Autor: NASA

22/11/2023

Srce Mlečnog puta kao na dohvat ruke: Teleskop "Džejms Veb" novim slikama "približio" središte naše galaksije - Copyright NASA

Najnovija slika koju je zabeležio svemirski teleskop "Džejms Veb" prikazuje deo središta naše galaksije sa detaljima bez presedana, uključujući i ranije nepoznate pojave, koja astronomi tek treba da objasne.

Oblast u kojoj se stvaraju nove zvezde, poznata kao "Strelac C" nalazi se na oko 300 svetlosnih godina od ogromne crne rupe u srcu Mlečnog puta koja nosi naziv "Strelac A".

Ovu oblast, prepunu zvezda i šarenih maglina, fotografisao je NIRCam instrument na "Džejms Veb" teleskopu, infracrvena kamera ogromne rezolucije.

"Nikada ranije nismo imali bilo kakve infracrvene podatke o tom delu svemira sa takvim nivoom rezolucije i osetljivosti, kakve smo dobili sa 'Vebom', tako da mnoge od detalja vidimo prvi put", kaže Semjuel Krou, koji se nalazi na čelu istraživačkog tima.

Među 500.000 zvezda, koliko se vidi na ovoj slici nalazi se i jato protozvezda, nebeskih tela koja su i dalje u fazi formiranja i povećanja mase, a koja za sobom ostavljaju sjaj poput baklji na infracrvenim snimcima.

U srcu tog mladog jata je ranije poznata velika protozvezda 30 puta masivnija od našeg Sunca.

NASA

Instrument je zabeležio i veliku emisiju jonizovanog vodonika iz tamne magline koja se vidi na donjem delu slike, a prikazana je tirkiznom bojom.

Obično je to rezultat visokoenergetskih fotona koje emituju mlade velike zvezde, ali oblast je iznenađujuće velika, što zahteva dublje istraživanje.

Budući da se središte Mlečnog puta nalazi na oko 25.000 svetlosnih godina od Zemlje, to je dovoljno blizu da ga "Džejms Veb" detaljno ispita i da astronomi otkriju više o procesu nastanka zvezda.

Teleskop sa primarnim ogledalom prečnika 6,5 metara lansiran je iz Francuske Gvajane 25. decembra 2021. godine.

Bilo je potrebno 30 godina za njegovo dizajniranje i izradu, a smatra se jednim od najveći naučnih poduhvata u 21. veku. Misija "Džejmsa Veba" je da se nadoveže na otkrića svemirskog teleskopa Habl, kome se, posle 31 godine u orbiti, rad bliži kraju.

Više o dosadašnjim otkrićima "Džejms Veb" teleskopa pročitajte u odvojenim tekstovima.