Autor: Index, Science Alert

15/02/2022

Naučnici pronašli najveću galaksiju: Zauzima 16,3 miliona svetlosnih godina, a i dalje se širi - Copyright Unsplash

Radio galaksija Alkionej (Alcyoneus) udaljena je oko tri milijarde svetlosnih godina, a prostire se na 5 megaparseka, odnosno na neverovatnih 16,3 miliona svetlosnih godina. To je najveća galaksija ikada otkrivena.

Ogromne radio galaksije su još jedna misterija u univerzumu punom tajni. Sastoje se od galaksije domaćina (to je jato zvezda koje kruže oko galaktičkog jezgra koje sadrži supermasivnu crnu rupu), kao i kolosalnih mlazova i režnjeva koji izbijaju iz galaktičkog centra, prenosi Science Alert.

Nakon što su stručnjaci izmerili delove, pokušali su da istraže o kakvoj je galaksiji reč. Otkrili su da je to prilično normalna eliptična galaksija sa supermasivnom crnom rupom u centru koja je oko 400 miliona puta masivnija od Sunca. Oba ova parametra su zapravo "mala" za džinovske radio galaksije.

"Alkionej i njegova galaksija domaćin su zapravo obični - ukupna niskofrekventna gustina svetlosti, zvezdana masa i masa supermasivne crne rupe su niže od onih kod džinovskih radio galaksija srednje veličine. Tako da veoma masivne galaksije ili centralne crne rupe nisu potrebne za formiranje takvih divovi", pišu naučnici.

Alkionej može biti u delu svemira gde je manja gustina od proseka, što dovodi do bržeg širenja. Šta god da je razlog, čini se da galaksija Alkionej i dalje raste i postaje sve veća.

Teleskop će proučavati crnu materiju

Podsetimo, krajem prošle godine objavljeno je da je Evropska svemirska agencija razvila novu vrstu svemirskog teleskopa i instrumenata koji će moći da rade u ekstremnim uslovima kojia vladaju u svemiru.

Teleskop Euklid imaće primarni zadatak da proučava crnu materiju. Mada se ona ne može videti direktno ni sa jednim teleskopom, njeno  prisustvo i uticaj može da se proučava posmatranjem drugih galaksija u svemiru, prenosi ESA.

Odavno je poznato da je svemir širi dok se druge galaksije pomeraju. To širenje je pod uticajem crne materije i energije ali naučnici još nisu dovoljno proučili ovaj fenomen. Euklid će posmatrati galaksije koje su udaljene deset milijardi svetlosnih godina. Cilj naučnika i astronoma je da dođu do novih saznanja o istoriji širenja svemira i rasta kosmičkih struktura.

Teleskop je opremljen sa dva instrumenta. Dva meseca je bio zatvoren u vakuumiranom rezervoaru kada su sprovedeni detaljni testovi neophodni pre slanja u svemir jer naknadne popravke tada neće biti moguće.

Teleskop je prošao simulaciju uslova koji vladaju u svemiru u vakuumu koji je prethodno rashlađen na minus 150 stepeni. Plan je da se novi teleskop lansira u svemir krajem 2022. godine iz kosmodroma u Francuskoj  Gvajani.

Bagoje