Svemir je možda dvostruko stariji nego što smo mislili: Osporavana kosmološka hipoteza mogla bi da dobije drugu šansu

Autor: Science Alert

14/07/2023

Svemir - Copyright Tanjug/AP/NASA, ESA, CSA, and STScI

Osporavana kosmološka hipoteza mogla bi da dobije drugu šansu u objašnjavanju anomalija našeg svemira, tvrdi teoretski fizičar Radžendra Gupta sa Univerziteta u Otavi. Spajanjem postojeće teorije o širenju svemira i takozvane hipoteze o umornoj svetlosti, Gupta je izračunao da je Veliki prasak mogao da se dogodi pre zapanjujućih 26,7 milijardi godina, odnosno da je dva puta stariji nego što postojeći modeli predviđaju.

To bi moglo da objasni zašto najudaljenije galaksije izgledaju starije nego što bismo mogli da očekujemo.

Naime, do sada su naučnici tumačili da daleka nebeska tela izgledaju malo crvenije nego što bi se moglo očekivati na osnovu njihovih prepoznatljivih svetlosnih obrazaca time što se prostor najverovatnije širi, "razvlačeći" svetlost poput opruge.

Tanjug/AP/NASA, ESA, CSA, STScI

Prema tome, pošto je svetlosti potrebno vreme da pređe određenu udaljenost, crvena svetlost je starija, jer je "razvučena" na veću udaljenost. Međutim, Fric Zvicki je 1929. godine izneo tezu da fotoni možda polako gube energiju tokom prelaska velikih udaljenosti, usled interakcije sa materijom ili drugim fotonima. Pošto je smanjenje energije srazmerno povećanju talasne dužine svetlosti, ovaj efekat mogao bi da dovede do promene u spektru udaljenih objekata i učini da oni deluju crveno.

Zvicki, koji je takođe, prvi predložio teoriju o tamnoj materiji, i sam je odustao od hipoteze o umornoj svetlosti, a ona je potpuno napuštena, u korist modela širenja svemira.

Gupta, međutim, smatra da ta dva koncepta nisu međusobno isključiva i da čak može da objasni zašto neki kvazari i galaksije izgledaju milijardama godina staro, piše Science Alert.

Ono što su ranije naučnici zamerali hipotezi o umornoj svetlosti je taj da bi gubitak energije svetlosti morao da ide rame uz rame sa gubitkom zamaha, što bi uticalo na to kako izgledaju udaljeni objekti. Budući da drevne galaksije izgledaju iznenađujuće maleno, to bi moglo da otvori put novom razmatranju ove hipoteze.

Драган