Biznis vesti

Cene polovnjaka skakale i tokom prošle godine: Šta očekivati u 2024. i koji sve faktori utiču na cene

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/02/2024

-

14:15

Cene polovnjaka skakale i tokom prošle godine: Šta očekivati u 2024. i koji sve faktori utiču na cene
Polovni automobili - Copyright AP/Matt Rourke

veličina teksta

Aa Aa

Na sajtu Polovni automobili trenutno je oglašeno više od 73.000 putničkih vozila. Prema podacima tog sajta, prosečne cene polovnih automobila u Srbiji porasle su u prošloj godini za 19 odsto, pre svega usled globalne nestabilnosti, rasta inflacije u mnogim evropskim državama, ali i povećanih troškova uvoza polovnjaka u Srbiju.

Taj sajt je uradio tradiocionalnu godišnju analizu o tome da li je realno očekivati da se trend rasta, koji traje više od dve godine konačno zaustavi u narednim mesecima i šta o tome misle kupci i prodavci.

Istraživanje je obuhvatilo prodajne rezultate u 2023. godini, kretanje cena polovnih vozila, kao i anketu o stavovima i prognozama stanja na tržištu, sprovedenu među 6.152 korisnika sajta, odnosno potencijalnih kupaca i 133 trgovaca automobilima.

Cene rasle iz meseca u mesec

Analizom prosečnih cena svih oglašenih polovnih automobila na portalu dolazi se do podatka da su polovnjaci u prošloj godini poskupeli za 19 odsto u odnosu na 2022. godinu. Ipak, činjenica je da trend godišnjeg rasta polako usporava, navodi se u saopštenju.

Podseća se da je pretprošle godine prosečna cena svih polovnih vozila oglašenih na sajtu Polovni automobili bila veća za 24 odsto u odnosu na 2021.

Takođe, nastavljen je još jedan trend iz 2022. godine, a to je kontinuirani rast cena polovnih vozila iz meseca u mesec.

Tako je prosečna cena svih putničkih automobila u januaru prošle godine iznosila 8.454 evra, da bi u decembru dostigla 9.981 evro, što je rast od 18 procenata.

Povećani troškovi uvoza

Nema sumnje da uzroke ovakvog kretanja cena treba tražiti u ukupnoj geopolitičkoj situaciji u svetu, novim ratnim sukobima, skoku inflacije u nekim državama iz kojih se uvoze automobili u Srbiju.

Kako se navodi, svi ovi faktori uzrokovali su nesigurnost kod potencijalnih kupaca, što potvrđuju i rezultati ankete sprovedene sa posetiocima sajta Polovni automobili.

Naime, preko 55 odsto ispitanika, navelo je da su privremeno odustali od kupovine automobila, dok je nešto manje od 10 odsto učesnika ankete potpuno odustalo od kupovine.

Međutim, tu su i "domaći" faktori koji su uticali na cene polovnjaka, a to su povećani troškovi samog uvoza.

U saopštenju se podseća da su cene obaveznog ispitivanja vozila porasle septembra prošle godine za preko 70 odsto, a tu je i naplata ekološke takse, koja iznosi 12,34 dinara po kilogramu.

To u praksi znači da su izdaci prilikom uvoza porasli za najmanje 200 evra po vozilu, a kada se na to dodaju i veći troškovi transporta, jasno je da taj iznos može biti i znatno veći.

Zato i ne iznenađuje podatak da je u anketi sprovedenoj sa trgovcima polovnih vozila više od 44% ispitinika navelo povećane troškove uvoza kao glavni izazov sa kojim se suočavaju u poslovanju, navodi sajt Polovni automobili.

Kakva su očekivanja za 2024. godinu?

Jedan od najvećih evropskih oglasnika, sajt Auto1.com sproveo je nedavno veliko istraživanje sa više od 9.000 prodavaca korišćenih vozila u više evropskih država, kako bi se utvrdilo kretanje cena na tržištu EU.

Prema dobijenim podacima oko 61 odsto trgovaca očekuje pad cena polovnih automobila u ovoj godini.

Ovaj stav je posebno izražen kod italijanskih i nemačkih prodavaca, gde 72 odsto, odnosno 64 odsto očekuje pad cena.

Niže cene očekuje i više od polovine ispitanika u Francuskoj i Holandiji.

I dok se u Evropi očekuje pad, godišnja analiza sajta Polovni automobili pokazala je da više od 50 odsto prodavaca u Srbiji veruje da će cene rasti i u 2024. godini.

Oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste, dok tek nešto manje od 19 odsto učesnika ankete veruje da će doći do pada cena.

"Razlika u očekivanjima domaćih i evropskih trgovaca ne predstavlja iznenađenje, jer je na našem tržištu najavljeno nekoliko velikih promena, pre svih potencijalna zabrana uvoza polovnih automobila, standarda Euro 3 i Euro 4", navodi u saopštenju sajt Polovni automobili.

Ipak, uprkos rastu cena polovnjaka, rezultati ankete su pokazali da je veliki broj posetilaca sajta Polovni automobili zainteresovan da u ovoj godini kupi automobil.

Konkretno, više od 57 odsto od preko 6.152 anketiranih potencijalnih kupaca navelo je da će u ovoj godini kupiti polovnjak.

Umereni razlozi za optimizam svakako postoje sudeći i po poslednjim informacijama iz Evrope, piše u saopštenju i dodaje da je prema podacima sajta Autovista24, u pet najvećih tržišta polovnjaka (Nemačka, Italija, Francuska, Španija i Velika Britanija) zabeležen rast prodaje u poslednjem kvartalu prošle godine.

Komentari (0)

Biznis