Generativna AI povećava broj prevara u transportnoj industriji: Da li su strahovi opravdani?
Komentari
03/05/2025
-19:00
Svi smo čuli kako će nove tehnologije veštačke inteligencije unaprediti transportnu industriju na načine o kojima samo možemo sanjati. Ali zastrašujuća istina je da veštačka inteligencija već podstiče naše najgore strahove – pojačavajući krađu tereta.
Zašto više ljudi ne govori o tamnoj strani veštačke inteligencije? Prvo, većina briga usmerena je na gubitak poslova i plagiranje. Ali možda je to uglavnom zato što je toliko dobra da je teško otkriti. Bez obzira na to, jasno je da su neke strategije već u igri, piše "FreightWaves".
Šta je važno znati: Čak i oni koji su veoma oprezni prema prevarama mogu postati žrtve, jer generativna veštačka inteligencija sve više oponaša stvarna poslovna iskustva i omogućava kriminalnim grupama da deluju u velikim razmerama.
Ovo je trka u naoružanju. Potrebna je borba između onih koji štite i onih koji napadaju, uz koordinisan ljudski odgovor, kako bi se teret zaštitio od ovih modernih sajber pirata.
Razlikovanje pravog od lažnog postaje sve teže
Kriminalne grupe već uspevaju da izbegnu otkrivanje i krivično gonjenje delujući izvan Sjedinjenih Američkih Država i kreirajući novu lažnu dokumentaciju svaki put kada budu otkrivene.
Sa veštačkom inteligencijom, ovi zlonamerni akteri postaju znatno efikasniji.
"Generativna veštačka inteligencija čini prevare rastućim i gotovo automatskim procesom", upozorava viši konsultant kompanije BAYNCORE, dr Ričard Pol, koji je doktorirao na polju računarskih simulacija i veštačke inteligencije.
"Svako sada može podesiti bota veštačke inteligencije da pretražuje internet u potrazi za ključnim informacijama", objašnjava Pol i dodaje:
"Kada se te informacije sakupe, ovi jednostavni alati mogu automatski kreirati dokumente, imejlove i tekstualne poruke koje izgledaju legitimno".
Prateći transportnu industriju preplavljenu fišing prevarama, Britani Graft, operativna direktorka platforme za sprečavanje prevara Highway, deli Polovu zabrinutost.
"Na primer, u slučaju fišing šema, ranije smo mogli da ih otkrijemo jer je engleski jezik bio loš, gramatika netačna ili je logo bio pogrešno postavljen. Veštačka inteligencija pomaže zlonamernim akterima da stvore iskustvo koje tako verno oponaša ono na šta su posrednici i prevoznici navikli", kaže Graft, i dodaje "da je i najpažljivijem oku teško uočiti prevaru".
"Već sada vidimo da fišing pokušaji uspevaju jer su imitacije veoma uverljive. Ako kliknemo na neke od tih linkova, oni izgledaju potpuno isto kao legitimni sajtovi", ističe Graft.

Unsplash/Taylor Vick
Kada posrednici i prevoznici unesu svoje akreditive na nelegitimne stranice za prijavu ili veb-sajtove, njihovi nalozi – pa čak i prijemna poštanska sandučića – odmah su ugroženi. Odatle, agenti veštačke inteligencije i oni koji koriste te alate brzo deluju na svim nivoima, prijavljujući se na table za utovar, preuzimajući teret i stvarajući haos.
Stvari se dodatno komplikuju jer zlonamerni akteri mogu koristiti generativnu veštačku inteligenciju da stvore desetine ili čak stotine lažnih prevoznika ili posrednika – zajedno sa kloniranim veb-sajtovima, identičnim dokumentima i besprekorno napisanim imejlovima.
Jedan, dva, čak i pedeset lažnih prevoznika moglo bi biti otkriveno, ali to bi jedva bio mali udarac u nadolazećem talasu sajber pretnji.
"Istovremeno, posrednici tereta suočavaju se sa sve većim standardima odgovornosti na sudu. Situacija je dostigla tačku krize i vreme je da se industrija ujedini kako bi se pozabavila ovim kritičnim problemom i podelila najbolje prakse za njegovo ublažavanje", kaže predsednica FreightWaves grupe, Kejli Niks.
Kao odgovor na to, najveća medijska platforma u logističkoj industriji organizuje "FreightWaves" simpozijum o prevarama 14. maja kako bi pomogla posrednicima da bolje zaštite svoje poslovanje i klijente.
FBI upozorava na dipfejkove
U decembru 2024. godine, FBI je izdao upozorenje, skrećući pažnju na to kako kriminalci koriste generativnu veštačku inteligenciju da prevare javnost. Iste taktike primenjuju se i protiv preduzeća u transportnoj industriji i njihovih klijenata.
