Tehnologija

Od vrhunca do pada: Kako je ChatGPT promenio tržište tehnoloških poslova

Komentari
Od vrhunca do pada: Kako je ChatGPT promenio tržište tehnoloških poslova
Od vrhunca do pada: Kako je ChatGPT promenio tržište tehnoloških poslova - Copyright profimedia

Autor: Euronews

23/11/2025

-

20:04

veličina teksta

Aa Aa

Objave za tehnološke poslove na platformi za zapošljavanje Indeed opadaju globalno još od svog vrhunca krajem 2022. Do 2025. godine, broj oglasa pao je ispod nivoa pre pandemije koronavirusa u svim regionima, iako je pad bio manje izražen u ekonomijama u razvoju.

Evropske zemlje zabeležile su neke od najvećih padova, dok su pojedine ekonomije Bliskog istoka doživele snažan rast u poslednjih pet godina.

Dakle, kako su se menjale objave za tehnološke poslove? Koje evropske države imaju najveći pad?

Šta su "tehnološki poslovi"?

Indeed klasifikuje tehnološke i matematičke poslove u četiri kategorije: razvoj softvera, informacioni dizajn i tehnologija, IT operacije i korisnička podrška, i matematika.

Među 27 analiziranih zemalja, evropske nacije imale su najveći pad u objavama za tehnološke poslove između 1. februara 2020. i 31. oktobra 2025, na osnovu sedmodnevnog pokretnog proseka.

U apsolutnim brojkama, pad je premašio 40 odsto u Švajcarskoj (-46 odsto) i Ujedinjenom Kraljevstvu (-41 odsto), a Francuska (-39 odsto) je bila blizu.

Sjedinjene Američke Države pratile su sličan trend, uz pad od 35 odsto. Austrija (-34 odsto), Švedska (-32 odsto) i Nemačka (-30 odsto) takođe su zabeležile uporedive nivoe.

Druge evropske zemlje imale su umerenije padove: Irska (-22 odsto), Italija (-16 odsto), Belgija (-14 odsto), Holandija (-12 odsto) i Poljska (-10 odsto).

Na globalnom nivou, objave za tehnološke poslove pale su za 18 odsto.

profimedia

 

Nova era veštačke inteligencije, obeležena ChatGPT-jem

"Evropa i Severna Amerika doživele su procvat tehnoloških oglasa posle pandemije, koji je oko 2022. počeo da prelazi u nagli pad", rekao je za Euronews Business Brendon Bernard, viši ekonomista u Indeedu.

On je objasnio da je tehnološki sektor pretrpeo intenziviran oblik šireg slabljenja potražnje za radnicima zbog pogoršanja ekonomske situacije.

"U trenutku kada se makroekonomska slika već pogoršavala, ušli smo u novu eru veštačke inteligencije, obeleženu puštanjem ChatGPT-ja u javnost, što je verovatno dodatno pogodilo potražnju za određenim - posebno početnim - tehnološkim poslovima", dodao je on.

Španija i Luksemburg bile su jedine evropske države među 13 analiziranih u kojima objave za tehnološke poslove nisu opale između februara 2020. i oktobra 2025. U Španiji su porasle za 21 odsto, a u Luksemburgu za 37 odsto.

Bernard je napomenuo da su tehnološki oglasi u Španiji niži nego u vrhuncu sredinom 2022, ali da se njihov prethodni rast nije preokrenuo kao u drugim naprednim ekonomijama.

"To bi moglo biti povezano sa širim dobrim stanjem španske ekonomije, koja je poslednjih godina održala relativno stabilan broj oglasa za posao", rekao je.

Tanjug/AP/Michael Dwyer

 

Objave se udvostručile u ekonomijama Bliskog istoka

Nekoliko zemalja Bliskog istoka zabeležilo je neke od najvećih porasta oglasa za tehnološke poslove u ovom periodu.

Katar prednjači sa rastom od 222 odsto, zatim Saudijska Arabija (130 odsto) i Ujedinjeni Arapski Emirati (111 odsto). U sve tri zemlje, broj objava se više nego udvostručio.

Bernard je naveo da je snažan rast tehnoloških oglasa u UAE i Saudijskoj Arabiji pratio veliko povećanje ukupnog broja oglasa.

"Umesto da bude nešto jedinstveno za tehnološki sektor, potražnja za tehnološkim radnicima deo je šire transformacije ovih ekonomija u poslednjim godinama", rekao je.

Druge ekonomije u razvoju takođe su zabeležile snažan rast: Malezija (70 odsto), Meksiko (50 odsto), Indija (44 odsto) i Filipini (41 odsto).

Posmatrano regionalno, indeksi tehnoloških oglasa od februara 2020. (osnova 100) pokazuju da ekonomije u razvoju beleže samo blag pad od 2022, ali su i dalje 45 odsto iznad nivoa pre pandemije zaključno s 31. oktobrom. Ovo je u oštrom kontrastu sa velikim padovima u SAD i većini naprednih ekonomija.

Globalno, tehnološke objave su 18 odsto ispod nivoa pre pandemije. Pad iznosi 28 odsto u naprednim zemljama engleskog govornog područja (bez SAD) i 23 odsto u drugim naprednim ekonomijama, dok su SAD zabeležile pad od 35 odsto.

Iako je pad počeo nešto ranije, najstrmiji deo došao je nakon javnog lansiranja ChatGPT-ja krajem 2022.

Indeedovi podaci takođe pokazuju da sve veći udeo globalnih tehnoloških poslova pripada ekonomijama u razvoju.

U zemljama koje Indeed prati, ekonomije u razvoju činile su oko 16 odsto globalnih tehnoloških oglasa između 2020. i 2022. Njihov udeo se od tada gotovo udvostručio - na 28 odsto do septembra.

Indija zauzima najveći udeo tehnoloških poslova u ekonomijama u razvoju, zbog veličine svog tržišta rada.

Komentari (0)

Magazin