Autor: Live Science

18/03/2024

Proradio Vojadžer: Posle četiri meseca neizvesnosti, sonda poslala prvi smislen signal iz dubokog svemira - Copyright AP/NASA

Svemirska sonda "Vojadžer", najudaljeniji objekat napravljen ljudskom rukom, uprkos kvaru koji remeti njenu komunikaciju sa američkom Nacionalnom svemirskom agencijom (NASA) poslala je nedavno prvi razumljiv signal na Zemlju.

Kompjuteri na pedesetogodišnjoj letelici od novembra prošle godine slali su neupotrebljive podatke, ali su naučnici nakon jedne komande koju su uputili 1. marta, sada konačno dobili signal koji su uspeli da dešifruju. To daje nadu da će na osnovu te informacije uspeti da reše problem.

"Deluje da je izvor problema jedan od tri kompjutera na letelici,odnosno podsistem podataka o letu (FDS), koji je odgovoran za pakovanje naučnih i ineženjerskih podataka, pe nego što ih jedinica za modulaciju telemetrije pošalje na Zemlju", saopštila je NASA u blogu objavljenom prošle srede.

Svemirska agencija poslala je komandu FDS-u na letelici i instrukcije da koristi drugačije sekvence u svom softverskom paketu, što im omogućuje da zaobiđu podatke koji su možda oštećeni.

NASA je 3. marta detektovala aktivnost u jednom od delova FDS-a, koja se razlikovala od "nečitljivih nizova podataka", koje je ranije slao. Četiri dana kasnije, inženjeri su započeli težak zadatak dekodiranja tog signala. Do 10. marta tim je otkrio da signal sadrži očitavanje celokupne FDS memorije.

Ipak, naučnici ističu da će proći neko vreme, pre nego što saznaju da li na osnovu toga mogu da reše dugoročne probleme u komunikaciji sa tom sondom, piše Live Science.

"Vojadžer 1" trenutno se nalazi na udaljenosti od 24 milijarde kilometara od Zemlje, što znači da je potrebno 22,5 sati da radio signal sa naše planete stigne do letelice, a isto toliko da bilo koji njen odgovor dođe do antena na Zemlji.

Lansiran je 1977. godine, nekoliko nedelja nakon svog "blizanca", sonde "Vojadžer 2", a njihova inicijalna misija bila je da istraže Jupiter i Saturn.

Međutim, nakon skoro pola veka i bezbroj otkrića, misija se nastavlja izvan granica Sunčevog sistema.