Aktuelno iz kulture

Trupa čuvenog Akrama Kana gostuje u Novom Sadu: Naša predstava udara direktno u stomak

Komentari

Autor: Tanjug

30/09/2021

-

23:06

Trupa čuvenog Akrama Kana gostuje u Novom Sadu: Naša predstava udara direktno u stomak
Tanjug/Jadranka Ilić - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

veličina teksta

Aa Aa

Trupa čuvenog Akrama Kana stigla je u Srbiju, a pred izvođenje predstave "Nadmudrivanje đavola" (1. oktobar u 20h) na sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, članovi te čuvene kompanije iz Londona podelili su dragocena iskustva u radu sa velikim umetnikom i izazovima koje nosi ovaj višeslojni projekat.

"Približavajući se kraju igračke karijere, pronašao sam novi način da igram. A to je da igram svoje ideje kroz tela drugih igrača, uključujući starije igrače koji nose svoju prošlost i složena emocionalna iskustva u sebi. Ono što ostaje nepromenjeno, jeste moja strast otkrivanja starih i novih mitova u kontekstu našeg vremena", reču su Akram Kana, koji ovog puta nije stigao u Srbiju.

Kompanija tog čuvenog koreografa gostovala je više puta u Srbiji, predstavljajući se publici na Beogradskom festivalu igre, a ovog puta će se predstaviti podela u kojoj su: Luk Džesop, Džasper Narvez, Luis T. Partridž, Mitili Prakaš, Elpida Skuru i Fransoa Testori.

Igračica Mihtili Prakaš je iz Los Anđelesa, indijskog je porekla, a u "Nadmudrivanju đavola" tumači jednu od glavnih uloga. Komad je premijerno izveden 2019. u Štutgartu, a potom su nastupili u preko 15 gradova širom Evrope.

Mihtili kaže da je teško toliko putovati i boraviti na tri kraja sveta, posebno što je vezana za ćerku i porodicu od koje se teško odvaja, ali da sve to nestane kad se posveti tako lepom delu.

Tanjug/Jadranka Ilić

Mihtili Prakaš: Đavo u našoj predstavi predstavlja vreme, a provlači se ideja o čoveku koji želi da bude večan 

"U ovoj predstavi Ðavo zapravo predstavlja vreme. Provlači se ideja da čovek želi da bude besmrtan, dakle da pobedi vreme, da bude večan, tu je upletena igra moći nad takvom željom", objasnila je umetnica Prakaš.

Predstava nastala pre pandemije, ali donekle se tema može dovesti u vezu upravo sa izbijanjem virusa Kovid-19.

"Naravno, mnogo toga je danas aktuelno, kao što je moderna tehnologija - uveliko otišla van kontrole, ogromna kriza sa klimatskim promenama je veliki problem, ekologija je u haosu. Stvar je u tome da vidimo da li će se ljudi promeniti u svemu tome i na koji način. U našem komadu, naslovni junak je naučio lekciju i kaje se za sve šta je učinio", približila je igračica delo, koje je bazirano na Epu o Gilgamešu.

Novi komad čuvenog Akrama Kana predstavlja nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, gde je fokus na prijateljstvu sa divljim čovekom Enkiduom, i ubijanju čuvara šume - Humbabe.

Ispunjen snagom i ponosom, mladi Gilgameš odlučuje da potvrdi svoju slavu i utvrdi grad Uruk kao sopstveni spomenik, međutim, ubistvo Humbabe, uništenje šume i njenih životinja je razljutilo bogove, i oni kažnjavaju mladog kralja uzimanjem života njegovom voljenom Enkiduu.

Suočen sa istinom i tugom zbog ljudske smrtnosti, Gilgameš ulazi u istoriju, da bi postao fragment među slomljenim ostacima ljudske kulture i sećanja.

Posveta Ivanu Tasovcu

Predstava "Nadmudrivanje đavola", koja će večeras biti izvedena u Srpskom narodnom pozorištu biće posvećana iznenada preminulom Ivanu Tasovcu, direktoru Beogradske filharmonije, saopštila je direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung.

"Čekam da pozoveš i da kažeš da smo naseli na foru. Čekam da mi ispričaš kako je bilo na moru i šta si novo smislio za tvoju Filharmoniju. Čekam da vodiš na ručak koji si obećao. Čekam na novu koncertnu sezonu, na pretresanje aktuelnih tema, na razgovore tokom kojih smo umeli da se do sitnih detalja složimo ili uopšte ne složimo, na smeh do suza, na sulude planove koje smo u trenu smišljali, a zatim mesecima nosili kojekuda....sve dok se ne ostvare. U neke smrti ne verujem, moj genijalni i najbolji druže", objavila je Aja Jung na društvenoj mreži.

