Društvo

Online pijace u Srbiji šalju ceger u istoriju? Koliko je bezbedno kupovati svežu hranu na internetu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

23/03/2024

-

18:10

Online pijace u Srbiji šalju ceger u istoriju? Koliko je bezbedno kupovati svežu hranu na internetu
Online pijace u Srbiji šalju ceger u istoriju? Koliko je bezbedno kupovati svežu hranu na internetu - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

veličina teksta

Aa Aa

Pijaca je kultno mesto u srpskoj kulturi življenja. To nije samo mesto gde se kupuju meso, paprike, sir, jaja i rakija, već i mesto gde se sreću komšije, čuju najnoviji tračevi, časka s prodavcima, "bistri" politika i provodi najbolje nedeljno jutro.

Međutim, nova vremena donela su nove običaje. Umesto cegera, mnogi stanovnici gradova sve češće koriste - kompjuterski miš. A tome su se prilagodili i mali proizvođači hrane u Srbiji i napravili - internet pijacu. 

Šta je online pijaca? Mesto na kome možete da imate svog prodavca na pijaci dok sedite u fotelji. Možda to i nije najbolji doživljaj na svetu, ali štedi ono što je u savremenom društvu najvažnije - vreme. Naravno, virtuelno je samo tržište, a proizvodi su potpuno prirodni. 

Kako to funkcioniše? Prodavci se registruju na odrećenom sajtu, Fejsbuk ili Instagram grupi gde predstavljaju svoje proizvode, a ponuda je stvarno raznovrsna - od sira, mesa i ajvara, do belog luka, ratluka od maline i domaće rakije. Trgovci uglavnom imaju stalne mušterije kojima najčešće lično dostavljaju proizvode što se, doduše, dodatno naplaćuje, ali oduvek je "kupovina iz fotelje" imala svoju cenu.

Svi vole domaće

"Svi volimo domaće proizvode i volimo nešto sa sela, i eto iskušenja nas iz grada koji možda nemamo baku i deku na selu, kako do toga da dođemo, to je bio jedan od glavnih motiva zašto smo pokrenuli platformu - rekao je nedavno za RTS osnivač sajta "Mali proizvođači hrane u Srbiji" Veljko Nešić.

Kako kažu iz ove organizacije za Euronews Srbija, uslov za oglašavanje na platformi je da proizvođači imaju registrovano poljoprivredno gazdinstvo ili firmu (da su registrovani u APR-u kao PR ili privredno društvo). Takođe, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede pre nekoliko godina izdalo je Vodič za online prodaju hrane gde se proizvođači detaljnije mogu informisati.

U njemu se nalaze zakonski zahtevi koji se odnose na bezbednost i kvalitet hrane u proizvodnji i prometu, obaveza registracije, obaveza uspostavljanja i održavanja higijene, bezbednosti i sledljivosti hrane, pravila za pakovanje hrane, obaveza obeležavanja, deklarisanja i reklamiranja hrane, nutritivne i zdravstvene izjave, pravila za transport i povraćaj hrane, službena kontrola bezbednosti hrane, zaštita prava potrošača kao i spisak propisa koji se odnose na proizvodnju, skladištenje i promet hrane.

Tanjug/Jadranka Ilić

 

Gradske pijace u Beogradu još su pre nekoliko godina imale projekat, prema kome bi se regulisala online prodaja pijačnih prozivoda. Ideja je bila da na samim pijacama postoje dostavljači, dok bi korisnici aplikacije virtuelno petali kroz pijacu i birali proizvode koji bi im potom bili dostavljani na kućnu adresu. To bi na neki način garantovalo kupcima kvalitet i zdravstvenu bezbednost proizvoda.

"Nažalost, ovaj projekat, koji je osmišljen u vreme pandemije korona virusa, nije stigao do relizacije, iako bi to omogućilo kupcima da budu sigurni od koga i kakve proizvode kupuju, jer bi tačno znali sa koje tezge su dobili, odnosno kupili određeni prozivod", otkriva za Euronews Srbija jedan od ljudi koji su bili uključeni u projekat.

Ekspanzija online nabavke

Trenutno, proizvođač hrane koji želi da svoje proizvode prodaje na teritoriji cele Srbije, mora da ima registrovanu preduzetničku radnju ili privredno društvo i objekat za proizvodnju hrane upisan u Centralnom registru objekata. 

"Kada je u pitanju hrana, za svaku kategoriju postoji grupa analiza koje moraju biti odrađene, kako bi se proizvod okarakterisao kao bezbedan za ljudsku upotrebu, a svaki proizvod po pravilu mora da sadrži i deklaraciju, gde će biti ispisani podaci proizvođača i sastojci samog proizvoda, čime kupac ima uvid u to šta kupuje i od koga", kažu iz Malih proizvođača hrane.
 
Online prodaja je prethodnih godina definitivno doživela ekspanziju, posebno od vremena korone, ali da li je online nabavka hrane budućnost i da li će naštetiti prodaji na pravim pijacama? Naša čitateljka Aleksandra Radovanović često kupuje putem interneta, ali za to ima svoja "pravila":

"Koristim platforme za online kupovinu hrane, ali samo za onu koja nije lako kvarljiva ili je upakovana i na sebi ima deklaraciju, kao što su ajvar, seckana paprika, med, ponekad rezance za supu ili testenine. Ali ne mogu da zamislim da na računaru biram jaja, pečurke, paradajz, tikvice... To može samo na pijaci", kaže ona.  

Konačno, da li ćete odabrati nedeljni odlazak na pravu pijacu ili uživati u kupovini na online pijaci, stvar je ličnog izbora.  Ali, činjenica je da su online pijace stigle, i da nameravaju da ostanu. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija