Istraživanje: U okeanu jednog Jupiterovog satelita pronađen ugljenik, jedan od ključnih elemenata za život

Autor: Tanjug

21/09/2023

Tanjug/AP/NASA - Copyright Tanjug/AP/NASA

Podzemni okean Evrope, jednog od mnogih Jupiterovih satelita, sadrži ugljenik koji je jedan od ključnih sastojaka za život, otkrili su naučnici.

Snimci svemirskog teleskopa Džejms Veb pokazuju da led ugljen-dioksida na površini Meseca potiče iz slanog okeana koji leži ispod debele ledenog pokrivača debljine oko 16 kilometara, prenosi Gardijan.

„Još ne znamo da li je život zaista prisutan u okeanu satelita Evropa. Ali ovo novo otkriće daje dokaze da bi evropski okean bio pogodan za život. To okruženje izgleda primamljivo iz perspektive astrobiologije", rekao je dr Kristofer Glajn, geohemičar sa Istraživačkog instituta u Teksasu i koautor studije.

Na više od 3.500 kilometara širine, Evropa je nešto manja od Zemljinog Meseca.

Hipotetički oblici života morali bi da se suoče sa nekim ekstremnim neprilikama, uključujući površinske temperature koje retko prelaze -140C i dolazno zračenje sa Jupitera.

Potencijalna nastanjivost dubokog okeana zavisi od njegove hemije, uključujući obilje biološki bitnih elemenata kao što je ugljenik.

Prethodna istraživanja su identifikovala prisustvo čvrstog ugljendioksida  na površini Evrope, ali nije bilo jasno da li ga je izbacio podzemni okean ili je stigao na površinu Meseca udarima meteorita.

Najnovija zapažanja koristila su bliska infracrvena posmatranja teleskopa Džejms Veb za mapiranje distribucije ugljendioksida na površini Evrope.

Ovo je pokazalo žarište ugljendioksida u regionu Tara, odnosno oko 1.800 kvadratnih kilometara takozvanog „terena haosa”, čijom površinom dominiraju glacijalne pukotine i ledeni grebeni, formirani pošto su blokovi leda izbačeni na površinu kroz geološke procese.

„Otkriće ugljen-dioksida u regionima ledene školjke Evrope bogatim solju ukazuje na to da ugljen-dioksid dolazi iz okeana ispod, a ne iz spoljnih izvora, kao što su meteoriti i joni koji bombarduju Evropu“, rekao je Kevin Hand, astrobiolog iz NASA-e i koautor studije.

Dodao je da "život kakav poznajemo voli da jede i udiše ugljen-dioksid", a da samim tim indikacija da evropski okean može imati obilje tog jedinjenja govori o nastanjivanju i potencijalnim stanovnicima tog okeana.

Astrobiolozi se često pozivaju na „velikih šest“ elemenata koji su osnova života na Zemlji: ugljenik, vodonik, kiseonik, azot, fosfor i sumpor.

Četiri od njih – ugljenik, vodonik, kiseonik i sumpor sada su identifikovani na Evropi, iako još nije jasno da li je sumpor stigao na površinu iz okeana ili je došao sa drugog Jupiterovog satelita, Io.

Nalazi su objavljeni u časopisu "Sajens" zajedno sa drugom analizom koja je takođe analizirala odnos izotopa ugljenika (različitih oblika istog elementa) na Evropi. Visok odnos ugljenika-12 prema ugljeniku-13 može biti pokazatelj živih procesa, ali se analiza u ovom slučaju pokazala neubedljivom.