Život

Koliko je danas bezbedno leteti i koje su najbezbednije avio-kompanije u 2025?

Komentari
Koliko je danas bezbedno leteti i koje su najbezbednije avio-kompanije u 2025?
Koliko je danas bezbedno leteti i koje su najbezbednije avio-kompanije u 2025? - Copyright profimedia

Autor: Euronews

21/06/2025

-

14:02

veličina teksta

Aa Aa

Nakon svake avionske nesreće pokreće se nekoliko pitanja, među kojima među prvima koliko je je ovaj vid putovanja bezbedan, kao i koje su najbezbednije avio-kompanije na svetu. Upravo ovakva pitanja postala su ponovo aktuielna nakon stravične nesreće koja se nedavno dogodila u Indiji kada je pao avion i tom prilikom stradalo više od 240 osoba.  

Razumljivo je što svaka avionska nesreća ili incident povećava zabrinutost mnogih putnika. Ipak, avionske nesreće su i dalje, srećom, veoma retke, i prema rečima stručnjaka, letenje je i dalje najbezbedniji vid prevoza.

Ako imate strah od letenja, ovo su reči utehe stručnjaka iz industrije, uz listu najbezbednijih avio-kompanija koju donosi Euronews.

Prva velika avionska nesreća sa smrtnim ishodom u SAD od 2009. godine

Nesreća aviona Air India dogodila se nakon niza zabrinjavajućih incidenata u avijaciji. U januaru je došlo do sudara u vazduhu između putničkog aviona "American Airlines" i helikoptera američke vojske, pri čemu je poginulo 67 osoba u blizini Vašingtona - što je bila prva velika avionska nesreća sa smrtnim ishodom u SAD od 2009. godine.

U decembru prošle godine, avion kompanije Jeju Air izleteo je sa piste, udario u betonsku ogradu i zapalio se u Južnoj Koreji nakon što mu se, kako se pretpostavlja, nije otvorio stajni trap. U toj nesreći, jednoj od najtežih u istoriji te zemlje, poginulo je 179 od 181 putnika.

Takođe u decembru, avion kompanije Azerbaijan Airlines srušio se tokom prilaska Groznom, navodno pogođen ruskom raketom. Od 67 ljudi u avionu, 38 je poginulo, uključujući oba pilota i stjuardesu, dok je 29 osoba preživelo sa povredama.

Među novijim incidentima je i sudar aviona pri vožnji po pisti u februaru na aerodromu u Sijetlu.

U martu se zapalio avion American Airlines nakon sletanja u Denver, zbog čega je 12 ljudi hospitalizovano.

U aprilu je turistički helikopter pao u reku Hadson između Njujorka i Nju Džersija, pri čemu je poginulo šest osoba.

profimedia

 

Letenje ipak najbezbednije

Zbog dramatične prirode avionskih nesreća, često je teško sagledati ih u pravom kontekstu.

Istina je da je letenje danas bezbednije nego ikada. Istraživanje sa Tehnološkog instituta Masačusets (MIT) pokazuje da je u periodu 2018–2022. rizik od smrti u avionskom saobraćaju bio 1 na svakih 13,7 miliona ukrcavanja.

To je poboljšanje u odnosu na 1 na svakih 7,9 miliona ukrcavanja tokom 2008–2017. i znatno poboljšanje u poređenju sa 1 na 350.000 ukrcavanja u periodu 1968–1977.

Istraživanja Aeronautičke akademije Embry-Riddle pokazuju da se čak 80 odsto avionskih nesreća pripisuje ljudskoj grešci. Greške pilota čine 53 odsto slučajeva, dok je mehanički kvar uzrok u 21 odsto nesreća.

Prema istraživanju kompanije Airbus, najrizičniji delovi leta su poletanje i sletanje. Obe nesreće iz decembra 2024. dogodile su se prilikom sletanja.

U slučaju Jeju Air-a, avion je možda oštetio pticu, a iz nepoznatih razloga stajni trap nije bio spušten pri sletanju. Istraga će trajati dugo i detaljno.

Svaka nesreća doprinosi većoj bezbednosti letenja

Jedina pozitivna strana nesreća je što svaka doprinosi budućoj bezbednosti.

profimedia

 

"Jedna od prednosti bezbednosnih procesa u avijaciji je što se svaka tragedija analizira i preduzimaju se mere da se spreči sličan slučaj u budućnosti", kaže Dženet Nortkot iz Evropske agencije za bezbednost u vazdušnom saobraćaju (EASA).

U oba decembarska slučaja pronađene su crne kutije (iako su zapravo narandžaste) - snimač podataka o letu (FDR) i snimač razgovora u kabini (CVR) - koje bi trebalo da razjasne šta se dogodilo.

Istražitelji prikupljaju i druge podatke kako bi se utvrdio uzrok nesreće, a sve to koristi se za davanje preporuka kako bi se slične situacije izbegle u budućnosti.

"Ovaj stalni proces unapređenja ključan je za očuvanje visokog nivoa bezbednosti u avijaciji“, kaže Nortkot.

Portal AirlineRatings objavio je listu najbezbednijih avio-kompanija u 2025. godini.

Na listi je 25 avio-kompanija rangirano prema više faktora: starost flote, broj aviona, obuka pilota, broj incidenata, finansijsko stanje, usklađenost sa međunarodnim standardima (kao što su ICAO i IOSA auditi).

Koje su najbezbednije avio-kompanije u 2025?

Za 2025. godinu, Air New Zealand je proglašena najbezbednijom avio-kompanijom na svetu, po drugi put zaredom. Kompanija često deli prvo mesto sa australijskim Kvantasom.

Azijsko-pacifičke i bliskoistočne avio-kompanije dominiraju u prvih 11 mesta. Sedam evropskih avio-kompanija takođe se našlo među top 25.

Turkish Airlines zauzima 13. mesto globalno i ocenjena je sa sedam zvezdica, što je čini najbezbednijom evropskom kompanijom. Nema fatalnih nesreća od 2009.

TAP Portugal je na 14. mestu, bez izgubljenih putnika od 1977.

U donjem delu liste su: SAS (16), British Airways (17), Iberia (18), Finnair (19) i Lufthansa grupa (20), koja uključuje i SWISS.

Koje su najbezbednije niskobudžetne kompanije u Evropi?

Niskobudžetne kompanije se rangiraju odvojeno.

Ryanair je na 3. mestu globalno i najbezbednija evropska "low-cost" kompanija - bez fatalnih nesreća u 40 godina.

EasyJet je 4. na svetu, druga po bezbednosti u Evropi - takođe bez fatalnih incidenata.

Wizz Air je 7. globalno, sa flotom novih Airbusa (prosečno ispod 5 godina starosti), bez izgubljenih putnika.

Na listi su i: Norwegian (12), Vueling (13), Jet2 (14), Eurowings (20) i airBaltic (25).

Komentari (0)

Magazin