Veliko otkriće u svemirskoj zoni Zlatokose? Astronomi otkrili planetu koja je možda u potpunosti prekrivena okeanom

Autor: euronews.next

02/09/2022

TOI-1452 b - Copyright profimedia/Benoit Gougeon, Université de Montréal

Astronomi su došli do otkrića za koje veruju da bi mogao biti pravi vodeni svet u svemiru - planetu u potpunosti prekrivenu okeanom, piše Euronews.

Ova planeta je udaljena oko 100 svetlosnih godina od Zemlje, i nalazi se u takozvanoj "zoni Zlatokose". U pitanju je astronomski termin za pojas planeta oko zvezde nedovoljno udaljenih da bi se voda na njima pretvorila u led, a, opet, dovoljno udaljenih da voda ne ispari od prevelike toplote. Baš kao i na zemlji voda bi mogla da ostaje u tečnom stanju.

Ova planeta, nazvana TOI-1452 b, malo je veća i teža od Zemlje, ali ima manju gustinu, i zato naučnici smatraju da je možda prekrivena dubokim slojem vode. Okeanske planete su posebno interesantne astronomima i svemirskim entuzijastima, jer se veruju da jaki kandidati da na njima nastane ili opstane život.

Najbolji kandidat u trci

TOI-1452 b je najpre uočila NASA, teleskopom "Transiting Exoplanet Survey Satellite" (TESS), koji pretražuje celo nebo, kako bi pronašao egzoplanete - planete koje putuju oko zvezda koje nisu naše Sunce.

TESS je primetio blago smanjenje jačine svetlosti zvezde u binarnom zvezdanom sistemu svakih 11 dana, što je astronomima ukazalo na planetu oko 70 odsto veću od Zemlje. Astronomi sa Univerziteta u Montrealu vršili su naknadna posmatranja teleskopom sa Zemlje, kako bi potvrdili vrstu i karakteristike novog otkrića.

"Ovo nije bila rutinska provera", rekao je Čarls Kadje, student doktorskih studija na Univerzitetu u Montrealu i član Instituta za Istraživanja Egzoplaneta.

"Morali smo da se uverimo da je signal koji je TESS detektovao stvarno bio uzrokovan kruženjem egzoplanete oko TOI-1452 b, najveće od dve zvezde u tom binarnom sistemu", dodao je.

Kako bi odredili masu planete, posmatranja su obavljali teleskopom za istraživanje u infracrvenom spektru, "Canada-France-Hawaii" teleskopom na Havajima. Više od 50 sati posmatranja, dovelo je do zaključka da joj je masa oko pet puta veća od Zemljine.

"TOI-1452 b je jedan od najboljih kandidata okeanskih planeta koje smo do danas našli", zaključio je Kadje i dodao da "njen radijus i masa navode na mnogo nižu gustinu od one koju očekujemo da ima planeta koja je praktično stvorena od metala i stene, kao i Zemlja".

Na meti Webb Teleskopa

Veruje se da je TOI-1452 b kamenit poput Zemlje, ali da je njegova gustina manja od očekivane zbog mnogo veće količine vode od one na Zemlji.

Dok je 70 odsto površine planete Zemlje pokriveno vodom, koja predstavlja manje od jedan odsto njene mase, analize astronoma pokazuju da bi voda činila oko 30 odsto mase TOI-1452 b. Ovo je proporcija slična nekim satelitima pronađenim u Solarnom sistemu, kao što su Jupiterovi Ganimed i Kalisto i Saturnovi Titan i Enkelad.

Nakon objavljivanja otkrića u "Astronomskom žurnalu", tim već planira sprovođenje pratećih studija, koristeći najmoćniji teleskop u istoriji. Novoplasirani 'James Webb Space Teleskop' (JWST) bi unapredio znanja o egzoplaneti, ali s obzirom da je taj teleskop veoma tražen među istraživačima, tim iza otkrića TOI-1452 b već traži planira da rezerviše svoje vreme za korišćenje.