"Svemirski sudar" koji je ušao u istoriju: NASA izvela misiju, planeta Zemlja će biti odbranjena (VIDEO)

Autor: Euronews Srbija, Rojters, CNN, Gardijan

27/09/2022

NASA TV • Euronews Serbia

Dok su mnogi prethodne noći mirno spavali, neznajući šta se dešava u svemiru, letelica koju je poslala NASA je udarila u asteroid. Planeta Zemlja će biti uspešno odbranjena, tako bi se mogla najbolje opisati misija koju je NASA izvela prethone noći, a u kojoj se svemirska letelica DART namerno sudarila sa asteroidom Dimorfos.

Iako nije postojala ugroženost Zemlje od ovog asteroida, u pitanju je vežba skretanja njegove putanje, kako bismo se odbranili od nekih drugih asteroida, koji bi mogli da budu pretnja po planetu na kojoj živimo.

Koliko je ta misija zapravo značajna, jasno je kada znate da je u pitanju asteroid veličine fudbalskog stadiona. NASA je prvi put sprovela takvu misiju da svojom letelicom namerno udari u asteroid, naveli su u ovoj organizaciji. Ne znamo da li se pre dešavalo da dođe do slučajnih "sudara" u svemiru.

Detalji ove svemirske misije su da se letelica sudarila sa asteroidom pri brzini od 24.000 kilometara na sat, a video koji je emitovan uživo pokazao je površinu asteroida koji se nazire pre nego što se letelica srušila.

Čitav događaj je prenošen uživo, a ovaj svemirski sudar je pozdravljen klicanjem misijskog tima u Merilendu.  S obzirom da je test uspešan, ista tehnika bi se mogla koristiti za skretanje asteroida koji ugrožava Zemlju u budućnosti, ako on ikada bude otkriven.

Inače, ovaj sistem asteroida je savršen poligon za testiranje da se vidi da li je namerno udaranje svemirske letelice u asteroid efikasan način da se promeni njegov kurs, ako u budućnosti bude otkriven asteroid koji ugrožava Zemlju.

Lori Glejz, direktorka Odeljenja za planetarnu nauku NASA kaže da se ovako nešto prvi put dogodilo.

"Krećemo u novu eru čovečanstva, eru koja potencijalno ima sposobnost da nas zaštiti od nečega opasnog kao što je udar asteroida. Ovo je neverovatna stvar. Nikada ranije nismo bili sposobni za tako nešto", navela je Glejz ubrzo nakon potvrde da je svemirska letelica DART uspešno uticala na Dimorfos u prvoj "misiji planetarne odbrane".

Nesvakidašnji događaj odigrao se na oko 11 miliona kilometara od Zemlje, na nebeskom telu poznatom kao Dimorfos, prenosi BBC. Letelica je bila oko 100 puta manja od Dimorfosa, tako da nije uništila asteroid. Umesto toga, DART se nada da je sudar promenio brzinu i putanju asteroida u svemiru. Naučnici očekuju da će guranje malo pomeriti Dimorfos i učiniti ga gravitaciono vezanim za Didimos, veći asteroid u sistemu.

Šta treba da znate o asteroidu Dimorfos

Astronimi su otrkili asteroid Dimorfos pre više od dve decenije. Širok je oko 2.560 stopa (780 metara), i njegovo ime na grčkom jeziku to znači "blizanac". Susret asteroida i leteleice je snimljen, i kako CNN navodi, fotogrfije su na zemlju stigle brzinom od jedne sekunde. U trenutku kada se sudarila sa suparnikom, letelica je ubrzala pa se kretala oko 13.421 milju na sat (21.600 kilometara na sat) u trenutku sudara. Svemirska sonda je takođe prvi put pokazala kako Dimorfoszapravo i izgleda.

Kerolin Ernes, načnica koja je radila na Dracu u laboratoriji za pirmenjenu fiziku Univerziteta Džons Hopins kaže da se Dimorfos ni po čemu posebno ne razlikuje od drugih asteroida.

"Ne razlikuje se mnogo od drugih manjih asteida koje smo imali priliku da vidimo", rekla je ona.

Tim sada radi na utvrđivanju kratera koji je ostao na asteroidu nakon udara, za koji se procenjuje da je veličine 10 do 20 metara. U njemu bi, kažu, mogao da bude razbijeni komad letelice.

Zaštita planete Zemlje

NASA je izvela ovu misiju u okviru testiranja skretanja asteroida sa putanje i predstavlja prvu probu ove vrste za spašavanje Zemlje od mogućeg uništenja u sudaru sa drugim nebeskim telima. Iz NASE su napomenuli da asteroid trenutno nije na putu da udari u Zemlju, niti će ga ova proba poslati u našem smeru, prenosi Rojters.

Timovi naučnika NASA i Univerziteta Džons Hopkins zagrlili su kada je potvrđeno da je misija uspela.

Inače, Dimorfos je izabran za ovu misij jer je nejgova veličina u odnosu na asteroide koji bi mogli da se shvate kao pretnja zemlji realna. Letelica je 100 puta manja od njga, tako da nije uništila asteroid.

Dr Tomas Zurbušen, pomoćnik NASA direktorata za naučne misije ocenjuje sinoćnju misiju kao uspešnu.

"Postoje stvari koje znamo da možemo da koristimo i veliki prostor stvari koje su nepoznate. U tom velikom prostoru su rešenja za probleme budućnosti", rekao je Zarbušen a prenosi Gardijan.
Prema njegovim rečima, postoje nova istraživanja i novo razumevanje prirode.

"Mi u NASA želimo da pomerimo tu granicu da bismo učinili više stvari korisnih za nas, kao što je DART , ali i da razumemo prirodu na novi način. Ovo je korak u tom pravcu. Veoma smo optimistični", dodao je on.

U međuvremenu, mala bela tačka u centru ekrana na prenosu misije postajala je sve veća dok se DART približavao Dimorfosu brzinom četiri milje u sekundi.

"Sada čekamo istoriju",  kaže komentator JPL-a Samson Reini.

Dodaje da su filmovi kao što su "Velki udar" i "Ne gledaj gore" naterali bi da verujemo da je uništenje najbolji način da se nosimo sa asteroidom koji juri ka Zemlji. Naučnici sa Univerziteta Džons Hopkins kažu da je to ono što ne bi trebalo da radimo. Endi Rivkin, iz JPL laboratorije za primenjenu fiziku, i vođa istraživačkog tima DART, objasnio je razloge koji stoje iza takve teorije.
"Ako ga raznesete na milion komada, onda bi se neki od njih i dalje mogli da se sudare sa Zemljom. Što znači da bi opasnost i dalje bila izvesna", objasnio je Rikvin.

Bezimeni