Dva nikada viđena minerala otkrivena u komadu meteorita koji je pre dve godine pao u Somaliji

Autor: Euronews Srbija, CNN

25/12/2022

profimedia/Courtesy of University of Alberta - Copyright profimedia/Courtesy of University of Alberta

Dva minerala nikada ranije viđena na Zemlji identifikovana su u komadu meteorita koji je otkriven u Somaliji pre dve godine i deveti je po veličini meteorit ikada pronađen, saopštio je Univerzitet Alberta.

Kris Herd, kustos univerzitetske kolekcije meteora, primio je uzorke svemirske stene kako bi mogao da ih klasifikuje. Dok ga je ispitivao, nešto neobično mu je zapalo za oko - delovi uzorka nisu mogli da budu identifikovani mikroskopom. Zatražio je savet od Endrua Loka, šefa univerzitetske laboratorije za elektronske mikrosonde.

"Prvog dana kada je uradio neke od analiza rekao je: Imaš ovde najmanje dva nova minerala. To je bilo sjano. Uglavnom je potrebno mnogo više vremena kako biste rekli da je u pitanju novi mineral", rekao je Herd.

Jedan od minerala, elalite, potiče od samog svemirskog objekta koji se naziva meteorit "El Ali" jer je pronađen u blizini grada El Ali u centalnoj Somaliji, prenosi CNN. Herd je drugi nazvao elkinstantonit po Lindi Elkins Tanton, potpredsednici Interplanetarne inicijative Univerziteta Arizona.

"Kad god pronađete novi mineral, to znači da su stvari geološki uslovi, hemija stene, bili drugačiji od onoga što je ranije pronađeno. To je ono što ovo čini uzbudljivim: u ovom konkretnom meteoritu imate dva minerala koji su novi u nauci", rekao je Oliver Čauner, minerolog i profesor istraživanja na odeljenju za geonauke Univerziteta Nevada u Las Vegasu.

Oba nova minerala su fosfati gvožđa, dodao je on. Fosfat je so ili estar foforne kiseline. Kaže da dva nova fosfata govore o procesima oksiacije koji su se desili u materijalu meteorita.

"Ostaje da se vidi da li je do oksidacije došlo u svemiru ili na Zemlji, nakon pada, ali koliko ja znam, mnogi od ovih meteoritnih fosfata su nastali u svemiru. U oba slučaja, voda je verovatno reaktant koji je izazvao oksidaciju", naglasio je.