Tehnologija

Zašto Ilon Mask želi Tviter: Odgovor se možda krije u tome šta može da uradi sa vašim podacima

Komentari

Autor: Euronews Next/Pascale Davies

28/04/2022

-

15:13

Zašto Ilon Mask želi Tviter: Odgovor se možda krije u tome šta može da uradi sa vašim podacima
Zašto Ilon Mask želi Tviter: Odgovor se možda krije u tome šta može da uradi sa vašim podacima - Copyright Unsplash

veličina teksta

Aa Aa

Još jedna velika društvena mreža preći će u ruke milijardera, zbog čega su na oprezu vlade država, istraživači i organizacije za ljudska prava, koje su zabrinute zbog količine podataka kojima će Ilon Mask imati pristup time što je kupio Tviter. Pitaju se i koliko daleko će stići do "slobode govora" koju je obećao.

"Sloboda govora je temelj funkcionalne demokratije, a Tviter je digitalni gradski trg na kome se raspravlja o pitanjima od životnog značaja za budućnost čovečanstva", rekao je Mask u izjavi kada je dogovor objavljen u ponedeljak.

Sloboda govora je u principu dobra ideja, ali na društvenim medijima ne funkcioniše baš na isti način. Tviter i druge velike društvene mreže su u poslednjih nekoliko godina ozbiljnije shvatile širenje dezinformacija i poziva na nasilje.

Tviter je, na primer, trajno zabranio bivšem američkom predsedniku Donaldu Trampu pristup platformi, a kao razlog je navedeno to da je širio lažne informacije kojima je podsticao nerede na Kapitol hilu u januaru 2021. godine. Sada se strahuje da bi Mask mogao da vrati Trampa na Tviter.

"Generalno smo zabrinuti da samoproglašeni 'apsolutisti slobode govora' koji imaju istoriju razbijanja sindikata, preuzimaju jednu od platformi koju najčešće koriste branioci ljudskih prava, novinari i aktivisti da bi ostvarili svoje ciljeve", rekao je za Euronews Next Dijego Naranho, koji se nalazi na čelu određivanja politika u udruženju Evropska digitalna prava.

Naranho smatra da je "koncentracija bogatstva novca i moći u malom broju ruku uvek neprijatelj demokratije".

"Činjenica da jedan od najbogatijih ljudi na planeti preuzima Tviter trebalo bi da stavi sve na oprez i da ubrza razvoj alternativa za trenutne dominantne tehnološke kompanije poput Tvitera", rekao je on za Euronews Next.

Profitiranje od podataka

Osim što želi da primeni svoju viziju i Tviter pretvori u platformu slobode govora, šta god time podrazumevao, Mask možda želi Tviter i kako bi mogao da ga iskoristi na tržištu gde učestvuju druge njegove kompanije.

Korisnici društvenih mreža prepušteni su na "milost i nemilost" algoritmima koji izvlače podatke o korisnicima i zatim koriste informacije da bi ih zadržali na sajtu što je duže moguće, donoseći tako ovim platformama više novca kroz oglašavanje.

"Trebalo bi da imamo pristup algoritmima koje platforme koriste da bismo mogli da razumemo kako funkcionišu", rekao je Naranho, koji poziva na zabranu ovog poslovnog modela i kompanije da "pronađu drugi način da ostvare profit, a ne da ga zasnivaju na stalnom nadzoru bilo koje osobe na internetu".

Mask, izvršni direktor Tesle, Spejs Iksa i Neuralinka, mogao bi da koristi podatke koje dobija iz Tvitera kako bi svojim kompanijama obezbedio bolju poziciju na tržištu.

"Mask ulazi na tržište koje ima veliku moć u smislu algoritama koje može da koristi. Samim tim, može da iskoristi i podatke kako god želi, kako bi uticao na tržišta Tesle i Spejs Iksa", kaže Petros Josifidis, profesor medijske i komunikacione politike na Gradskom univerzitetu u Londonu.

On je rekao za Euronews Next da će platforma biti "odličan marketinški alat" za Maskove druge kompanije.

"Svaka pojedinačna kompanija, kao što je Meta ima moć da prikuplja podatke o pojedincima putem algoritama. Ne samo gde živite, već i šta radite i kupujete. Ciljano oglašavanje može biti od veće koristi Masku - malo je zastrašujuće što ulazi na medijsko tržište", dodaje Josifidis.

"Još uvek moramo da budemo na oprezu"

Međutim, zbog zakona o zaštiti podataka širom sveta, lični podaci koji se unose na Tviter ne mogu se legalno koristiti u druge svrhe, pa tako ne bi trebalo ni da ih koriste druge kompanije u Maskovom vlasništvu.

"Bilo da se radi o automobilima ili društvenim medijima, svaka kompanija koja posluje u Evropi mora da poštuje naša pravila – bez obzira na njene vlasnike. Gospodin Mask to dobro zna. On je upoznat sa evropskim pravilima o automobilskoj industriji i brzo će se prilagoditi Zakonu o digitalnim uslugama", objavio je na Tviteru Tijeri Breton, komesar Evropske unije za unutrašnje tržište.

Pritom, Breton se pozvao i na predlog uredbe EU koja namerava da podstakne konkurenciju kompanija u bloku sprečavanjem velikih kompanija da zloupotrebe svoju tržišnu moć.

"U Evropi, i u drugim delovima sveta, postoji jak zakon o zaštiti podataka, tako da smo prilično dobro zaštićeni. Međutim, i dalje moramo da budemo oprezni sa činjenicom da kada ove velike tehnološke platforme postanu još veće, tada postaju još veća pretnja za našu privatnost, zaštitu podataka i uopšte za naše demokratije", rekao je Naranho.

Komentari (0)

Magazin