Aktuelno iz kulture

Konstrakta i stočići umesto kojih su neki videli slovo "Z": Umetnost omeđena ukrajinskom zastavom i Putinovim simbolom

Komentari

Autor: Staša Rosić

26/04/2022

-

20:54

Konstrakta i stočići umesto kojih su neki videli slovo "Z": Umetnost omeđena ukrajinskom zastavom i Putinovim simbolom
Konstrakta i stočići umesto kojih su neki videli slovo "Z": Umetnost omeđena ukrajinskom zastavom i Putinovim simbolom - Copyright Prinstcreen YouTube/Kurir

veličina teksta

Aa Aa

Kada se Ana Đurić Konstrakta fotografisala u susret Uskrsu verovatno nije ni slutila da će dva stočića ispred nje podići takvu prašinu na društvenim mrežama, da će pojedinci na Tviteru čak tražiti njeno isključenje sa Evrovizije u Torinu.

Problematičan je, naime, bio oblik tih stočića koji podseća na slovo "Z", a koje je poslednjih nedelja simbol podrške ruskoj invaziji na Ukrajinu.

Tviter profil Radio Televizije Srbije, koji je prvi objavio Konstraktinu fotografiju, dobio je toliko prijava na tu objavu, da je društvena mreža sadržaj označila kao neprimeren. Za pojedine kritičare nije vredelo objašnjenje koje je RTS naveo - da su stočići kupljeni pre tri godine i da je učitavanje novog smisla scenografskom elementu apsolutno besmisleno, a u nekim slučajevima i zlonamerno".

"Originalan nastup i pojava predstavnice Srbije intrigiraju ne samo našu, već i svetsku javnost, ali uvek i jedino kao umetnički performans za koji je sigurno da je okrenut ljubavi prema čoveku i životu", zaključuje se u saopštenju javnog servisa.

RTS je i danas demantovala bilo kakvu povezanost praznične fotografije naše predstavnice i podrške ruskoj vojsci u ratu u Ukrajini.

"Jasno je da su ovakvi neprimereni komentari pojedinaca kreirali atmosferu koju ne možemo da zaustavimo, ali možemo u tome da ne učestvujemo. Iz tog razloga, fotografija će biti uklonjena sa našeg zvaničnog naloga, a umetnica postati - nevidljiva", poručili su iz RTS-a. 

Frida Šarar, pesnikinja, spisateljica, kolumnistkinja, od nedavno i muzičarka, koja je i sama aktivan korisnik društvenih mreža, smatra da je kontroverza oko Konstrakte i slova "Z" pokazatelj toga da je aktuelni rat okupirao stvarnost ljudi čiji se način života zasniva na napajanju informacijama.

"Taj način života baziran je na potrebi da se bude u toku, da se isprati svaka promena u svetu, ma kojoj sferi života ona pripadala, i da se potom ta tema javno komentariše, najčešće na društvenim mrežama. S obzirom da živimo u vreme kada je do informacija vrlo lako doći, zapravo ih je mnogo teže eskivirati, naša svakodnevica je zasićena aktuelnostima oko kojih se Internet gloži", kaže Šarar za Euronews Srbija.

Teorije zavere ili provokacija

Ono oko čega se internet zajednica ovog puta gloži je da li je reč o slučajnosti ili provokaciji.

Među onima koji su osudili Konstraktinu fotografiju je bosanskohercegovački novinar i kolumnista Dragan Bursać, uporedio je to stavljanjem Hitlerove svastike na scenu.

"Tumačiti slovo 'Z', kao izvučenu formu iz konteksta, jednako je upravo onoj Hitlerovoj svastici kojoj bi neko tepao kao o divnom indijskom simbolu dobrog poletka ili dobre sreće. Jednostavno, nedopustivo je", napisao je on u svojoj kolumni koju je nazvao: "Umetnica mora biti Z; I putinofili zadovoljni i artisti na broju".

Sama Konstrakta, koja i inače retko reaguje na spekulacije i medijske natpise, ostavila je na svom Instagramu niz storija koji deluju kao ironičan osvrt na teorije zavere.

"Zemlja je ravna. 2Pac je živ. I svemir je ravan", stoji u njenoj objavi.

Instagram.com/konstrakta

 

Međutim, dramaturškinja Biljana Srbljanović u opširnoj objavi na svom Fejsbuk profilu je ocenila da je napad na umetnicu "osveta mediokriteta".

"Činjenica da ljudi namerno tvituju optužbe na engleskom, taguju Eurosongove zvanične naloge i prave intrigu tamo gde je nema, može da nanese veliku štetu Konstraktinom nastupu, ako bude morala da demantuje, objašnjava, da se pravda zbog izmišljotina, a svi znamo da je to nemoguća misija. Mnogo smo gadan svet. Zavidan i podao", napisala je Srbljanović.

