Biznis vesti

Alternativni naftovod ka Mađarskoj opet u fokusu posle susreta ministara: Šta Srbija dobija povezivanjem na "Družbu"

Komentari

Autor: Zlatica Radović

10/02/2023

-

17:27

Alternativni naftovod ka Mađarskoj opet u fokusu posle susreta ministara: Šta Srbija dobija povezivanjem na "Družbu"
Alternativni naftovod ka Mađarskoj opet u fokusu posle susreta ministara: Šta Srbija dobija povezivanjem na "Družbu" - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Nekoliko meseci prošlo je od najave na najvišem niovu do potvrde ministara da su u toku pripreme za izgradnju naftovoda od Srbije do Mađarske. Tim potezom Srbija bi se povezala na naftovod "Družba" koji "izvire" u Rusiji i koji trenutno nije obuhvaćen sankcijama EU. Dok nadležnji počinju razgovore o tehničkim pitanjima, mišljenja stručnjaka su podeljena: jedni smatraju da će Srbija imati višestruku korist, a drugi ne vide potrebu za gradnjom naftovoda ka severnom susedu.

Srbija trenutno svu naftu koju kupuje na globalnom tržištu dobija tankerima koji stižu do terminala u Omišlju, a dalje se doprema preko Jadranskog naftovoda (JANAF)  i prerađuje u Rafineriji u Pančevu. Nadležni sada predlažu novi pravac snabdevanja, tako što bi se Srbija izgradnjom novog naftovoda povezala na "Družbu", kojim ovaj energent iz Rusije stiže u Mađarsku i još nekoliko zemalja Evropske unije. Tvrde da bi Srbija imala višestruku korist od alternativnog pravca snabdevanja, a kao najznačajniju navode uštedu zbog mogućnosti kupovine povoljnije uralske nafte i nižih transportnih troškova.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u oktobru prvi piut najavio ovaj projekat, kada je rekao da će Srbija, u skladu s dogovorom koji je napravljen s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom, graditi naftovod prema mađarskom mestu Alđo, kako bi "dobila još jedna pravac snabdevanja i mogućnost da bira ono što je za nju povoljnije". 

profimedia

 

Posle posete ministra spoljnih odnosa i trgovine Mađarske Petera Sijarta, iz Ministarstva rudarstva i energetike je saopšteno da su u toku pripreme za izgradnju naftovoda i da će preduzeće "Transnafta" započeti razgovore sa mađarskom kompanijom o tehničkim detaljima.

Prema prvim najavama, trasa novog naftovoda od Alđe do Novog Sada bila bi duga 128 kilometra, a procenjena vrednost investicije izgradnje naftovoda na teritoriji Srbije je 100 miliona evra.

"Realizacijom ovog projekta obezbedila bi se diverzifikacija snabdevanja sirovom naftom i povećali bismo sigurnost snabdevanja Rafinerije nafte Pančevo. Takođe, smanjili bi se i ukupni troškovi transporta sirove nafte u odnosu na transport do Omišlja, a zatim naftovodom do granice sa Srbijom", poručila je ministarka Đedović.

Mađarski ministar spoljnih poslova Peter Sijarto je ranije izjavio da naftovod za transport ruske nafte iz Mađarske u Srbiju može biti izgrađen za 18 meseci. On je rekao da Mađarska novim cevovodom moći da podrži sigurnost snabdevanja Srbije.

Savić: Bićemo u istom košu sa Evropom

Ljubinko Savić iz Udruženja za energetiku Privredne komore Srbije kaže za Euronews Srbija da bi izgradnjom naftovoda Srbija dobila još jedan izvor snabdevanja, jer bi se povezala na naftovod "Družba Adria" koji iz Rusije ide za Evropu. On objašnjava da tom trasom naftu ne dobija samo Mađarska, već i Nemačka, Poljska, Slovačka i Češka. "Družba" je sa oko 4.000 kilometara najduži naftovod u Evropi i svetu, a pruža se od Tatarstana u Rusiji do Nemačke.

On smatra da aktuelna politička situacija nije prepreka za realizaciju ovog projekta i napominje da je garancija snabdevanja i činjenica da iz istog izvora naftu dobijaju i druge evropske zemlje.

"Na nivou Evrope imamo ograničenje uvoza sirove nafte iz Rusije putem tankera do terminala na obalama mora, bez obzira da li je u pitanju Jadransko more ili neko norveško, ali ovaj cevovodni transport je izuzet iz tih zabrana", napominje Savić.

Sagovornik Euronews Srbija navodi da bi Srbija postigla veću konkurentnost na tržištu, jer trenutno imamo samo jedan prvac snabdevanja i mogućnost transporta kroz Hrvatsku, što nam uslovljava i cene.

