Tehnologija

Izazivanje besa kao vid marketinške manipulacije: Kako digitalno opismenjavanje može da stane na put "rage bait"-u

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija/Lana Nanovski

04/12/2025

-

17:40

veličina teksta

Aa Aa

Oksfordski rečnik proglasio je izraz "rage bait" za reč godine. On opisuje provokativan i uvredljiv onlajn sadržaj koji je namerno osmišljen da izazove bes ili ogorčenost i tako povećao posećenost ili angažman na određenoj stranici ili objavi na društvenim mrežama.

Upotreba ovog izraza utrostručila se tokom poslednjih 12 meseci što je dokaz kako digitalne platforme preoblikuju naše razmišljanje i ponašanje.

Sociološkinja Jelena Radović, koja je i stručnjak za digitalni marketing, kaže da je nije iznenadio izbor Oksfordskog rečnika.

Dilara Irem Sancar / AFP / Profimedia

 

"S obzirom na to da se bavimo ovim temama i da imamo tinejdžere u kući, pre nekoliko meseci razmišljali smo koja bi to mogla da bude reč godine i to je definitivno 'rage bait', kao što je prošle godine bila kovanica 'brain rot', a godinu dana pre toga 'gaslighting'. Nekako je ovaj termin postao izuzetno popularan, naročito u poslednjih nekoliko meseci", kaže naša sagovornica.

Prema njenim rečima, bes je najbrža reakcija koju može neko da izazove, jer se lepše emocije duže razvijaju.

"Bes je impulsivan. Svi funkcionišemo po principu impulsa, jer je trenutno instant kultura i generalno brze informacije ono što nas okružuje i u čemu trenutno živimo, naročito kada su u pitanju digitalni mediji, odnosno digitalna komunikacija", objašnjava Radović.

Ona ističe da mnogi tu impulsivnost koriste za marketinške manipulacije s ciljem da povećaju broj pregleda i reakcija.

"Algoritam jednostavno ne prepoznaje vrstu sadržaja - prepoznaje samo klikove i naše reakcije na određeni sadržaj, a taj sadržaj besa i teme koje se koriste za rage bait-ovanje su nešto što izazove brzu reakciju", kaže sociološkinja.

Euronews

Jelena Radović

Na ovaj način se najčešće manipuliše škakljivim temama poput aktuelne politike, seksualne orijentacije, prava žena u 21. veku i drugim koje izazivaju debate i podele. Naša sagovornica pojavu takvih sadržaja vidi kao još jednu vrstu nasilja na internetu i smatra da bi ih trebalo prijavljivati kao neprimeren. 

U svemu tome je, kaže, važno raditi na digitalnom opismenjavanju ljudi.

"S godinama će se ovakve stvari menjati. Mi smo trenutno u sukobu sa generacijama koje su rođene u vreme interneta i generacije koje su odrasle u vreme interneta, a imamo još uvek i bumere. Tržište će se mnogo promeniti kada digitalno pismeni stupe na scenu, ali naravno za sve to vreme moramo izuzetno da radimo na digitalnoj pismenosti, jer rage bait upravo 'puca' na one koji nisu digitalno pismeni, na slabašne kategorije poput mladih i dece koje jednostavno vuku impulsi. Potrebno je da o tome dosta govorimo i da naučimo sve kako da prepoznaju šta je u stvari rage bait i ko to i zašto namerno radi", smatra Radović.

Više o fenomenu rage bait-a i načinima na koje se pojavljuje u digitalnoj sferi pogledajte u novoj epizodi emisije "Van kocke" u priloženom videu.

Komentari (0)

Magazin