Podsećamo, kada je Konstrakta prvi put uživo izvela pesmu "In corpore sano" na takmičenju "Pesma za Evroviziju", ne mali broj ljudi je deo njene video scenografije protumačio kao znak podrške Ukrajini, budući da je sadržala žutu i plavu, boje ukrajinske zastave.

Umetnica ni tada nije dala objašnjenje, nego je rekla da to svako može tumačiti kako želi.

"Fanatici zameraju čak i slučajnost"

Nisu samo javne ličnosti komentarisale slučaj i svrstavale se na jednu ili na drugu stranu. Mnogi korisnici interneta dali su svoj glas o tome. Šarar smatra da ljudi na taj način imaju iluziju da su odgovorni, bitni i da učestvuju u tekućoj realnosti kao akteri koji se za nešto pitaju i koji mogu nešto da promene. 

"Kad se u takvom jednom univerzumu, u kome bavljenje dnevno-političkim sitnicama ispunjava sadržaj glava i dana, dogodi rat, koji je nedvosmisleno, ekstremno, ultimativno zlo, koji je opipljiva činjenica i istorijski događaj koji zauvek ostavlja trag u vremenu, onda se naši sakupljači informacija i galamdžije po tajmlajnovima, parališu od ozbiljnosti i ogromnosti aktuelnog. Oni više ne vide ni levo ni desno, ni gore ni dole, oni fanatično gledaju u rat i ne vide ništa osim rata. Bilo kakvo skretanje pažnje sa gorućih tema oni vide kao eskapizam, površnost, sebičluk, nebitnost", ističe književnica.

Kosta Đuraković

Ana Đurić Konstrakta

Kad je neko fokusiran na rat, smatra Šarar, onda je sasvim očekivano da ga vidi u svemu i da je za njega sve provokacija koja se tiče rata. 

"Možda su Konstraktini stočići zaista slučajno bili baš u obliku slova Z. Ali videla sam da fanatici rata čak i tu slučajnost zameraju. Jer kako je mogla da bude tako neobaveštena i rasterećena. E, pa mogla je", kaže naša sagovornica.

Ona smatra da Konstrakta kao umetnica ne mora da bude svesna baš svakog aspekta novonastale društveno-političke realnosti. 

"Čak i da je svesna, nije u obavezi da simbole stare stolećima, tumači u svojstvu trenutnih okolnosti. Rat jeste deo moje stvarnosti, ali rat ne okupira moju stvarnost. I neću mu dozvoliti da mi oduzima simbole i značenja koja mi od vajkada pripadaju. Kažem 'pripadaju', jer dokle god mogu da koristim slovo 'Z' kako mi volja, ono je moje. Ako mi neko ograniči upotrebu tog slova, on mi ga automatski oduzima i okupira značenje (koje je do sada bilo neutralno) jednim vrednosnim sadržajem. Azbuka ima 30 slova, to nije mnogo. Možemo dok trepneš svako od njih da okupiramo vrednosnim sadržajem i zabranimo ga. A onda ćemo biti nepismeni", zaključuje Šarar.

Proterivanje slova "Z"

Ipak, prošle nedelje, litvanski parlament izglasao je zabranu javnog izlaganja slova "Z" u znak protesta zbog rata koji je u toku.

Takođe, kompanija Samsung je odlučila da ukloni slovo "Z" iz imena dva svoja modela u tri baltičke države - Letoniji, Litvaniji i Estoniji, a iako nije dat zvaničan razlog za to, pretpostavka je da je po sredi distanciranje od bilo kakve asocijacije na Rusku invaziju na Ukrajinu.

profimedia

 

I švajcarska osiguravajuća kompanija "Cirih" (Zurich) čiji je logo predstavljao veliko slovo "Z", odustala je od njegove upotrebe u mnogim situacijama.

"Privremeno uklanjamo upotrebu slova 'Z' sa društvenih mreža gde se pojavljuje izolovano i može se pogrešno protumačiti. Pažljivo pratimo situaciju i napravićemo dalje poteze kada se to bude zahtevalo", saopštili su oni.

Ni umetnost u tome nije pošteđena, pa je francuski reditelj Mišel Azanavisijus čiji film "Z (comme Z)" treba da otvori ovogodišnji Kanski festival, zbog čega je bio primoran da promeni njegov naziv u "Cuts!".

Njegovo "Z" odnosi se na zombije o kojima govori ta akciona komedija, ali je zbog, kako je rekao, "simobličnog naboja slova Z od početka rata u Ukrajini", odlučio da ipak promeni ime.

