Autor: Live Science

23/12/2023

"Plavi zmaj" iz Japana: Pronađeni ostaci drevnog morskog čudovišta koje je iznenadilo naučnike - Copyright profimedia

Naučnici iz Japana otkrili su gotovo kompletne ostatke drevnog morskog čudovišta veličine bele ajkule, koje je verovatno terorisalo praistorijska stvorenja iz okeana.

Ovaj predator, kom su istraživači dali nadimak "plavi zmaj", razlikovao se od svih drugih živih bića, koja su naseljavala zemlju pre oko 72 miliona godina. Njegovi ostaci pronađeni su na ostrvu Honšu u dolini reke Aridagave, a utvrđeno je da je pripadao rodu mosasaura, vodenim reptilima iz doba krede.

"Neverovatni" ostaci, kako su ih naučnici opisali, predstavljaju najkompletniji fosil mosasaura, ikada otkriven na severozapadu Pacifika, navodi se u saopštenju, preneo je Live Science.

Studija objavljena u časopisu "Journal of Systematic Palaeontology", novog mosasaura nazvala je Megapterygius wakayamaensis ili u prevodu sa latinskog "velikokrilni", jer je ovo stvorenje imalo neobično velika zadnja peraja. Deo naziva "wakayamaensis" odaje počast japanskoj prefekturi Vakajama u kojoj je pronađen.

Izgled ovog mosasaura iznenadio je naučnike, jer su vrste iz tog roda uglavnom bile slične jedna drugoj.

"Mislio sam da prilično dobro poznajem mosasaure, sve do sad. Odmah sam shvatio da je reč o nečemu što ranije nisam video", rekao je vođa studije Takuja Koniši, paleontolog za kičmenjake sa Univerziteta u Sinsinatiju, koji je predvodio istraživanje.

Poput ostalih mosasaura, M. wakayamaensis imao je torzo sličan delfinu, dva para peraja sličnih veslima, njušku u obliku aligatorove i dugačak rep. Takođe je imao i dorzalno peraje, poput ajkule ili delfina, što naučnici ranije nisu zapazili kod drugih vrsta mosasaura.

Ono što je istraživače najviše zbunilo je veličina mosasaurovih zadnjih peraja, koja su čak i duža od prednjih, što je neobično ne samo za ovaj rod, nego i za sva živa i izumrla vodena stvorenja.

"Nemamo nikakvu savremenu analogiju ovakvom obliku tela - od riba, preko pingvina, do morskih kornjača. Niko nema četiri velika peraja, koja koristi sa repnim", kaže Koniši.