ChatGPT kao ogledalce za žene: Može li AI da zameni muški pogled i da li prosipa surovu istinu
Komentari
30/05/2025
-18:56
Pošto misle da prijatelji ne žele da ih povrede, sve više ljudi očekuje da će im ChatGPT dati objektivan i surovo iskren odgovor po pitanju njihovog izgleda. Jedna tridesetdvogodišnja žiteljka Sidneja posumnjala je u svoj izgled jer su prijatelji često implicirali da ima izuzetno zgodnog momka. Pošla je od pretpostavke da joj isti ti ljudi nikada ne bi rekli šta bi mogla da uradi da bi izgledala privlačnije i zato se obratila nekonvencionalnom izvoru za hladnu, surovu istinu – ChatGPT-ju, piše Vashington Post.
Ukucala je u polje za promtove da je umorna od toga što se oseća manje zgodnom i pitala ga šta bi mogla da uradi kako bi izgledala bolje. Bot joj je odgovorio da bi njenom licu koristile šiške.
Od svog pokretanja krajem 2022. godine, OpenAI-jev ChatGPT koriste stotine miliona ljudi širom sveta za pisanje imejlova, istraživanje i razmenu ideja. Ali počeli su i da otpremaju svoje fotografije, tražeći od njega beskompromisne procene svog izgleda i dele rezultate na društvenim mrežama.
Mnogi takođe traže od bota da formuliše plan kako bi "zablistali" ili poboljšali svoj izgled. Korisnici kažu da je bot, zauzvrat, preporučio određene proizvode, od farbe za kosu do botoksa. Neki ljudi kažu da su potrošili hiljade dolara prateći sugestije veštačke inteligencije.
Da li je AI nepristrasna ili ima skrivene predrasude
Ovaj trend ističe spremnost ljudi da se oslanjaju na četbotove ne samo za informacije i činjenice, već i za mišljenja o veoma subjektivnim temama kao što je lepota. Neki korisnici smatraju da su odgovori veštačke inteligencije nepristrasniji, ali stručnjaci kažu da ovi alati dolaze sa skrivenim predrasudama koje odražavaju njihove podatke o obuci ili finansijske podsticaje njihovog proizvođača.
Kada četbot odgovara, on crpi iz ogromnih količina internet sadržaja, od recenziranih istraživanja do mizoginih veb foruma. Kritičari tehnologije i nege lepote kažu da je rizično okretati se alatima veštačke inteligencije za povratne informacije o našem izgledu.
Kako kompanije koje se bave veštačkom inteligencijom počinju da nude preporuke za kupovinu i proizvode, četbotovi bi takođe mogli da podstaknu potrošače da troše više, napominju analitičari.
Veštačka inteligencija "samo odražava ono što se vidi na mreži, a mnogo toga je dizajnirano da natera ljude da se osećaju loše i kupuju više proizvoda", navodi Emili Fajfer, analitičarka trgovine u kompaniji "Forrester".
Ipak, mnogi potrošači kažu da cene kritike četbota, koji nudi drugačiju perspektivu od njihovih prijatelja i porodice.
Ljudi vam nekada neće iskreno reći svoje mišljenje
Kajla Dru (32) priznaje da se obraća ChatGPT-u za savete o "svemu", od toga kako da ukrasi svoj dom do toga šta da kupi u prodavnici. Nedavno je zamolila bota za iskrene povratne informacije o tome kako bi mogla da izgleda atraktivnije. Bot je trebalo da joj dâ odgovore u pogledu njene kože, kose, obrva, trepavica, šminke i odeću. Dru kaže da je sve preporuke bota sledila i do sada je potrošila oko 200 dolara.
profimedia
"Da su mi pravi ljudi iz mog životu dali direktne povratne informacije o mom izgledu, to bi me verovatno povredilo", kaže Dru. Ali, s obzirom na to da odgovore dobija od ChatGPT-a, cela stvar joj deluje prihvatljivije.
"Danas sam ga pitala o izbeljivanju zuba, a on mi je odgovorio: 'Uveri se da li ti dobro održavaš higijenu zuba'. Niko drugi mi ne bi prišao i to rekao. Bilo je prilično kul jer pretpostavljam da je trebalo to da čujem."
Korisnici vide ChatGPT kao objektivniju meru lepote jer, za razliku od prijatelja i porodice, ne uzima u obzir kvalitete poput ljubaznosti ili humora, ističe Džesika DeFino, kolumnistkinja koja piše za Review of Beauty. Standardi lepote internet ere pretvaraju sopstvo u objekat, dodaje, i koji je bolji način da se proceni objekat nego da se pita drugi objekat (pokretan veštačkom inteligencijom)?
"Ako pokušavamo da optimizujemo sebe kao lepe objekte, ne možemo uzeti u obzir doprinos čoveka koji je, recimo, zaljubljen u nas", naglašava DeFino.
Kada botovi daju savete, ko zapravo govori
OpenAI je ovog meseca saopštio da ažurira ChatGPT kako bi prikazivao proizvode – uključujući slike, detalje i linkove za korisnike koji žele da kupuju. Neki stručnjaci za tehnologiju i lepotu upozoravaju da predlozi bota služe ciljevima njegovog proizvođača, a ne ciljevima korisnika.
