Tu uverenja odnekada više nema”, rekao je on.
Robert Čoban iz Color press grupe kaže za Euronews Srbija da često boravi u Hrvatskoj, ali i da zna da često i Hrvati dolaze u Beograd, pa je zbog toga navodi i iznenađen velikim interesovanjem da se poseti ovaj koncert.
"To nam zapravo govori da uprkos tome da mislimo da su se neke stvari unormalile, da je Evropska unija unormalila neke države, to baš nije tako. Zbog posla često idem tamo i stvarno nikada nisam doživeo nikakvu neprijatnost", rekao je Čoban.
Kaže da danima unapred, u Zagrebu je po kafićima puštana Tompsonova muzika i to pre svega zbog profita.
“Svi ugostitelji u Zagrebu su pravili neke partije gde su puštali Tompsonovu muziku. Danima je sve trajalo. Ostaje samo da se nadamo da će sve to da nestane i da ovaj događaj neće duboko da utiče na srpsko-hrvatske odnose, na položaj manjina u Hrvatskoj ali i naše turiste koji tamo idu”, rekao je.
Nema sumje i da je ovaj koncert izazvao različite kontroverze ali i komentare na društvenim mrežama. Oni koji podržavaju koncert kažu da je Tompsonova muzika o patriotizmu, hrišćanskoj veri i istoriji Hrvatske. S druge strane, oni koji ne podržavaju ovaj koncert u Hrvatskoj kažu da je ovo sramota za tu zemlju.
Detaljnije reakcijama na društvenim mrežama pogledajte u videu koji se nalazi ispod:
Komentari (0)