"Očekujte iznenađenja": Neka počne majka svih EU bitaka - dugoročni budžet u fokusu
Komentari
16/07/2025
-07:01
Malo ko zna tačne brojke, još manje njih zna celu sliku, a odluke koje će se doneti u narednim mesecima imaće posledice za ceo kontinent. U senci, daleko od očiju javnosti, Evropska komisija priprema predlog najvažnijeg dokumenta Unije: novog dugoročnog budžeta. Igra je počela.
Naime, danas počinje oblikovanje novog finansijskog okvira koji će odlučiti gde ide svaki evro od 2028. do 2034. godine. Bilo da se radi o finansiranju obnove Ukrajine, jačanju konkurentnosti evropskog kontinenta ili održavanju subvencija za poljoprivredu – sve se to svodi na jedan osnovni element: dugoročni budžet EU.
Taj proces zvanično počinje danas, kada Evropska komisija treba da predstavi svoj prvi predlog za ono što se u briselskom žargonu naziva "Višegodišnji finansijski okvir" (MFF), koji će pokrivati period od 2028. do 2034. godine. Kako prenosi Euronews, iza gotovo svake velike bitke u Briselu, krije se borba za novac. A ovo je "majka svih bitaka".
Predsednica Komisije Ursula fon der Lajen obećala je sveobuhvatnu reformu budžeta EU kako bi bio jednostavniji, efikasniji i bolje usklađen sa strateškim prioritetima.
Prevođenje te ambicije u konkretne brojke - naročito kada se radi o finansiranju oblasti poput odbrane, što trenutni ugovori zabranjuju – biće početak mnogih teških pregovora sa liderima EU i poslanicima u Evropskom parlamentu.
U međuvremenu, tradicionalni programi koji se možda više ne smatraju prioritetima mogli bi se suočiti sa ozbiljnim rezovima, što će izazvati snažno protivljenje.

Tanjug/Yves Herman, Pool via AP
Majstorski čas tajnosti
Pripreme za ovaj predlog MFF-a obeležene su izuzetnim nivoom tajnosti. Vrlo malo detalja je procurelo, a većina njih namerno i to u vrlo kasnoj fazi procesa.
Ovaj veo poverljivosti jedan je od najupečatljivijih primera konsolidacije moći Ursule fon der Lajen i svedoči o kontroli koju ima njen moćni šef kabineta, Bjern Sajbert.
Zaposleni u Komisiji opisuju sistem "podeljenosti informacija" nalik metodama koje koriste obaveštajne službe, gde pojedinci imaju pristup isključivo informacijama neophodnim za izvršenje svojih zadataka.
Unutar Komisije, to je značilo da su se diskusije o budžetu vodile u izolovanim grupama, posebno na sastancima "kuvara" na visokom nivou koji su uključivali kabinete komesara i generalne direktorate.
Izvor iz EU rekao je za Euronews da se većina ovih diskusija odvijala u izolaciji, pri čemu svaka grupa nije bila svesna na čemu drugi rade, a posebno su bili "u mraku" o brojkama za svaki fond.
"Istina je: brojke će direktno ići Kolegijumu komesara. Samo troje ljudi ih trenutno zna", otkrio je izvor.
Dok su se zaposleni u Komisiji bavili strukturom i upravljanjem fondovima - što je donekle i procurelo - detalji o konkretnim nivoima finansiranja i dalje su strogo čuvani.
Dva ključna elementa
Trenutni MFF za period 2021–2027 iznosi 1,2 biliona evra, što je oko 1% BDP-a EU (bez fondova za oporavak nakon pandemije). Malo ko očekuje da će se ta brojka drastično promeniti.
Umesto toga, fokus će biti na pametnijoj potrošnji i boljem određivanju prioriteta.
U početku je Komisija razmatrala da naredni MFF strukturira oko tri glavna stuba: jedan za nacionalne fondove koji pokrivaju poljoprivredu i koheziju; drugi za konkurentnost, inovacije i strateške investicije; i treći koji bi konsolidovao sve spoljnopolitičke instrumente.
Iako insajderi sugerišu da su od tada napravljene određene prilagodbe, težnja ka radikalnom pojednostavljenju i dalje ostaje.
"Ipak, očekujte iznenađenja", rekao je jedan izvor iz Komisije.
Trenutni sedmogodišnji budžet već je smanjio broj programa finansiranja sa 58 na 37 u ime efikasnosti. Ipak, Komisija i dalje vidi prostor za dodatno objedinjavanje, a veliko pitanje je koliko će ta konsolidacija biti drastična.
Drugo veliko pitanje jeste koliko daleko Komisija može ići u povećanju fleksibilnosti za preusmeravanje sredstava.
Danas je velika većina budžeta EU unapred alocirana na određene programe, što ostavlja vrlo malo prostora za brzu reakciju ili diskrecionu potrošnju. EU doduše ima mehanizme za hitne slučajeve i nepredviđene događaje, ali su oni ograničeni: oko 21 milijarda evra, što je samo mali deo ukupnog MFF-a.
Komisija ne može jednostrano da preusmerava velika sredstva iz jedne oblasti politike u drugu bez formalnih izmena, koje moraju da odobre i Evropski parlament i Savet.
Kako prenosi portal, ta rigidnost je nešto što će novi predlog budžeta pokušati da reši, jer je jačanje sposobnosti EU da pravovremeno menja kurs postalo glavni prioritet (što je pokazala i revizija budžeta na polovini tekućeg MFF-a).
Komentari (0)