Kompanijama za veštačku inteligenciju potrebni su novi tokovi prihoda – neke troše milijarde na izgradnju i hostovanje alata veštačke inteligencije. Prikazivanje sponzorisanih proizvoda i oglasa četbotovima je jedan od potencijalnih puteva napred: Perplexity AI je već ugradio funkciju kupovine u interfejs svog četbota, a preparati za negu lepote su treća najtraženija kategorija.
Kako se funkcije za kupovinu pojavljuju, potrošači bi mogli početi da vide preporuke proizvoda, a da ne znaju zašto bot bira te proizvode, naglašava Fajfer. Bot bi, na primer, mogao da crpi ideje od iskusne influenserke sa Jutjuba za šminku ili mizogine Redit teme. Mogao bi da izmisli lažni proizvod ili da iznosi lažne tvrdnje o pravom. Njegovi podaci za obuku su toliko obimni i netransparentni da bot postaje podložan pristrasnosti i greškama.
Ali isti ti podaci za obuku mogli bi dati četbotovima prednost kao asistentima za kupovinu i lepotu u poređenju sa tradicionalnim pretraživačima, ističe portparolka Perpleksitija Džesi Dvajer. Umesto da pretražuje desetine Redit tema ili Jutjub video-snimaka za savršen proizvod protiv starenja, kupac bi mogao da objasni botu da je umoran od tamnih krugova ispod očiju i da želi nešto što će mu pomoći da ih se oslobodi. Idealno bi bilo da razume njihovo značenje i uštedi joj vreme u kupovini, smatra Dvajerova.
Jedan Tik-tok video u kojem se od ChatGPT-a traži preporuka za sjaj privukao je više od 220.000 pregleda i mnoštvo pozitivnih komentara. Vlasnica profila je navela da je bot ocenio njenu atraktivnost na skali od 0 do 10.
profimedia
"Rekao mi je da sam srednje atraktivna i da mogu da pređem sa pet na sedam uz pomoć šminke i filera."
Iako proizvođač ChatGPT-a, OpenAI, javno ne deli na kojim podacima su njegovi sistemi veštačke inteligencije obučeni, podaci za obuku verovatno uključuju onlajn forume gde ljudi rangiraju atraktivnost drugih ljudi (uglavnom muškarci ocenjuju žene), kao što su subreddit r/RateMe ili veb-sajt Hot or Not, napominje Aleks Hana, direktor istraživanja u Institutu za istraživanje distribuirane veštačke inteligencije.
"Automatizacija muškog pogleda"
Iako podaci za obuku sadrže različite ideje, četbotovi imaju tendenciju da se okreću ka najčešćim temama – kao što je uverenje da žene stalno treba da brinu o svom izgledu, dodaje Hana.
"Automatizujemo muški pogled", dodala je Emili Bender, informatičar lingvista koja se specijalizovala za generativnu veštačku inteligenciju i koautorka je knjige The AI Con zajedno sa Hanom.
Portparolka OpenAI-ja, Lija Si Aniz, navodi da kompanija ima timove koji rade na smanjenju pristrasnosti u njenim modelima. Odbila je da kaže da li je ChatGPT tehnologija obučena na sadržaju koji rangira atraktivnost. Karakteristike kupovine su nove i još uvek se usavršavaju, rekla je.
profimedia
Ipak, potencijal za pristrasnost nije sprečio mnoge ljude da se za osetljive razgovore okrenu botovima, a ne ljudima. Već se neki korisnici oslanjaju na četbotove za društvo, uključujući diskusije u stilu terapije mentalnog zdravlja. Ponekad je sve što ljudi žele rezonatorska tabla koja ne dolazi sa karakteristikama ljudskog nereda.
Korisnici zadovoljni odgovorima
Korisnici koji su tražili povratne informacije od ChatGPT-a o svom izgledu rekli su da su zadovoljni rezultatima, čak i kada je bot ukazao na uočene nesavršenosti. Mihaela Lasig (39), zamolila je ChatGPT da joj pomogne da zablista pre venčanja. U svom upitu, rekla je botu svoje ciljeve (besprekorna, mladalačka koža), budžet (2.500 dolara) i vremenski okvir.
"Idealno bi bilo da mi date listu procedura ili usluga i kažete mi kada da ih uradim za najbolju kožu i lice koje mogu imati do 16. jula", uputila je bota.
Izbacio je detaljnu listu znakova starenja na njenom licu. Ali na kraju je pozdravila preporuke – čak je i tačno procenio jedinice botoksa. Lasigova kaže da je bila pažljiva u formulisanju svog upita kako bi se fokusirala na lične ciljeve u vezi sa kožom, a ne na neki univerzalni standard.
Hejli Endruz (31) želela je nefiltriranu istinu o svom izgledu i "nije tražila lepotu". Uvek je cenila kako je njena starija sestra kritikovala bez ulepšavanja, pa se obratila botu sa posebnim zahtevom.
"Rekla sam mu: 'Molim te, govori kao starija sestra koja govori istinu jer te voli i želi ti apsolutno najbolje, čak i ako je malo oštro'."
Bot joj je odgovorio da su joj se obrve proredile i da ne izgleda lepo bez rumenila.
"To je bilo apsolutno tačno", tvrdi Hejli.
Komentari (0)