Pored kreiranja lažnih akreditiva, FBI posebno navodi kako vokalno kloniranje, audio botovi i generativni video mogu lažno potvrditi identitet osobe sa kojom razgovarate.
Sada se klasične metode verifikacije, poput jednostavnog telefonskog poziva za potvrdu identiteta, mogu osujetiti.
"Mogu vas ubediti da su neko koga poznajete sa potpuno intimnim detaljima o vama, poznatim tonom, čak i ubedljivo kloniranjem glasa koji dobro poznajete", kaže Pol i dodaje:
"Sadržaj i poruke koje generišu ove prilagođene veštačke inteligencije su gotovo savršeni, čak i bolji od onih koje često stvaraju legitimni akteri – i stoga ih je veoma teško otkriti".
Tanjug/AP/Charlie Neibergall
Graft deli zabrinutost.
"Veoma detaljno proveravamo identitete prevoznika i pojedinaca koji ih predstavljaju. Prikupljamo njihove vozačke dozvole, tražimo od njih da naprave fotografiju uživo i proveravamo da li se njihov digitalni identitet podudara sa fizičkim", kaže ona i nastavlja:
"Svesni smo potencijala generativne veštačke inteligencije da replicira taj korak fotografisanja uživo i potencijalno pokuša da zaobiđe sistem kreiranjem više pokušaja da vidi koji će uspeti. U taj proces uvodimo mašinsko učenje kako bismo detektovali vizuelne signale na fotografijama koje generiše veštačka inteligencija i pratili broj pokušaja".
Jasno je – biće potrebna tehnološka rešenja da bismo prevazišli prevare omogućene veštačkom inteligencijom.
Izgradnja poverenja licem u lice: Ljudski odgovor transportne industrije
Ako ste zabrinuti zbog krađe strateškog tereta, niste sami. Anketa Freight Caviar-a pokazala je da je dvostruko posredovanje vodeća briga u vezi sa prevarama među posrednicima, ispred otvorene krađe i otmice.
U ovom okruženju pretnji, veoma je verovatno da je svaki posrednik i prevoznik u zemlji već bio meta – ili će to uskoro postati. To je najgore čuvana tajna u industriji. Nažalost, žrtve posrednika i prevoznika doživele su šokantan nedostatak akcije kada su se obratile FMCSA-i. Ova brzo rastuća prevara jednostavno nije bila prioritet agencije.
Iako savezna vlada još uvek nije preduzela značajne mere, posrednici i prevoznici tereta ne stoje skrštenih ruku. Oni preduzimaju sopstvene akcije, usvajaju nove alate i otvaraju dijalog.
Delimično kao odgovor na ovaj haos, udružili su se i pokrenuli Samit posrednika i prevoznika kako bi pružili ključno obrazovanje, izgradili odnose i uspostavili komunikaciju neophodnu za jačanje industrije i odbranu od prevaranata.
Gašenje vatre vatrom: Tehnološki odgovor transportne industrije
Dok su nove tehnologije omogućile potpuno novi nivo kriminala, posrednici i prevoznici takođe koriste najsavremeniju tehnologiju za zaštitu od prevaranata koje pokreće veštačka inteligencija. U stvari, alati za sprečavanje prevara omogućeni tehnologijom učinili su više u borbi protiv ove sve sofisticiranije pretnje nego bilo šta drugo.
Graft se slaže sa ovom tvrdnjom.
"Moramo sve više da se oslanjamo na tehnologiju da nam pomogne u utvrđivanju identiteta jer će veštačka inteligencija postajati sve bolja u oponašanju stvarnosti", kaže ona.
Koje alate imamo na raspolaganju?
Novčanici za digitalni identitet, poput dobro uspostavljenog ID.me, sada direktno ciljaju na dipfejkove, koristeći biometriju za verifikaciju lica i detekciju ljudskih osobina.
Platforme za proveru prevoznika, uključujući FreightValidate i Carrier411, otkrivaju celu istoriju operatera – ili, u slučaju mnogih zlonamernih aktera, nedostatak legitimne istorije.
pixabay
Neki SaaS sistemi i dodaci za identitet prevoznika, poput Highway-a, koriste mašinsko učenje za praćenje dolaznih telefonskih poziva i prijemnih poštanskih sandučića, tražeći razne signale prevare, poput lažnih brojeva telefona i adresa e-pošte.
Kako ovaj digitalni rat besni, neki alati za otkrivanje prevara zauzimaju proaktivniju poziciju, vršeći praćenje ponašanja i namere u realnom vremenu – otkrivajući sve suptilnije obrasce.
Obim strateške krađe tereta porastao je za 1.500 odsto od 2021. godine, prema Američkom udruženju za kamionski prevoz, što je podatak koji je dovoljan da vas ostavi bez daha.
Biće nam potrebni svi ljudski i tehnološki opremljeni alati, oružja i oruđa da bismo zaštitili naš lanac snabdevanja.
Komentari (0)