Astronomi otkrili naznake prve planete van naše galaksije

Autor: BBC

25/10/2021

Astronomi otkrili naznake prve planete van naše galaksije
Astronomi otkrili naznake prve planete van naše galaksije - Copyright Unsplash

Astronomi su pronašli nagoveštaje o objektu koji bi mogao da bude prva planeta ikada otkrivena van naše galaksije, preneo je BBC.

Do sada je pronađeno skoro 5.000 "egzoplaneta", zvezda koje kruže oko Sunca, ali se sve one nalaze u okviru galaksije Mlečni put. Mogući signal nove planete, koja se nalazi u galaksiji Mesije 51, otkrio je teleskop Čandra. Pojave je otkrivena 28 miliona svetlosnih godina od Mlečnog puta.

Novo otkriće zasniva se na tranzitima, kada prolazak planete ispred zvezde blokira deo njene svetlosti, što prouzrokuje karakteristično smanjenje sjaja koje teleskopi mogu da otkriju. Ista tehnika je korišćena za otkrivanje više hiljada egzoplaneta.

Dr Rozane Di Stefano i njene kolege tražili su osvetljenosti rendgenskih X zraka dobijenih od objekta poznatog kao binarni sjaj X rendgenskog zraka.

Ovi objekti obično sadrže neutronsku zvezdu ili crnu rupu koja uvlači gas iz najbliže zvezde u orbiti. Tako ono što se nađe u blizini neutronske zvezde ili crne rupe prostaje pregrejano i sija na talasnim dužinama X zraka. Pošto je površina koja proizvodi svetleće rendgenske zrake mala, planeta koja prolazi ispred njega mogla bi da blokira većinu ili sve rendgenske zrake, što olakšava uočavanje tranzita.

Članovi tima su koristili ovu metodu da otkriju kandidata za egzoplanetu u binarnom sistemu zvanom M51-ULS-1, piše BBC. Ovaj binarni sistem sadrži crnu rupu ili neutronsku zvezdu koja kruži oko zvezde pratioca čija je masa oko 20 puta veća od mase Sunca.

Na osnovu dobijenih informacija naučnici procenjuju da je "planeta kandidat" veličine Saturna i da kruži oko neutronske zvezde ili crne rupe na oko dva puta većoj udaljenosti nego što je Saturn od Sunca, ali su svesni da je potrebno još podataka koji bi potvrdili novo otkriće.