Prakaš smatra da je umetnička igra zapravo veoma bliska glumi i dramskim umetnostima, posebno zbog toga što i ona sama dolazi iz tradicije indijskog plesa, gde ima mnogo više glume u tome nego igre. A sve emocije, prema njenim rečima, dolaze preko tela, umesto da se fokusiraju na moguće reči, intenzitet im je kompletno prebačen na telo.

"Tačno je da je delo veoma mračno, teško, i mi to osećamo, tako da smo jako pažljivi da na sceni budemo pozitivni, da publika ne oseća da smo i mi potonuli sa svojim likovima. Na probama smo imali posebne vežbe koje nam pomažu da sve to nekako prevaziđemo, prebrodimo tragediju koja nosi igrački komad. Tada postajemo ono što jesmo, odnosno izlazimo iz likova", kaže Prakaš.

Ipak, kako napominju iz ove kompanije, sam kraj nudi svetlost posle tamnih tonova, odnosno završava se buđenjem prirode - ljudi umiru, ali priroda nastavlja dalje, i na kraju nastaje harmonija i prava nada.

Kan traži posvećenost, a u komad smo uneli i lična iskustva

"Akram Kan je veoma zahtevan, i to sa pravom, znamo se od ranije, radili smo već projekte, bio mi je mentor, ja sam klasični tradicionalni igrač Indije, i koreograf, i on je zapravo obučavao indijski ples u drugačijem stilu. Pozvao me je da sarađujemo, i posebno me je radovao ovaj projekat. Želeo je da podeli sa mnom njegov proces rada da vidim iznutra kako on radi od prve probe do premijere", ističe Mitili iskustvo u radu sa legendarnim koreografom.

Zahtevan je umereno, u smislu da traži i očekuje od kolega da budu u potpunosti posvećeni umetničkom scenskom delu koje stvaraju, objašnjava ona.

"Morate biti 100 posto prisutni u kreativnom procesu, nikako manje. Kan očekuje posvećenost. A on se o svemu brine, režija, koreografija, scensko svetlo, ovde je moralo sve da bude tamno, i o tome je vodio računa od početka. Posebno je bilo zanimljivo što on nije bio ovde samo koreograf, a mi igrači, već smo sve vreme tokom proba sedeli i razgovarali, kao neka vrsta istraživanja", otkrila je indijska umetnica.

Pričali su svaki dan barem sat o mnogim aktuelnim temama, šta se dešava u svetu, koji su trenutni problemi, krize, šta ih od toga dotiče, zanima, ili uznemirava. Tako da je u ovom komadu utisnuto i dosta njihovog ličnog iskustva, koje je on uspeo da prenese u procesu proba.

"Upamtila sam reakciju jedne osobe koja je nakon gledanja naše predstave rekla da se oseća kao da ju je neko snažno udario direktno u stomak", dodaje Mitili.

Tanjug/Jadranka Ilić

Trupa Akrama Kana gostuje na sceni Srpskog narodnog pozorišta

Akram Kan je umetnik rođen u Londonu, odakle je i njegova trupa, a poreklom je iz Bangladeša. Važi za jednog od najčuvenijih umetnika današnjice i tokom prethodne dve decenije ovaj koreograf je stvorio značajan opus za britansku i inostranu scenu, zahvaljujući uspešnim produkcijama - "Until the Lions", "Kaash", "DESH", "iTMOi (u Igorovim mislima)", "Bahok", "Vertikalni put", "Gnosis" ili "Nula stepeni".

Sarađivao je glumicom Žilijet Binoš, pop pevačicom Kajli Minog, piscem Hanifom Kurejšijem i kompozitorom Stivom Rajhom, stvorio je ceremoniju otvaranja Olimpijskih igara u Londonu 2012, radio je i sa Engleskim nacionalnim baletom, gde je imao trijumfe sa komadom "Prašina" i baletom "Žizela".

Kan je dobitnik Nagrade "Lorens Olivije", njujorške "Besi" nagrade, "Fred i Adel Aster", a stalni je saradnik teatra "Sadlers Vels" iz Londona.

Inače, ovaj nagrađivani koreograf važi i za veoma neobičnog i skromnog čoveka, koji će često poslati nekoga da primi priznanje umesto njega.

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura