"Kralj mode" ili jednostavno "gospodin Đorđo": Život, vreme i nasleđe ultimativnog italijanskog dizajnera
Komentari
07/09/2025
-11:19
Dok svet odaje počast Đorđu Armaniju i njegovih 50 godina uspeha - od modnih pista, preko filmskog platna, do sportskih terena - Euronews se u tekstu "Đorđo Armani: život, vreme i nasleđe ultimativnog italijanskog dizajnera" priseća prošlosti čoveka koji je stavio Milano na mapu modnih prestonica i učinio da oznaka "Made in Italy" postane globalni simbol
Dok se odaju poslednje počasti Armaniju, preminulom u četvrtak, mnogi termini se koriste da ga opišu: "kralj mode", "stvaralac 'Made in Italy' u svetu" i "ikona stila koji nikada neće izbledeti".
Ipak, za saradnike i one koje je sretao na svojim omiljenim mestima - u Versiliji ili na sicilijanskom ostrvu Pantelerija - on je bio jednostavno "gospodin Đorđo".
Čovek čija je karijera trajala tačno 50 godina, bio je okružen malobrojnim saputnicima i članovima porodice u životu i poslu, počevši od svoje sestre Rozane. Bio je pomalo povučen, birajući da njegov rad govori umesto njega.
Za Armanija, modne revije uvek su glasno govorile i imale poruku - i upravo je to neizbrisiv trag koji ostavlja Italiji i svetu.
Ko je bio Đorđo Armani za Milano
Jedno od najpoznatijih lica sa modnih pista, Naomi Kembel, prisetila se svojih početaka sa dizajnerom, kada je 1987. godine stigla u Milano i na aerodromu Linate ugledala ogromni Armani bilbord.
Brend, koji je 1975. osnovao sa Serđom Galeotijem, obeležio je jednu eru i jedan grad, izvukavši Italiju iz crno-belog perioda političkog nasilja i predstavivši je svetu njenim najboljim oružjem - ukusom i tradicijom.
Tanjug/AP
Tokom decenija, prva radnja u milanskoj Via Corso Venezia prerasla je u mrežu butika, prodavnica i kulturnih prostora za različite brendove Armani carstva - od odeće i parfema do kućnih aksesoara.
Priču je najsažetije opisala sama kompanija kroz prelepu hronologiju, sjajnu poput magazina u kojem je Armani prvi put oblikovao katalog klasične odeće.
Iz Pjaćence, gde je rođen kao treći sin činovnika i domaćice čiju ručno šivenu odeću je pamtio, Milano je postao njegov usvojeni dom. On je ljubav uzvratio tako što je spasio gradski košarkaški klub Olimpija, prvo ga sponzorišući brendom EA7, a zatim ga i kupio 2008.
Poslednja velika počast biće proslava njegovih pola veka karijere, zakazana za 28. septembar u Palaco Brera.
Od krojača do stilista, izum "Made in Italy"
Obim i širina počasti iz celog sveta svedoče o Armanijevom uticaju koji prevazilazi umetnost, modu i sport. Donatela Versaće je podsetila kako su njen brat Đani i Armani "prvi izneli italijansku modu u svet" – jedan obiljem boja, drugi suštinskom elegancijom.
U prodavnicama La Rinascente, gde je započeo radeći izloge, kao i tokom studija medicine i rada za dizajnera Nina Čerutija, već su se mogli naslutiti red i esencija njegovih kolekcija.
"Nisam ni krojač ni klasični dizajner visoke mode, već osećam da sam neko ko stvara stil, stilista", rekao je Armani 1975. za milanski dnevnik Corriere della Sera.
Tako je dizajner iz Pjaćence preoblikovao tradicionalno odelo u novi simbol moći za poslovne žene, dekonstruisao muške sakoe uklanjajući njihovu krutu unutrašnju strukturu i dao im mekše linije. Te ideje su hranile njegovu viziju muške elegancije, koja je ušla u popularnu kulturu kroz Holivud - kada je Ričard Gir u Američkom žigolu (1980) blistao u Armanijevoj odeći.
Time magazin doprineo je usponu "Made in Italy" u SAD, tadašnjem centru svetske moći i bogatstva, stavivši Armanija na naslovnu stranu 1982, tri godine pre smrti njegovog partnera Galeotija od side – bolesti koja je obeležila jednu deceniju punu obećanja.
Armani se na filmsko platno vraćao mnogo puta – od Nedodirljivih (1987), preko Nolanovih Betmen filmova (The Dark Knight i The Dark Knight Rises, 2008. i 2012), pa sve do dodele Oskara.
Od Džodi Foster do Džulije Roberts i Nikol Kidman, brojne glumice birale su njegove kreacije za najveće događaje i sopstvena venčanja.
Ali vladavina "kralja Đorđa" nije ostavila trag samo među bogatim zvezdama i elitom - njegova strast prema filmu bila je jednaka ljubavi prema sportu.
AP/Luca Bruno
Najpre kroz milansku košarku, svoju prvu ljubav, a zatim kroz uniforme koje je dizajnirao za mnoge fudbalske klubove: Pjaćencu, Čelsi, englesku reprezentaciju i, nedavno, šampiona Serije A - Napoli.
Od 2012. Armanijev stil krasi i uniforme italijanskog olimpijskog tima, a tradicija će se nastaviti i posle njegove smrti - italijanski sportisti nosiće njegove kreacije i na Zimskim olimpijskim igrama 2026. u Milanu i Kortini.
Komentari (0)