Biznis vesti

Kada treba da stigne račun za struju: Zašto nekima stižu kasnije, a zašto su nekima oni uvećani?

Komentari
Kada treba da stigne račun za struju: Zašto nekima stižu kasnije, a zašto su nekima oni uvećani?
Kada treba da stigne račun za struju: Zašto nekima stižu kasnije, a zašto su nekima oni uvećani? - Copyright Euronews

Autor: Ljiljana Gradinac

17/12/2025

-

16:05

veličina teksta

Aa Aa

Pojedinim potrošačima računi za struju stigli su nešto kasnije nego što je to uobičajeno, dok se ponovo dešava da pojedini dobiju uvećane račune i do 2.000 dinara. Postavlja se pitanje do kada bi trebalo da stignu računi i da li potrošači treba da budu zabrinuti budući da ih neki još nisu dobili.

U Udruženju "Efektiva" objašnjavaju da nije određeno do kada bi računi trebalo da stignu, niti postoje neke kaznene odredbe za to u Zakonu o zaštiti potrošača.

Dejan Gavrilović iz tog udruženja kaže za Euronews Srbija da postoji član koji kaže da je pružalac usluge od opšteg ekonomskog interesa dužan da redovno dostavlja račune na kojima potrošač može da prati svoju redovnu ostvarenu potrošnju.

"Vidimo da se to u slučaju EPS-a dešava često da nije tako, em što ti računi nekad ne stignu na vreme, nekad ne stignu uopšte, em što nekad i kada stignu, nisu ispravni, pa onda imamo brojne žalbe potrošača na uvećane račune. To je neki problem koji traje poslednje dve godine, možda i više, kada je počela čitava ona priča sa zamenom brojila, stavljaju se nova digitalna brojila, pa odjednom skaču računi. Čak je i u jednom mesecu EPS dobio 15.000-20.000 reklamacija na uvećane račune. Dakle, očigledno je da problem postoji i taj problem se ne rešava i iz meseca u mesec se ponavlja", rekao je on.

Konkretnog odgovora zašto je to tako još uvek nema, rekao je Gavrilović i dodao da se deo obrazloženja zašto se to dešava, na primer, odnosi na to da u prethodnom mesecu nije dobro očitano brojilo ili nije očitano uopšte, a onda u narednom mesecu usledi očitavanje, sabere se potrošnja za ta dva meseca, pa onda stignu uvećani računi.

On je naveo da se ranije dešavalo da zbog toga potrošač bude prebačen u neku skuplju tarifu, pa onda plaća više nego što je stvarno potrošio, jer pojedinačno ta dva računa ga ne prebacuju u skuplju tarifu, a zbirno ga prebacuju i onda on plati više.

"Svakako da potrošači kojima se to desi imaju pravo da ulože reklamaciju. Kod nas na sajtu još uvek postoji taj tekst sa uputstvom kako uložiti pisanu reklamaciju na ispravnost računa, tražiti podatke o očitavanju brojila, uporediti ih sa stanjem na brojilu ako je to moguće i onda ako tu ima određenih nepoklapanja, to se prijavi opet putem pisane reklamacije EPS-u", rekao je on. 

Šta ako je račun veći od realne potrošnje?

Gavrilović kaže da ono što je Zakon o zaštiti potrošača takođe predvideo, to je da u slučaju da pružalac usluge od opšteg ekonomskog interesa isporuči račun veći nego što je realna potrošnja, potrošač ima pravo da plati račun u skladu sa realnom potrošnjom, dakle da plati taj nesporni deo za koji on smatra ili ima dokaze da je potrošio.

"Sve ono što je preko toga, što nije potrošio, a on ima dokaze za to, potrošač ne mora da plati. Onda bi obaveza pružaoca usluge, odnosno EPS-a, u tom slučaju, bila zapravo da dokaže da ovaj to jeste potrošio i da proba to da mu naplati. To je jako dobar mehanizam, kada bi veliki broj potrošača koristio taj mehanizam, siguran sam da bi ovi koji se bave očitavanjem struje bili ažurniji i ažurnije bi dostavljali račune, podatke, potrošnju i na kraju krajeva te cifre koje građani treba da plate", rekao je Gavrilović.

Euronews

 

On je naveo da je bilo situacija u prethodnom periodu da je brojilo bilo neispravno.

"I džabe samoočitavanje kad je brojilo neispravno i ono samo očitava veću potrošnju nego što ona stvarno jeste. Onda u tom smislu nije relevantno ono što potrošač vidi svojim okom i što očita i što prijavi kad je ta potrošnja svakako uvećana. Dakle ima i toga, nisu to učestali primeri, to su retki primeri, ali ima i takvih stvari. Ima mnogo čudnih situacija i mnogo čudnih primera koji se tiču tog očitavanja struje, slanja računa, uvećanih računa. Ali, nažalost, to se i dalje ne rešava", rekao je on.

On je rekao da su mu iz Zavoda za mere i dragocene metale dostavili spisak da je bilo neispravnih brojila i da su zamenjeni.

"Često se dešava da nam se potrošači prijave da su iz EPS-a bili, zamenili im brojilo, a nikakvu potvrdu im ne daju, nakon što su se građani žalili, recimo, na uvećani račun. Ovi samo dođu, zamene brojilo i nikom ništa. Niti jave, niti daju zapisnik, samo stave novo i odu i to je neko priznanje da brojilo nije bilo u redu", rekao je on.

"Pritužbe konstantno pristižu"

Gavrilović je rekao da u Udruženju konstantno imaju pritužbe potrošača.

Prema njegovim rečima, prošle i pretprošle godine bio je povećani broj pritužbi, ali i od tada kosntantno pristižu.

"Smanjio se broj pritužbi, ali ih imamo konstantno u toku meseca. Sada taj broj prijava koji mi imamo uopšte ne mora da znači da je relevantan. Možda je taj broj daleko veći, ali jednostavno ljudi ne žele, nemaju volje da se mlate s tim i puste, uzmu, plate i to je to. Vide da nemaju kome da se žale i da se ništa ne dešava", kaže Gavrilović.

On je rekao da sam račun EPS-a nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.

U Udruženju "Efektiva", kako je naveo Gavrilović, pre nekoliko meseci poredili račune u zemljama bivše Jugoslavije.

"Nigde ne postoji toliko stavki kao što postoji na računu za struju u Srbiji. Samo na računu u Srbiji potrošač mora da plati nekih 1.000 do 1.200 dinara, čak i ako je potrošnja nula. U svim ostalim zemljama bivše Jugoslavije ako je potrošnja nula, račun je nula ili on bude neka 2-3 evra samo za neku taksu. Dakle, svugde je ako je potrošnja nula, račun nula samo kod nas je 8-10 evra čak i kada se struja ne troši", rekao je Gavrilović.

Komentari (0)

Biznis