Novac

Tužbe građana protiv EPS: Oprečna tumačenja sudova o naplati troškova na računima za struju

Komentari

Autor: Zlatica Radović

16/07/2021

-

06:53

Tužbe građana protiv EPS: Oprečna tumačenja sudova o naplati troškova na računima za struju
Struja - Copyright Unsplash, E-Stock/Stanislav Nedelja

veličina teksta

Aa Aa

Trošak garantovanog snabdevanja koji se od 2014. godine nalazi na računima svih potrošača stigao je poslednjih meseci do suda. Nezadovoljni građani su tužili Elektroprivredu Srbije zbog ove naknade, jer smatraju da ne treba da plaćaju iznos od oko 140 dinara, koji im stiže na naplatu bez obzira na potrošnju struje. Uključivanje sudova u ovaj spor nije razrešilo nedoumice, već je dodatno zakomplikovalo situaciju. Jedni tvrde da EPS sme i ovu stavku da uvrsti u mesečni račun, dok mu drugi osporavaju to pravo.

Različito su presudile sudije u Prijepolju i Užicu u odnosu na kolege u Leskovcu. Udruženje Efektiva je objavilo Presudu Osnovnog suda u Prijepolju, sudske jedinice u Novoj Varoši kojom je potvrđena odluka Višeg suda u Užicu, prema kojoj EPS ima obavezu da obešteti potrošača koji ga je tužio. S druge strane, u ovom preduzeću tvrde da je Osnovni sud u Leskovcu potvrdio prvostepenu odluku Osnovnog suda u ovom gradu, kojom je zahtev drugog potrošača  odbijen kao neosnovan, tako da EPS nema razloga da nadoknadi štetu.

U EPS za Euronews Srbija kažu da je "najviša sudska instanca, Vrhovni kasacioni sud potvrdio da je stavka „trošak garantovanog snabdevača“ u skladu sa zakonom", ali njemu su se sada žalili i potrošači, koji čekaju presudu u vezi sa žalbom na presudu iz Užica.

Potrošači izračunali da im EPS duguje 15.000 dinara

U udruženjima potrošača koji pozivaju građane da tuže EPS imaju računicu da im ovo preduzeće duguje ukupno oko 15.000 dinara, za proteklih sedam godina, koliko se ova stavka naplaćuje.

"EPS ima dugogodišnji problem sa Zakonom o zaštiti potrošača koji se sastoji u njegovom ignorisanju. Kad se pomene "trošak javnog snabdevača", odbrana EPS-a se sastoji u pozivanju na Zakon o energetici i na metodologiju koju je donela Agencija za energetiku, dok Zakon o zaštiti potrošača kojim se garantuju minimalna neotuđiva prava potrošača ne pominju.  Od trenutka njegovog donošenja, padaju u vodu svi propisi koji su potrošaču davali niža prava i strože obaveze", smatraju u Efektivi.

Tanjug/Tara Radovanovic

 

Oni ističu da je "zabranjeno naplaćivanje izdavanja i slanja računa potrošaču", što ustvari predstavlja trošak garantovanog snabdevanja. S druge strane, EPS tvrdi da je ovaj trošak opravdan i da ne predstavlja to što udruženja tvrde.

"Navodi pojedinih organizacija dovode u zabludu građane i zato je važno da kupci električne energije, znaju da su sve stavke na računu zakonite i da EPS nikada nije naplaćivao ništa mimo zakona", navode u ovom preduzeću.

EPS: Od 206 tužbi, odbijene su 202

Oni tvrde i da je presuda iz Užica "izuzetak u sudskoj praksi" i ističu da je od 206 ukupno okončanih sudskih postupaka do sada odbijene 202 tužbe, odnosno da su sporovi okončani u korist Elektroprivrede.

" Trošak garantovanog snabdevača je sastavni deo regulisane cene električne energije i ne odnosi se na trošak izdavanja i slanja računa već pokriva deo opravdanih troškova snabdevača, tačnije pokriva pet odsto svih opravdanih troškova garantovanog snabdevača, koje odobrava Agencija za energetiku", poručuju iz EPS.

Udruženja potrošača, međutim, ne odustaju od tužbi. Za Udruženje za zaštitu prava građana "Proces" sporno je što računi ne sadrže jasne i precizne informacije koju uslugu zapravo potrošač plaća kroz troškove garantovanog snabdevača.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

„Pošto se trošak garantovanog snabdevača ne računa prema potrošnoj mernoj jedinici, već predstavlja fiksni trošak, EPS je bio dužan da jasno istakne njegovu cenu i navede koja usluga je naplaćena navedenim troškovima. Sva fizička lica koja plaćaju račune za struju i to od septembra 2014, kada je ova stavka uvedena, mogu tužiti Elektroprivredu Srbije“, tvrde u Udruženju Proces.

NOPS: Oprezno sa tužbama

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović apelovao je danas na građane da budu posebno oprezni pri donošenju konačne odluke o ulasku u sudski proces sa Elektroprivredom Srbije. Papović je u saopštenju ukazao da je proteklih dana više organizacija, među kojima su neke potpuno nepoznate javnosti, pozvalo potrošače na podnošenje masovnih tužbi protiv EPS na temelju jedne pravnosnažne presude.

On je istakao da je sudska praksa po ovom pitanju neujednačena i napomenuo da postoje brojne nejasnoće, što znači da bi konačnu odluku morao da donese Vrhovni kasacioni sud,. Očekuje se da bi na sednici Veća građanskog odeljenja trebalo da zauzme načelni obavezujući stav o ovom pitanju, kao što je to uradio po pitanju troškova bankarskih kredita.

"U slučaju da građani pokrenu parnicu i izgube je, sebe mogu dovesti u situaciju da plaćaju dodatne sudske i troškove advokata", upozorio je Papović.

On je pozvao Vrhovni kasacioni sud da se što pre izjasni o tom spornom pravnom pitanju i reši višegodišnje nedoumice u vezi sa troškovima garantovanog snabdevača, trajno i sistemski, a potrošačke organizacije da se ponašaju razumno i odgovorno prema potrošačima, i da se ne stavljaju u uloge sudija i tumača propisa koje im po zakonu ne pripadaju.

"Sumnjamo da svako masovno pozivanje i uvlačenje u sudske postupke sa neizvesnim ishodom nije u funkciji zaštite kolektivnih interesa potrošača, već nečijih ličnih interesa", rekao je Papović. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis