Autor: The Conversation

15/08/2023

Da li je Zemlja bila žrtva džinovskog asteroida: Naučnici na pragu otkrića najvećeg udarnog kratera na planeti - Copyright profimedia

Najnovije istraživanje naučnika Univerziteta Novog Južnog Velsa u Sidneju pokazalo je da se na tlu Australije najverovatnije krije najveći poznati udarni krater asteroida na našoj planeti.

Geolozi Toni Jejts i Endrju Glikson objavili su novi rad u naučnom časopisu "Tectonophysics" o takozvanoj Denilikvinskoj strukturi, oblasti prečnika od oko 520 kilometara, koja je za više od 200 kilometara veća od najvećeg dosad poznatog kratera Vredefort u Južnoafričkoj Republici.

Zemlja je u ranom periodu svog postojanja bila česta meta udara asteroida, ali je do danas ostalo vrlo malo vidljivih tragova. Naime, zbog erozije terena prepoznatljivi oblik obrnute kupole, kako izgleda većina udarnih kratera, često je nevidljiv. Međutim, na osnovu očitavanja magnetizma u tim oblastima moguće je utvrditi da li su nekada bile izložene ekstremno visokim temperaturama, kao što bi to bio slučaj prilikom udara. Glikson je o tome pisao u kolumni koju je objavio za portal The Conversation.

Na osnovu sedimenata Denilikvin strukture, naučnici veruju da je tu oblast udario meteorit pre između 440 i 500 miliona godina. Da bi potvrdili svoju sumnju, oni će ispitati uzorke tla unutar pretpostavljene oblasti kratera, gde očekuju da naću tragoe minerala, kakvi se formiraju isključivo u ekstremnim uslovima.

Trenutno je poznato oko 200 udarnih kratera na svetu, a više od polovine nalazi se u Evropi, Severnoj Americi i Australiji. Neke od najbolje očuvanih mlađe su od 200 miliona godina, ali se sumnja da ih ima mnogo više.

Pored Vredeforta, najpoznatiji krater je Čiksulub na poluostrvu Jukatan u današnjem Meksiku, za koji se smatra da je trag udara asteroida, koji je doveo do masovnog izumiranja dinosaurusa.