Autor: Tanjug

21/08/2023

Naučnici otkrivaju "neverovatno stare" daleke galaksije uz pomoć teleskopa "Džejms Veb" - Copyright Tanjug/ AP Photo/Evan Vucci

Naučnici sa Univerziteta Teksas u Ostinu analiziraju prvu fotografiju dubokog svemira koja je poslata sa svemirskog teleskopa "Džejms Veb" i tragaju za najudaljenijim galaksijama.

Više od jedne decenije, jedna udaljena galaksija je bila kandidat za najudaljeniju ikada otkrivenu.
Profesor Brant Robertson i njegove kolege koristili su 2012. godine podatke koje su dobijali sa svemirskog teleskopa "Habl" da bi dokazali da je svetlost ove udaljane galaksije krenula na put kroz univerzum pre oko 13,3 milijarde godina, oko 400 miliona godina nakon nastanka vasione, prenosi američki naučni časopis "Science News".

"Mnogi su nas napadali jer su mislili da je previše neverovatno da se galaksija nalazi na tako velikoj udaljenosti. Osećao sam se kao da idem unaokolo i tvrdim da sam ugledao čudovište iz Loh Nesa", priseća se Robertson, astrofizičar sa Kalifornijskog univerziteta u Santa Kruzu.

Međutim, u septembru prošle godine svemirski teleskop usmerio je svoje ogromno ogledalo i osetljivi spektrograf na istu galaksiju i potvrdio da su Robertson i njegove kolege bili u pravu: svetlost te udaljene galaksije je zaista neverovatno stara, datira svega 390 miliona godina nakon Velikog praska.

Tanjug/AP/Bill Ingalls/NASA

"Kao da je neko isušio jezero i shvatio da čudovište Nesi sedi na dnu", kaže Robertson.
Ova galaktička Nesi nije sama jer je do sada, samo u prvoj godini posmatranja, "Džejms Veb" otkrio hiljade udaljenih galaksija koje datiraju iz ranog univerzuma, mnogo više nego što su astronomi očekivali.

Neke od tih galaksija su sjajnije, masivnije ili zrelije nego što su astronomi mislili, ali udaljenost nekih od njih tek treba da bude potvrđena.

Lov na te najudaljenije i najstarije galaksije bio je deo motivacije za konstrukciju teleskopa, kaže astrofizičarka Erika Nelson sa Univerziteta Kolorado Boulder.

"Razlog zbog kojeg imamo 'Džejms Veb' je taj što smo zahvaljujući teleskopu 'Habl' videli da su galaksije u ranom univerzumu veoma brzo evoluirale. Sa oduševljenjem smo shvatili da su galaksije nastale mnogo ranije nego što smo mislili, čak mnogo dalje u prošlosti nego što je to 'Habl' mogao da otkrije", ukazala je Nelsonova.