Od vrhunca do pada: Kako je ChatGPT promenio tržište tehnoloških poslova
Komentari
23/11/2025
-20:04
Objave za tehnološke poslove na platformi za zapošljavanje Indeed opadaju globalno još od svog vrhunca krajem 2022. Do 2025. godine, broj oglasa pao je ispod nivoa pre pandemije koronavirusa u svim regionima, iako je pad bio manje izražen u ekonomijama u razvoju.
Evropske zemlje zabeležile su neke od najvećih padova, dok su pojedine ekonomije Bliskog istoka doživele snažan rast u poslednjih pet godina.
Dakle, kako su se menjale objave za tehnološke poslove? Koje evropske države imaju najveći pad?
Šta su "tehnološki poslovi"?
Indeed klasifikuje tehnološke i matematičke poslove u četiri kategorije: razvoj softvera, informacioni dizajn i tehnologija, IT operacije i korisnička podrška, i matematika.
Među 27 analiziranih zemalja, evropske nacije imale su najveći pad u objavama za tehnološke poslove između 1. februara 2020. i 31. oktobra 2025, na osnovu sedmodnevnog pokretnog proseka.
U apsolutnim brojkama, pad je premašio 40 odsto u Švajcarskoj (-46 odsto) i Ujedinjenom Kraljevstvu (-41 odsto), a Francuska (-39 odsto) je bila blizu.
Sjedinjene Američke Države pratile su sličan trend, uz pad od 35 odsto. Austrija (-34 odsto), Švedska (-32 odsto) i Nemačka (-30 odsto) takođe su zabeležile uporedive nivoe.
Druge evropske zemlje imale su umerenije padove: Irska (-22 odsto), Italija (-16 odsto), Belgija (-14 odsto), Holandija (-12 odsto) i Poljska (-10 odsto).
Na globalnom nivou, objave za tehnološke poslove pale su za 18 odsto.
profimedia
Nova era veštačke inteligencije, obeležena ChatGPT-jem
"Evropa i Severna Amerika doživele su procvat tehnoloških oglasa posle pandemije, koji je oko 2022. počeo da prelazi u nagli pad", rekao je za Euronews Business Brendon Bernard, viši ekonomista u Indeedu.
On je objasnio da je tehnološki sektor pretrpeo intenziviran oblik šireg slabljenja potražnje za radnicima zbog pogoršanja ekonomske situacije.
"U trenutku kada se makroekonomska slika već pogoršavala, ušli smo u novu eru veštačke inteligencije, obeleženu puštanjem ChatGPT-ja u javnost, što je verovatno dodatno pogodilo potražnju za određenim - posebno početnim - tehnološkim poslovima", dodao je on.
Španija i Luksemburg bile su jedine evropske države među 13 analiziranih u kojima objave za tehnološke poslove nisu opale između februara 2020. i oktobra 2025. U Španiji su porasle za 21 odsto, a u Luksemburgu za 37 odsto.
Bernard je napomenuo da su tehnološki oglasi u Španiji niži nego u vrhuncu sredinom 2022, ali da se njihov prethodni rast nije preokrenuo kao u drugim naprednim ekonomijama.
"To bi moglo biti povezano sa širim dobrim stanjem španske ekonomije, koja je poslednjih godina održala relativno stabilan broj oglasa za posao", rekao je.
Tanjug/AP/Michael Dwyer
Objave se udvostručile u ekonomijama Bliskog istoka
Nekoliko zemalja Bliskog istoka zabeležilo je neke od najvećih porasta oglasa za tehnološke poslove u ovom periodu.
Katar prednjači sa rastom od 222 odsto, zatim Saudijska Arabija (130 odsto) i Ujedinjeni Arapski Emirati (111 odsto). U sve tri zemlje, broj objava se više nego udvostručio.
Bernard je naveo da je snažan rast tehnoloških oglasa u UAE i Saudijskoj Arabiji pratio veliko povećanje ukupnog broja oglasa.
"Umesto da bude nešto jedinstveno za tehnološki sektor, potražnja za tehnološkim radnicima deo je šire transformacije ovih ekonomija u poslednjim godinama", rekao je.
Druge ekonomije u razvoju takođe su zabeležile snažan rast: Malezija (70 odsto), Meksiko (50 odsto), Indija (44 odsto) i Filipini (41 odsto).
Posmatrano regionalno, indeksi tehnoloških oglasa od februara 2020. (osnova 100) pokazuju da ekonomije u razvoju beleže samo blag pad od 2022, ali su i dalje 45 odsto iznad nivoa pre pandemije zaključno s 31. oktobrom. Ovo je u oštrom kontrastu sa velikim padovima u SAD i većini naprednih ekonomija.
Globalno, tehnološke objave su 18 odsto ispod nivoa pre pandemije. Pad iznosi 28 odsto u naprednim zemljama engleskog govornog područja (bez SAD) i 23 odsto u drugim naprednim ekonomijama, dok su SAD zabeležile pad od 35 odsto.
Iako je pad počeo nešto ranije, najstrmiji deo došao je nakon javnog lansiranja ChatGPT-ja krajem 2022.
Indeedovi podaci takođe pokazuju da sve veći udeo globalnih tehnoloških poslova pripada ekonomijama u razvoju.
U zemljama koje Indeed prati, ekonomije u razvoju činile su oko 16 odsto globalnih tehnoloških oglasa između 2020. i 2022. Njihov udeo se od tada gotovo udvostručio - na 28 odsto do septembra.
Indija zauzima najveći udeo tehnoloških poslova u ekonomijama u razvoju, zbog veličine svog tržišta rada.
Komentari (0)