Zdravlje

Autor: Science Alert

31/08/2023

Velika nada za lečenje sarkoma: Naučnici pronašli način da ćelije agresivnog oblika raka pretvore u zdrave ćelije - Copyright profimedia

Naučnici su pronašli način da ćelije agresivnog oblika raka, rabdomiosarkoma, koji se javlja u ranom detinjstvu, pretvore u normalne ćelije mišića. Veliko otkriće moglo bi da dovede do razvoja novih terapija za ovu bolest, ali i druge oblike karcinoma.

Molekularni biolog Kristofer Vakoc iz Laboratorije Kold Spring Harbor za sajt Science Alert, izjavio je da je u njihovom eksperimentu tumor izgubio sve karakteristike raka.

"Ćelije počinju svu energiju i resurse da koriste za kontrakciju, umesto za razmnožavanje", kaže Vakoc.

Rabdomiosarkom je tip raka koji se najčešće javlja kod dece i tinejdžera. Obično nastaje u mišićima skeleta kada ćelije unutar njih mutiraju i počnu da preuzimaju celo telo.

Reč je o agresivnoj i često smrtonosnoj bolesti, a stopa preživljavanja iznosi između 50 i 70 procenata.

U svojim ranijim radovima, Vakoc i njegov tim uspeli su da obrnu mutaciju ćelija raka u slučajevima Evingovog sarkoma, koji se javlja u kostima, a onda su poželeli da saznaju mogu li uspeh ponoviti i sa rabdomiosarkomom.

Koristili su genetičko testiranje, kako bi otkrili one gene koji možda primoravaju ćelije raka da nastave da se razvijaju u mišićne ćelije. Odgovor su pronašli u proteinu koji se zove nuklearni transkripcioni faktor I (NF-I).

Ispostavilo se da izbacivanje NF-I inaktivira proteine unutar ćelija raka koji pokreću njegovo razmnožavanje, što ih primorava da nastave svoj razvoj, diferencirajući se u zrele mišićne ćelije bez znakova malignosti.

Ovo je, kaže tim, ključni korak u razvoju terapije diferencijacije za rabdomiosarkom i mogao bi ubrzati vremenski okvir za nastanak terapije. Tehnika, koja je sada demonstrirana na dva različita tipa sarkoma, mogla bi biti primenljiva i na druge sarkome i tipove raka.

"Svaki uspešan lek ima svoju priču o poreklu, a ovakva istraživanja su osnova za nastanak novih lekova", rekao je Vakoc.

Istraživanje je objavljeno u "Proceedings of the National Academy of Sciences".