Život

Autor: Jutarnji list

01/11/2022

Naučnici otkrili asteroide "ubice planeta" koji su do sada bili nevidljivi zbog Sunčeve svetlosti - Copyright profimedia

Astronomi su uočili tri asteroida blizu Zemlje koji su zbog svetlosti Sunca do sada bili neprimećeni, a jedan od njih, potencijalno je opasan, i on je najveći koji je otkriven u poslednjih osam godina, objavio je CNN.

Asteroidi pripadaju grupaciji koja se nalazi unutar orbita Zemlje i Venere, ali ih je vrlo teško uočiti jer ih svetlost Sunca štiti od posmatranja teleskopom.

Međunarodni tim ugledao je svemirsko kamenje dok je koristio kameru za tamnu energiju koja se nalazi na četvorometarskom teleskopu Víctor M. Blanco lociranom u Čileu. Njihova otkrića objavljena su u ponedjeljak u časopisu The Astronomical Journal, piše CNN.

profimedia

Jedan od asteroida, nazvan 2022 AP7, širok je 1,5 kilometara i ima orbitu koja bi ga u budućnosti mogla dovesti unutar Zemljine putanje, ali naučnicima je teško predvideti kada.

"Naše istraživanje u sumrak pretražuje područje unutar orbita Zemlje i Venere u potrazi za asteroidima. Do sada smo pronašli dva velika asteroida u blizini Zemlje, veličine oko jedan kilometar,  koje nazivamo ubicama planeta ", rekao je glavni autor studije Skot.S.Šepard, astronom u Laboratoriji za Zemlju i planete Carnegie instituta za nauku u Vašingtonu.

Naučnici su utvrdili da asteroid prelazi Zemljinu orbitu, ali to se događa kada je naša planeta na suprotnoj strani od Sunca. Ovaj obrazac že se nastaviti vekovima s obzirom na to da je asteroidu potrebno pet godina da završi orbitu oko Sunca.

"Ali s vremenom će orbitalno kretanje asteroida biti više usklađeno sa Zemljinim. Naučnici ne poznaju dovoljno precizno orbitu asteroida da bi predvideli koliko bi mogao postati opasan u budućnosti, ali za sada će se držati daleko od Zemlje", rekao je Šepard.

Asteroid veličine jedan kilometar ili veći "imao bi razoran uticaj na život kakav poznajemo", rekao je. Prašina i zagađivači ispunjavali bi atmosferu godinama, hladeći planetu i sprečavajući sunčevu svetlost da dopre do Zemljine površine, prenosi Jutarnji List

Temperatura asteroida topi olovo

Tim očekuje da će tokom sledećih nekoliko godina pronaći više asteroida "ubica planeta". Nučnicii veruju da postoji oko 1.000 objekata blizu Zemlje većih od jednog kilometra, a istraživanja tokom poslednje decenije otkrila su oko 95 posto takvih nebeskih tela.

Druga dva asteroida, 2021 LJ4 i 2021 PH27, nalaze se na mnogo sigurnijim orbitama koje ne predstavljaju opasnost za Zemlju.

Međutim, astronomi su zainteresovani za 2021 PH27 jer je to najbliži poznati asteroid Suncu. Kako se svemirski kamen približava našoj zvezdi, njegova površina dostiže temperaturu dovoljno vruću da topi olovo, piše CNN.

Astronomi koji traže asteroide suočavaju se s prilično velikim izazovom ako žele pronaći svemirsko kamenje u okviru unutrašnjeg Sunčevog sistema koji uključuje Merkur, Veneru, Zemlju, Mars i glavni asteroidni pojas. Kako bi izbegli jaku sunčevu svetlost, imaju samo dva "prozora" od 10 minuta svake noći da pretraže područje zemaljskim teleskopima.

profimedia

Tokom sumraka astronomi se još uvek suočavaju s komplikacijama svetlog neba zbog sunca u pozadini. Kako bi pretražili unutrašnji Sunčev sistem, njihovi teleskopi moraju se fokusirati blizu horizonta, što znači da moraju viriti kroz Zemljinu gustu atmosferu i njene efekte zamućenja.

Sposobnost širokog polja Dark Energy Camera pomogla je astronomima da prevladaju izazove posmatranja i mogli su detaljno pregledati ogromne delove noćnog neba.

"Potrebna su velika područja neba jer su unutrašnji asteroidi retki, a duboke slike su ključne jer su asteroidi slabi i borite se sa svetlim sumračnim nebom u blizini Sunca, kao i s iskrivljujućim učinkom Zemljine atmosfere", rekao je Šepard.

"Takav teleskop može pokriti velika područja neba do dubina koje se ne mogu postići na manjim teleskopima, što nam omogućuje da odemo dublje i istražimo unutrašnjost Sunčevog sistema na način koji dosad nije učinjen."