Poslednja evropska panda: Na prostoru Bugarske nekada su živeli crno-beli medvedi

Autor: Tanjug

03/08/2022

Panda - Copyright AP/Michael A. McCoy

Grupa naučnika otkrila je da ostaci zuba pronađeni na prostoru Bugarske pripadaju bliskom rođaku današnjih džinovskih pandi, koji je naseljavao istočnu oblast Evrope pre oko šest miliona godina.

Na osnovu veličine i oblika zuba pronađenih sedamdesetih godina prošlog veka, naučnici su procenili da je ta vrsta bila približne veličine ili nešto manja od današnjih pandi, kao i da je drevna panda verovatno živela u močvarnoj šumi, preneo je časopis "Science alert"

Za razliku od čeljusti savremenih pandi, fosilizovani zubi koji su pronađeni ne izgledaju dovoljno jako da bi mogli da usitnjavaju drvenaste stabljike bambusa.

Naučnici smatraju da bi se po tvrdoći i obliku zuba moglo zaključiti da su bili pogodni za čvršću hranu od starijih srodnih vrsta, što se uklapa u pretpostavku da su moderne džinovske pande evoluirale od medveda mesoždera.

"Verovatna konkurencija sa drugim vrstama, posebno mesožderima, objašnjava zašto su džinovske pande počele da se hrane dominantno biljnom hranom u vlažnim šumskim uslovima", rekao je paleontolog Nikolaj Spasov iz bugarskog Nacionalnog prirodnjačkog muzeja.

Dosadašnja proučavanja da su pokazivala da je najverovatniji rođak modernih džinovskih pandi živeo u Kini pre osam miliona godina, međutim, fosilizovani zubi stvorenja nalik pandi otkriveni su i u Bugarskoj i mlađi su dva miliona godina.

Nazvana Agriarctos nikolovi po bugarskom paleontologu Ivanu Nikolovu koji je prvi katalogizirao zube sedamdesetih, ova novoopisana vrsta mogla je biti jedna od poslednjih pandi u Evropi.

Inače, za džinovske pande se često kaže da su živi fosili jer su se tako malo promenile tokom svoje evolucione istorije.