Život

Popularni "fića" slavi 65. rođendan: Jedan automobil, mnogo simbolike

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/07/2022

-

21:48

Popularni "fića" slavi 65. rođendan: Jedan automobil, mnogo simbolike
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Popularni "fića" slavi 65 godina. Proizvodnja automobila "fijat 500" zvanično je započela 4. jula 1957. godine u Italiji, a u čast ovog modela i godišnjice koju "proslavlja", u Torinu se otvara izložba pod nazivom "65 godina legende - fijat 500: ikona napavljena u Italiji".

Prvi model "novog fijata 500" (poznatiji prvobitno kao "ćinkvećento") nastavio je tradiciju "fijata 600" proizvedenog dve godine ranije. Dizajnirao ga je Dante Đakoza, a ovaj automobil bio je u Italiji reklamiran kao jeftino, funkcionalno i ekonomično vozilo - baš onakvo kakvo je bilo potrebno stanovništvu posleratnog doba.

Ovaj model je napred imao dva sedišta, a pozadi klupu na kojoj su mogle da se prevezu dve osobe i teret do 70 kilograma. Prve dve godine, automobil nije bio posebno popularan, ali je u tom periodu počela sa proizvodnjom i "sport" verzija sa 21.5 KS potpuno metalnim krovom (za razliku od standardnog modela gde je krov imao platno).

Čuvena "smrtonosna klopka"

Jedna od mnogih zanimljivih (mada ne i bezbednih) karakteristika "fijata 500" bila su tzv. "smrtonosna vrata". Naime, u pitanju su bila vrata koja su zavarena na svom zadnjem delu, tako da, ukoliko bi se otvorila tokom vožnje, to je moglo da ima fatalne posledice po onoga ko sedi sa te strane automobila. 

Iako je "fijat 500" postao popularan delom i zbog toga, ova "smrtonosna klopka" izbačena je iz proizvodnje 1965. godine modelom "fijat 500 F", a nekoliko narednih modela imalo je manje-više kozmetičke promene, s tim što je veći motor iskorišćen 1972. godine.

Uprkos tome što u početku nije bio previše popularan, "fijat 500" postao je legendarni model koji je obeležio ceo posleratni period u Italiji - simbol koji pokazuje kako običan čovek može da vozi automobile, koji su u vremenu pre rata bili rezervisani samo za bogataše. Od 1957. do 1975. godine, kada je proizvodnja prestala, napravljeno je gotovo četiri miliona modela.

profimedia

 

Da je svima ostao u pamćenju i da nikada ne izlazi iz mode, "fijat 500" je pokazao povratkom na tržište - 2007. godine ponovo je započeta proizvodnja ovog modela, s tim što je naravno, on dobio svoju modernu verziju. Postao je poznat po tome što je dolazio u mnoštvu boja, šara, kombinacija i mogućnosti za personalizovani izgled, što ranije nije bio slučaj.

Osam godina kasnije, 2015, "fijat 500" je dobio novo ruho, a sada se reklamira i najnovija, "ekološka" verzija ovog modela - u skladu sa vremenom i dobom u kom se proizvodi.

"Fića" u Jugoslaviji

Kao što je njegova simbolika bila važna u Italiji, popularni "fića" odigrao je veoma važnu ulogu i na prostoru nekadašnje SFRJ - posle Drugog svetskog rata, a i decenijama kasnije, bio je to jedini automobil koji se proizvodio u Jugoslaviji, označivši time industrijalizaciju i "doba fabrika". 

Ovaj "fića" bio je zapravo Zastava 750 i rađen je po licenci Fijata, naravno, a proizvodio se u Jugoslaviji od 1955. do 1985. godine. Razlog što je počeo da se pravi pre 1957. (kao originalni "fijat 500") bio je to što je "naš fića" rađen po uzoru na "fijat 600", prethodnika italijanske legende.

Kragujevačka Zastava je, tokom ovih 30 godina proizvodnje, napravila više od 920.000 vozila - a poslednji "fića" je napravljen u Kragujevcu 18. novembra 1985. godine.

profimedia

 

Postao je "nacionalna klasa" - bio je službeno vozilo policije i drugih državnih službi, a dugo je bio i jedino vozilo koje se koristilo za obuku novih vozača.

"Zastava" je još 1985. godine stavila tačku na proizvodnju ovog modela, a zamenili su ga neki novi i savremeniji u to doba.

Danas je, uz nove verzije, od starog "fiće" ostala samo uspomena, i brojna udruženja entuzijasta koji se svake godine okupljaju kako bi održali sećanje na ono što je nekada bilo simbol napretka.

Komentari (0)

Magazin