"Transportni troškovi su jedan od ključnih segmenata, Kad dobijete još jedan pravac, onda će i odnosi biti drugačiji. Tada ćemo razgovarati na drugim osnovama i pogađati se kolika će taksa za transport biti preko Hrvatske, a kolika preko Mađarske, što doprinosi mogućnosti da se i cena snizi", naveo je Savić.

On smatra da bi Srbija mogla imati višestruku korist od povezivanja na "Družbu". Prvo zbog troškova prenosa, koji bi mogli biti povoljniji nego preko Hrvatske, a druga što bismo mogli u potpunosti da se prebacimo na rusku naftu čiji barel je najpovoljniji u odnosu na sve ostale na globalnom tržištu.

profimedia

 

"Imate i mogućnost tim naftovodom da dobijemo pouzdane količine. Koliko se bude snabdevala Evropa, toliko ćemo i mi. Bićemo u istom košu sa njima", kaže Savić.

On ukazuje da je prošla godina bila na neki način izuzetak, jer je procenat ruske nafte na našem tržištu udvostručen, sa 20 na oko 40 odsto,  zbog najavljenog embarga na rusku naftu koja stiže morskim putem, posle čijeg uvođenja je i Srbija stavila rampu na uvoz ruske nafte.

"Imali smo povoljniju ponudu i to je prvenstveno razlog što smo kupovali njihovi naftu. Ova godina će biti potpuno drugačija i može se očekivati da udeo ruske nafte bude nula, jer smo mi, kao i veći deo Evrope, prestali zbog sankcija da uvozimo onu koja dolazi morskim putem, dok mogućnost snabdevanja naftovodom nemamo", napominje Savić.

Inače najveći udeo u ukupnom obimu nafte koju uvozi NIS već nekoliko godina zauzima nafta sorte "Kirkuk" iz Iraka. Tokom 2021. godine NIS je uvezao oko 20 odsto nafte ruskog porekla od celokupnih potreba za uvoznom naftom, dok je 2022. godine taj procenat bio nešto veći jer je bila najpovoljnija.

JANAF ima dvogodišnji ugovor

Iz preduzeća Jadranski naftovod (JANAF) objavili su krajem decembra da su potpisali ugovor o transportu sirove nafte sa Naftnom industrijom Srbije (NIS) za 2023. i 2024. godinu. Kako su naveli u saopštenju, NIS je za period od 1. januara 2023. do 31. decembra 2024. godine rezervisao JANAF-ove kapacitete za transport 6,2 miliona tona sirove nafte (plus-minus 10 posto) po principu "puno za prazno".

Tanjug/HINA/ Lana Slivar Dominić

 

JANAF, koji je u većinskom vlasništvu hrvatske države upravlja terminalima za sirovu naftu i naftne derivate koji se nalaze na ostrvu Krku, kao i u Sisku, Virju, Slavonskom Brodu i Žitnjaku.

Inače, iz Ministarstva energetike su ranije rekli da Srbija skoro 50 miliona evra godišnje plaća transport sirove nafte sadašnjom rutom, odnosno naftovodom JANAF preko Hrvatske.

Kapor: Pitanje je da li je projekat ekonomski isplativ

Stručnjak za energetiku Miodrag Kapor je za Euronews Srbija rekao da postoji više faktora zbog kojih se ovaj projekat može smatrati ekonomski nepotrebnim i neizvodljivim.

"Ako imate novca, imate alternativu za sve, pa čak i za JANAF, ali je pitanje da li je to komercijalno isplativo i da li je ekonomski potrebno za građane Srbije ili je to čisto jedna politička odluka zasnovana na građenju prijateljstva trenutnog predsednika Mađarske i Srbije. Ne vidim potrebu za građenjem naftovoda ka Mađarskoj. Tu ima nekoliko problema, a prvi je da je "Družba" na kraju svog životnog veka. Osim toga, osmi paket sankcija ne dozvoljava državama članicama EU da reeksportuju rusku naftu u treće države, tako da Mađarska ne bi smela da dozvoli protok ruske nafte ka Srbiji", rekao je Kapor.

profimedia

 

On je dodao da su se JANAF i Hrvatska do sada pokazali kao pouzdan partner i istakao da Srbija može da uvozim, nakon ovog osmog paketa sankcija, bilo koju vrstu nafte osim ruske, kao i sve ostale države EU. Naftovodi nisu jedini način kojim se energenti dopremaju, to može da se radi i pomorskim putem, železnicom ili drumskim transportom, ali Kapor kaže da su količine koje na taj način stižu male i da su svi ostali načini transporta skuplji.

Komentari (1)

darac

10.02.2023 17:48

A jucer sef kabineta madjarskog premijera kaze da ce sa Hrvatskom raditi na prosirenju JANAFA kako bi se Madjorskoj osigurali veci kapaciteti uvoza neruske nafte. I jos kaze kako je to madjarski prioritet. Tko je ovde lud?

Biznis