Pronađen drevni vrh strele, napravljen od materijala koji nije s ovog sveta

Autor: Tanjug

09/08/2023

Pronađen drevni vrh strele, napravljen od materijala koji nije s ovog sveta
Vrh strele napravljen od meteorita pre 3.000 godina pronađen u Švajcarskoj - Copyright profimedia

Vrh strele iz bronzanog doba otkopan u Švajcarskoj napravljen je od meteorita, pokazala je studija koju je sproveo tim istraživača na Prirodnjačkom muzeju u Bernu.

Vrh strele dugačak 39 milimetara, koji je napravljen između 900. i 800. godine pre nove ere, pronađen je u Merigenu na jezeru Bil u Švajcarskoj, tokom iskopavanja u 19. veku. Skoro 3.000 godina star artefakt napravljen je od gvožđa iz meteorita koji je pao u Estoniji, stoji u studiji.

Ovo ukazuje na to da se meteoritskim gvožđem trgovalo u Evropi do 800. godine pre nove ere ili ranije, naveli su istraživači, dodajući da je neobično pronaći meteoritsko gvožđe korišćeno tako rano u istoriji.

Dokazi o ranoj upotrebi meteoritskog gvožđa su izuzetno retki, navodi se u saopštenju za javnost izdatom o otkriću. U to vreme ljudi još nisu počeli da tope gvožđe iz oksidnih ruda, ali se nešto metalnog gvožđa moglo naći u udarnim poljima meteorita, navedeno je u studiji.

Dok su predmeti napravljeni od meteoritskog gvožđa bili pronađeni u Turskoj, Grčkoj, Siriji, Iraku, Libanu, Egiptu, Iranu, Rusiji i Kini, takvi artefakti su ranije otkriveni samo na dve lokacije u Evropi, obe u Poljskoj.

Sada, kada je pronađen vrh strele, istraživači su potvrdili da je Merigen treća lokacija. Stručnjaci su ranije mislili da gvožđe korišćeno u vrhu strele potiče od meteorita Tvanberg.

U Evropi postoje samo tri poznata meteorita sa sličnim hemijskim sastavom, ali istraživači kažu da je najverovatniji izvor bio jedan u Kalijarvu u Estoniji, pošto je meteorit udario Zemlju oko 1500. godine pre nove ere i proizveo mnogo malih fragmenata, navodi se u studiji.

Neki od ovih fragmenata su kasnije preseljeni na jugozapad u Švajcarsku trgovačkim putevima, rekao je za CNN vodeći autor studije Beda Hofman, šef odeljenja za nauke o Zemlji u Prirodnjačkom muzeju u Bernu. Studija je objavljena u listu "Journal of Archeological Science".