"Čudovišta vrebaju u centru velikih galaksija": NASA objavila video koji dočarava razmere crnih rupa

Autor: NASA / Euronews Srbija

05/05/2023

Prinstscreen YouTube/NASA Goddard - Copyright Prinstscreen YouTube/NASA Goddard

Američka Nacionalna svemirska agencija (NASA) objavila je na svojim društvenim mrežama animaciju koja dočarava veličinu velikih crnih rupa koje postoje u svemiru, od kojih su mnoge veće čak i od ogromne galaksije Andromeda.

U videu koji je napravila Laboratorija za konceptualne slike Centra za svemirsko letenje "Godard" vidimo neverovatnu veličinu tih kosmičkih objekata, koji imaju tako veliku masu, da njihovoj gravitaciji ne može da pobegne čeka ni svetlost.

"Ovakva čudovišta vrebaju u centrima većine velikih galaksija, uključujući i naš Mlečni put i imaju između 100.000 i na desetine milijardi veću masu od našeg Sunca", objašnjava NASA u opisu videa.

Za devedeset sekundi animacija gledaoce vodi u razgledanje deset ogromnih crnih rupa. U umetničkim prikazima ovih "čudovišta", zapravo vidimo akrecione diskove, odnosno vrtlog gasa, prašine i drugih materijala, koji se kreće oko ovih svemirskih objekata.

Jedna od prvih crnih rupa u ovom videu je Strelac A asterisk koja se nalazi u središtu naše galaksije Mlečni put. Ona ima masu od oko 4,3 miliona puta veću od našeg Sunca, ali se praktično ne vidi u odnosu na TON 618, crnu rupu čija je masa 60 milijardi puta veća od Sunčeve.

Svaka svetlost koja prolazi kroz horizont događaja, odnosno tačku od koje nema bekstva od crne rupe, biva zauvek zarobljena, dok svetlost koja prolazi blizu nje, biva zakrivljena jakom gravitacijom. Zajedno ovi efekti daju "senku" oko dva puta veća od pravih dimenzija horizonta događaja crne rupe, a kod TON 618 ta senka je tako velika, da je snopu svetlosti potrebno više nedelja da je pređe.

Ultramasivne crne rupe su najmasivniji objekti u svemiru i retko otkriće za astronome. Njihovo poreklo nije objašnjeno, a neki veruju da su nastale spajanjem galaksija pre milijardi godina.

Svaki put kada se jedna galaksija spoji sa drugom, zvezde se gube, a crna rupa dobija na masi - što objašnjava neverovatno veliku masu nekih crnih rupa.