Biznis vesti

"Pobeda za planetu" ili "ekonomsko samoubistvo": Zakon o zabrani prodaje vozila na benzin i dizel od 2035. uzburkao EU

Komentari

Autor: Euronews

25/02/2023

-

21:29

"Pobeda za planetu" ili "ekonomsko samoubistvo": Zakon o zabrani prodaje vozila na benzin i dizel od 2035. uzburkao EU
Tanjug/AP/Keith Srakocic - Copyright Tanjug/AP/Keith Srakocic

veličina teksta

Aa Aa

Evropski parlament odobrio je novi zakon o zabrani prodaje automobila na benzin i dizel od 2035. Novo pravilo, kao deo strategije u borbi protiv klimatskih promena u EU, ubrzaće prelazak  na električna vozila.

Automobili trenutno čine oko 15 odsto svih emisija CO2 u EU. Zakon zahteva da proizvođači automobila smanje emisiju ugljenika iz novih automobila za 100 odsto. U praksi, to znači da nijedna nova vozila na fosilna goriva neće moći da se prodaju od 2035. godine. Stiglo je pozitivno mišljenje što je preduslov da odluka preraste u zakon i stupi na snagu za 13 godina. Ali neke zemlje članice EU oštro se tome protive.

Da li je EU spremna da pređe na električna vozila?

Italijani ne gledaju blagonaklono na takav zakon. Ta zemlja je dom velikih brendova automobila poput Fijata, Alfa Romea i Ferarija, koji se u velikoj meri oslanjaju na vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Oko 270.000 ljudi je direktno ili indirektno zaposleno u automobilskoj industriji u zemlji.

Italijanski ministar saobraćaja Mateo Salvini nazvao je novi zakon ekonomskim "samoubistvom" za EU. On je rekao da je njegovo donošenje "ideološki fundamentalizam" koji bi koristio Kini i štetio evropskoj automobilskoj industriji. Ministar spoljnih poslova zemlje Antonio Tajani takođe je pokušao da ublaži zakon, pozivajući na smanjenje emisije ugljenika za 90 odsto umesto za 100 odsto, prenosi Euronews.

profimedia

 

Drugi upozoravaju da ni evropska industrija ni šira javnost nisu spremni za tako dramatičnu promenu. Poslanici Evropske narodne partije, političke grupe desnog centra u Evropskom parlamentu, kažu da bi zakon mogao da dovede do toga da ljudi voze starije automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem nakon što im je zabranjena prodaja jer ne mogu da priušte električnu zamenu.

Tvrdnje da su električni automobili jeftiniji su besmislene zbog rastuće cene energenata, tvrdi nemački poslanik Jens Giseke iz Evropske narodne partije. Protivnici zakona takođe kažu da se automobilski akumulatori proizvode u inostranstvu, a ne u EU.

"Pobeda za našu planetu i stanovništvo"

Predsednica komiteta za transport Karima Deli rekla je da je ovo "istorijsko glasanje za ekološku tranziciju". 

"Nećemo više, ili u neznatnom broju, imati automobile na benzin ili dizel na našim putevima 2050. Deli je dodala da je zakon "pobeda za našu planetu i naše stanovništvo". 

Međutim, potpredsednik EU Frans Timermans upozorio je poslanike da Kina od prošle do kraja ove godine na međunarodno tržište donosi 80 novih modela električnih automobila. Auto-industriju treba pripremiti za promene, kaže Timermans. 

pixabay

 

"Ovo su dobri automobili", rekao je Timmermans. "Ovo su automobili koji će biti sve pristupačniji i sa tim moramo da se takmičimo. Ne želimo da ovu osnovnu industriju prepustimo autsajderima". 

Mnoge evropske automobilske kompanije već se spremaju za novi zakon tako što postaju konkurentne na tržištu električnih vozila. Automobilska industrija nije snažno protestovala protiv zakona što je pokazatelj da je era električnih automobila već počela.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis