Autor: Tanjug

14/06/2023

Planete veličine Jupitera veoma retke, mnogi "crveni patuljci" imaju planete veličine Zemlje - Copyright Pixabay

Potraga za planetama poput Jupitera oko zvezda crvenih patuljaka male mase nije donela nikakav rezultat.

"Ispitali smo oko 200 zvezda, a nismo otkrili nijednu od ovih planeta", rekla je Emili Pas, astronom sa Kembridža.

Ovo otkriće potkrepljuje teoriju o izgradnji džinovske planete koja se zove akrecija jezgrad, navodi Science News.

Po ovoj teoriji, plenate gasovitih giganata poput Jupitera i Saturna formiraju se tako što postepeno spajaju čvrsto jezgro od ostataka koji kruže oko mlade zvezde. To jezgro na kraju postane dovoljno masivno da privuče mnogo gasa, ali crvene patuljaste zvezde male mase ne bi trebalo da budu domaćini mnogo čvrstog materijala, tako da je mali broj gasnih giganata u skladu sa tom teorijom.

Otprilike tri od svake četiri zvezde u galaksiji su crveni patuljci, vrsta zvezde koja je mnogo slabija, hladnija i manja od Sunca.

One slabo sijaju jer su rođene sa malom masom, oko osam do 60 procenata mase Sunca.

Prethodne pretrage otkrile su da mali broj crvenih patuljaka ima planete gasnih džinova, ali ova nova je ciljala crvene patuljke sa samo 10 do 30 procenata sunčeve mase.

Istraživači su zaključili da manje od dva na svakih 100 patuljaka male mase imaju planete masivne kao Jupiter.

U stvari, mnogi crveni patuljci imaju planete veličine Zemlje, neke na pravim rastojanjima od njihovih sunca da bi imali prijatne temperature.

"Govorimo o čudnim novim svetovima, a ne o Zemlji 2.0", rekla je Pas.

U našem solarnom sistemu, kaže naučnica, Jupiterova gravitacija je sprečila da mnogo leda stigne do Zemlje, a kao rezultat toga, naša planeta nije završila u potpunosti pod vodom.

U planetarnom sistemu kojem nedostaje tako masivni gasni gigant, planeta veličine Zemlje mogla bi da se pretvori u vodeni svet koji bi i dalje mogao da stvori veoma inteligentnu vrstu, ali onu koja bi živela pod vodom.

"Ne kaže se da ne možete imati život na ovim planetama, ali te planete će biti toliko drugačije od naših iskustava", rekla je Pas.