"Ovaj naslov je možda bio smešan kada smo završili film pre nekoliko meseci, ali više nije smešan i ne mogu to da podnesem. Moj film treba da bude veseo i ne želim da ni na koji način bude direktno ili indirektno povezan s ovim ratom", dodao je Azanavisijus.

Autocenzura umetnika 

Frida Šarar, koja važi za beskompromisnog borca za slobodu mišljenja, smatra da umetnici koji nisu dovoljno mentalno jaki i nemaju oslonac u ličnom integritetu, vrlo lako mogu da budu žrtva trendovskih simbola i značenja, što se događa i u ovom slučaju.

"Reditelj koji je promenio ime filma, kaže da je srećan što je uradio tako nešto. Njemu je ratni fanatizam koji vlada javnim mnjenjem do te mere isprao mozak, da on sa zadovoljstvom pravi ustupke i udovoljava cenzuri", smatra Šarar.

Ona ističe da mnogi ljudi priznaju samo angažovanu umetnost, ali je mišljenja da umetnost nikada nije nužno angažovana, "pa čak ni u ratu".

Nel Pavletic/PIXSELL

Frida Šarar

"Umetnost je mnogo više od toga. Neki umetnici su okrenuti trenutku, a neki večnosti. Neki stvaraju s obzirom na prostorno-vremenski kontekst, a neki mimo svakog konteksta, za sva mesta i sva vremena. Naravno da više cenim ove druge, ali naravno da su brojniji ovi prvi. Umetnik može da živi pustinjački život, izolovan od sveta i lišen informacija, i da to ni na koji način ne umanjuje njegov rad. Ali tako nešto je ljudima koji baziraju vrednost svog života i punoću svojih dana na informacijama, prosto neshvatljivo", smatra Šarar. 

Ona, takođe, smatra da prava umetnost ne trabi da pravi kompromise, bez obzira na pritiske.

"Umetnost koja se prilagođava željama javnog mnjenja i duhu vremena, za mene nije umetnost. Umetnik koji stvara autentično, pametno i iz srca, nikada neće zloupotrijebiti nijedan simbol, nikada neće koristiti svoje delo da bi nekoga povredio ili uvredio. On taj dobar ukus i tu moralnu maksimu već ima u sebi, nepotrebne su cenzure od spolja. Svet će uvek pokušavati da nas ujarmi, ograniči i ukalupi, a na nama je da očuvamo svoj integritet, slobodu duha i svoju autentičnost", ističe Šarar.

"Život je širi pojam od rata"

Problem Konstraktinih stočića, zapravo je problem simbolike i načina na koji ljudi tumače simbole.

Sagovornica Euronews Srbija ističe da su simboli u umetnosti zastupljeni od kad je sveta i veka, ali da su dosta i zloupotrebljavani.

"Sva ta dela koja u sebi imaju previše aludiranja, referenci i asocijacija, meni su odbojna. Od Džojsovog 'Uliksa', preko T.S. Eliota do nekih modernih autora, razmetanje fusnotama, znanje starogrčkog i reminiscencije na Homera, sve to treba da nas oduševi erudicijom i širinom autora, kao i erudicijom i širinom nas samih. Ma koga briga! Pročitala sam Homera, ti mi daj nešto novo, nešto izvorno i svoje", kaže Šarar.

Ona ističe da "ceni jednostavan bistar izraz koji se ne poziva ni na šta izvan sebe, iz koga izvire istina, a ne skriva se u njemu".

"Zato su mi sve ove manipulacije oko slova 'Z', blago rečeno neukusne. Zar je svet postao lišen bilo kog diskursa osim onog ratnog? Zar je jezik poligon po kome ćemo da vozimo tenkove i bacamo bombe? Ima li života tokom rata, mimo rata, pre i posle rata? Naravno da ima. Čak i vojnici u rovu i ljudi u logoru imaju misli, osećanja, težnje, koje se ne tiču rata. Jer su živi, a život je mnogo širi pojam od pojma 'rat'", kaže Šarar.

Ona se pita da li takvom jednom užem pojmu treba dozvoliti da uzurpira značenja i slova i da osudimo svaki život koji se ne tiče rata.

"Ne može meni u nekoliko meseci neki ruski tenk da uzme slovo 'Z' kojim već 40 godina pišem zaljubljenost, zavičaj, zvezda, zora, zagrljaj, zahvalnost… Kakav smo mi to svet ako je moguće da nam se tako nešto desi? Slova nisu kriva", mišljenja je Šarar.

Preporuka za vas

Komentari (1)

Zivan Oluic

27.04.2022 17:36

Ови босански твитераши су доказ да и Твитер може у виц са Мујом и Хасом; тамо је већ дубоко загазио Бурсаћ.

Kultura