Evropa

Španija radi na zabrani upotrebe mobilnih telefona u školama: "Ležerni pristup ne daje rezultate"

Komentari

Autor: Euronews

19/11/2023

-

15:16

Španija radi na zabrani upotrebe mobilnih telefona u školama: "Ležerni pristup ne daje rezultate"
Španija radi na zabrani upotrebe mobilnih telefona u školama: "Ležerni pristup ne daje rezultate" - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

veličina teksta

Aa Aa

Da li škole treba da zabrane upotrebu mobilnih telefona jedna je od gorućih tema u Španiji, gde se u medijima, ali i na društvenim mrežama žestoko debatuje o prednostima i rizicima takve odluke.

Na mreži WhatsApp roditelji iz Barselone pokrenuli su grupu koja je za kratko vreme dobila više od 10.000 članova, a koji međusobno dele informacije o upotrebi telefona. Takođe su pokrenuli niz inicijativa, između ostalih, da se roditelji obavežu da deci ne kupuju mobilne telefone pre 16. godine.

Prema poslednjem Uneskovom izveštaju o globalnom praćenju obrazovanja, svaka četvrta zemlja usvojila je zakone koji zabranjuju upotrebu mobilnih telefona u učionicama. 

U Evropi je to vruća tema, ali oko koje je teško postići konsenzus, pa tako u Španiji različite autonomne pokrajine imaju različite pristupe. 

Neke su se opredelile za potpunu zabranu telefona u obrazovnim ustanovama, dok druge imaju ležerniji pristup.

Totalna zabrana: "Jedina opcija"

Taj opušteniji pristup do sada nije dao dobre rezultate. Ove godine mnoge škole su se odrekle strogih pravila o telefonima, ali ih je prošle nedelje u Kataloniji 53 posto njih ponovo uvelo. 

Delimičnu zabranu telefona i dalje imaju Kastilja La Manča, Galicija i Madrid. 

profimedia

 

 

Tomeu Bauza Gaja, 16-godišnji učenik iz srednje škole u Palma de Majorci kaže da ove godine đacima nije bilo dozvoljeno da nose telefon u školu i da ako to urade, moraju da ga ostave u određenoj kutiji do kraja dana.

On je za Euronews rekao da je to prva godina u kojoj se primenjuje takvo pravilo.

Glavni argument je to da na taj način đaci ne mogu da se međusobno fotografišu, da se sprečava ometanje časa zvonjavom telefona i kao i varanje tokom kontrolnih zadataka.

"Učenici ranije nisu poštovali pravila", kaže Tomeu, koji dodaje da je to "šteta", jer su neki nastavnici umeli da ih koriste i kao nastavno sredstvo.

Njegova škola ima mali broj računara koji su nastavnicima na raspolaganju tokom časova i nema ih dovoljno da se ispune zahtevi modernog obrazovanja. 

Nepoštovanje pravila navelo je neke lokalne vlasti i uprave škola da pribegnu ekstremnim merama. 

Naime, iako deluje da nema jasnog naučnog konsenzusa o efektima upotrebe mobilnih telefona na adolescente, postoje neki dokazi da to utiče na ocene, ali i na učestalost vršnjačkog nasilja.

"Mobilni telefoni nisu neophodni na časovima"

Toni Sosijes, nastavnik latinskog jezika u srednjoj školi u Barseloni, tvrdi da "nema potrebe za mobilnim telefonima na časovima".

U njegovoj školi ovo je prva godina u kojoj su uređaji potpuno zabranjeni, što je prema njegovom mišljenju "odlično".

Toni priznaje da i on ne upotrebljava često digitalne tehnologije, delimično zato što predaje klasičan predmet, koji može da se uči uz "olovku, parče papira i rečnik", a delom zato što se plaši da će đaci "izgubiti osnovne veštine" kao što su čitanje i pisanje.

Ipak on koristi činjenicu da njegova škola, koja kao i ostale u Kataloniji, pokušava da svakom od đaka obezbedi laptop i dopušta im da ga koriste kada istražuju nove teme, ali samo onda kada je to neophodno.

profimedia

 

Na pitanje o školama koje ne mogu da priušte da obezbede laptop svakom učeniku, on odgovara da "ili svaki učenik treba da ga ima ili ne treba da ga ima niko", jer smatra da oni "nisu neophodni za učenje mnogih predmeta".

Manje tehnologije, više jednakosti

Mišljenje nastavnika latinskog poklapa se sa zaključkom izveštaja Uneska, u kom stoji da bužet namenjen za tehnologiju treba da se troši na učionice, nastavnike i udžbenike za svu decu u manje bogatim zemljama, koje nemaju dovoljno sredstava za takve resurse, tako da svi mogu da dostignu univerzalno srednje obrazovanje i kompetencije za učenje.

Pored toga, agencija upozorava da koristi od tehnologije u obrazovanju nisu ravnopravno raspoređene, što decu koja su iz siromašnijih porodica stavlja u težak položaj.

Upotreba mobilnih telefona nije ograničena samo u Španiji. I druge evropske zemlje uvode slične zabrane, a među njima su Francuska, Italija, Portugalija, Finska i Holandija.

Švedska, koja je na devetom mestu PIRLS izveštaja o rezulatima istraživanja čitalačke pismenosti, pauzirala je sve planove da digitalizuje učionice do 2023. godine.

U Velikoj Britaniji novi vodiči Ministarstva prosvete podržavaju nastavnike da zabrane upotrebu mobilnih telefona tokom školske smene, uključujući i pauze, kako bi se izbeglo ometanje na časovima i vršnjačko nasilje, a podstaklo održavanje pažnje tokom predavanja.

Cilj je da se pruži podrška planu vlade za podizanje standarda u školama povećanjem koncentracije učenika i smanjenjem ometanja.

Komentari (0)

Evropa